شناسهٔ خبر: 26178213 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پولیتیکن گزارش داد

اعتراض دانمارک به حکم یک دادگاه مبنی بر پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه در جنگ عراق

وزیر دفاع دانمارک خواستار تجدید‌نظر در زمینه حکم دادگاه مبنی بر پرداخت غرامت به غیرنظامیان عراقی شد که در جریان جنگ عراق از سوی نظامیان دانمارکی مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دانمارک به حکم دادگاهی در زمینه پرداخت غرامت به غیرنظامیان عراقی که در جریان حضور نظامی دانمارک در عراق شکنجه شده‌اند، واکنش نشان داد.

روزنامه دانمارکی «پولیتیکن» نوشت که در جریان جنگ عراق و عملیاتی که یک گردان  دانمارکی  در آن حضور داشته‌، در مجموع 18 غیرنظامی شکنجه شده‌اند. یک دادگاه خواستار پرداخت 30 هزار کرون دانمارک معادل 4 هزار و 600 دلار آمریکا به هر کدام این افراد شده است.

«کلاوس هیورت فردریکسن» وزیر دفاع دانمارک از حزب لیبرال حاکم در مورد پرداخت این مبالغ به غیرنظامیان عراقی که  در جریان عملیات صحرای سبز سال 2004  شکنجه شده‌اند، خواستار تجدید‌نظر شده است. نیروهای دانمارکی در این عملیات شرکت کرده بودند.

هیورت فردریکسن  گفت که این تصمیم، دانمارک را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد و افزود: «این اقدام به معنی آن است که ما دیگر نمی‌توانیم در زمینه ارتقای امنیت و تضمین حقوق‌بشر در کشورهای دیگر در قالب اقدام  مسلحانه مشارکت داشته باشیم.» وی در عین حال خرسندی خود را از اخراج نظامیانی که در شکنجه دست داشته‌اند اعلام کرد.

براساس این گزارش، در مجموع 23 شاکی از دانمارک به دلیل دست داشتن در شکنجه و رفتار غیرانسانی در عملیات بیابان سبز در نزدیکی بندر بصره شکایت کرده‌اند. این افراد خواستار دریافت 120 هزار کرون دانمارک معادل 18 هزار و 700 دلار شده‌اند.

دادگاه تجدید‌نظر در کپنهاگ اعلام کرد که اگر چه سربازان هرگز در شکنجه مشارکت نداشته‌اند اما آنها از این اقدام جلوگیری نکردند. به این ترتیب به 18 نفر از 23 شاکی  هر کدام، مبلغ 30 هزار کرون دانمارک (4 هزار و 600 دلار) داده می‌شود.

قاضی همچنین  اعلام کرده است که نظامیان دانمارکی از اینکه زندانیان در معرض آسیب فیزیکی به وسیله نیروهای امنیتی عراقی قرار دارند، آگاه بوده اند با این حال هیچ مدرکی در مورد  اینکه گردان دانمارکی در شکنجه سیستماتیک و خشونت نقش داشته، پیدا نشده است.

انتهای‌پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما