شناسهٔ خبر: 26177049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

ابتکار: سلبریتی‌ها سواد اقتصادی ندارند، با گرانی کنار بیایید!/ بیایید با ترامپِ دیوانه به «برد-برد» برسیم!/ گلایه ابطحی از به رسمیت نشناختن تیم‌های رژیم صهیونیستی از سوی ایران!

روزنامه اصلاح طلب «ابتکار» با توجیه گرانی‌های موجود تصریح کرده است که «افزایش قیمت‌ها دلایل بنیادی دارد. شرایط ایجاب می‌کند که افزایش قیمت داشته باشیم».

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: سلبریتی ها سواد اقتصادی ندارند، با گرانی کنار بیایید!

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «شما هم نمی‌خرید؟» نوشت:

«روز گذشته علی کریمی، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به گرانی‌های اخیر بازار و التهابات اقتصادی مردم را دعوت به نخریدن کالاهایی که گران می‌شود، اعم از طلا و خودرو کرد. پس از دعوت علی کریمی، بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران نیز با انتشار همان پست، به ترویج این موضوع پرداختند و مردم عادی نیز به این کمپین پیوستند... کمپین "نخریدن" زیربنای اقتصادی ندارد...مگر ما به فردی که مریض باشد و نیاز به عمل قلب داشته باشد، بدون داشتن تخصص لازم می‌گوییم که عمل کند یا نکند؟ اقتصاد نیز به همان میزان تخصصی است و وارد شدن فوتبالیست‌ها و هنرمندان به این مقوله، به همان اندازه عجیب و غریب است...هم اکنون افزایش قیمت‌ها دلایل بنیادی دارد. شرایط ایجاب می‌کند که افزایش قیمت داشته باشیم و مردم نیز بر اساس واقعیت‌های بازار، تصمیمات اقتصادی خود را اخذ می‌کنند؛ بنابراین پیش بینی من این است که این کمپین به نتیجه نمی‌رسد».

داستان مواجهه رسانه‌های حامی دولت با سلبریتی ها، جالب و قابل تأمل است. «پوپولیست»، «قورباغه»، «فاقد شعور سیاسی»، «نااهل» و...بخشی از القاب و صفت‌هایی است که رسانه‌های اصلاح طلب برای توصیف سلبریتی ها از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

واکنش‌های توهین آمیز روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سلبریتی های پشیمان و منتقد در حالی است که این روزنامه‌ها در روزهای تبلیغات ریاست جمهوری ۹۶ به بازتاب گسترده اظهارات هنرمندان در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی می‌پرداختند.

انگار همین دیروز بود که همین روزنامه‌ها از جور کردن سلبریتی‌ها توسط صالحی‌امیری ذوق می‌کردند. «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، پای صندوق رأی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در گفت‌وگویی در لحنی کنایه‌آمیز به جناح رقیب گفت: «من به کاندیدای عزیز رقیب پیام می‌دهم اگر نیاز به هنرمندان داشتی به من پیغام می‌دادی من برایت می‌فرستادم!». اظهارات صالحی امیری موجی از انتقاد را میان هنرمندان برانگیخت.

روزنامه اصلاح طلب «ابتکار» با توجیه گرانی‌های موجود تصریح کرده است که «افزایش قیمت‌ها دلایل بنیادی دارد. شرایط ایجاب می‌کند که افزایش قیمت داشته باشیم و مردم نیز بر اساس واقعیت‌های بازار، تصمیمات اقتصادی خود را اخذ می‌کنند».

«محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت -اسفند ۹۶- در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه همشهری گفته بود: «اینکه عده‌ای بیایند و جیغ و داد گرانی سر دهند، نه درست است و نه منصفانه».

علاوه بر این روزنامه همشهری چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «مردم فکر می‌کنند فقط در سال ۹۷ قیمت کالاهایی رشد می‌کند که در سال ۹۶ بیشتر از همه رشد کرد، در حالی که در سال ۹۷ قیمت کالاهایی رشد می‌کند که در سال ۹۶ مثل کالاهای دیگر رشد نکرده است. قیمت خیلی از کالاها از قافله تورم عقب افتاده است و حال زمان افزایش آنهاست».

در حال حاضر برخی از کارشناسان اقتصادی حامی دولت تاکید دارند که باید سیاست رهاسازی قیمت‌ها به صورت فراگیر اجرایی شود. این در حالی است که این سیاست غلط پیش از این در دولت سازندگی اجرا شده بود. در اوایل دهه هفتاد قیمت بنزین پنج تومانی با افزایش دو برابری در سال ۱۳۷۴ به ۱۰ تومان رسید؛ اتفاقی که با افزایش نرخ ارز از ۱۵۰ به ۴۰۰ تومان همراه شد تا در نهایت شاهد تورم ۴۹ درصدی باشیم.

** بیایید با ترامپِ دیوانه «برد-برد» کنیم!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:

«واقعیت ماجرا این است که ترامپ یک تاجر بزرگ است و به همه موضوعات به چشم یک معامله نگاه می‌کند. ترامپ دوست دارد حرف خود را به کرسی بنشاند و دقیقاً به همین دلیل این روزها مشغول عمل به وعده‌های انتخاباتی خود است. او گفته بود از برجام اوباما خارج می‌شود و عمل کرد. درباره حل مشکل کره شمالی وعده داده بود و در همین راستا هفته گذشته در یک دیدار تاریخی با رهبر کره شمالی دیدار کرد. ترامپ یک وعده دیگر نیز داده و آن مذاکره با ایران است. پرواضح است که ترامپ از اینکه اوباما توانسته با ایران به توافق برسد عصبانی است نه با اصل توافق. او می‌خواهد مرد تاریخ ساز ایالات متحده شود از همین رو خواستار مذاکره با ایران است تا این موفقیت نیز مانند دیدار با رهبر کره شمالی در کارنامه او ثبت شود. اگر نگاهی اجمالی و به دور از احساس به پیشنهاد مطرح شده توسط فعالین سیاسی شود، شاید بتوان درباره این پیشنهاد فکر کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«جز روزنامه جوان و سایت خبری مشرق، رسانه‌های اصولگرا تا زمان نگارش این مطلب، واکنشی به این نامه نداشته‌اند».

گفتنی است در روزهای گذشته شماری از اصلاح طلبان از جمله «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در کنار اپوزیسیون خارج از کشور با انتشار نامه‌ای تسلیم‌طلبانه خطاب به مسئولان نظام بدون توجه به تجربه پرهزینه برجام خواستار مذاکره مستقیم با ترامپ شدند!

روحانی-آبان ۹۶- گفته بود: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلاً بستیم، فعلاً قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».

یکی از فعالین رسانه‌ای در واکنش به این اقدام تأمل برانگیز اصلاح طلبان نوشت: «مردی سراغ روانپزشک رفت و گفت "آقای دکتر من هر شب کابوس می‌بینم که با گاوهای زبان نفهم مسابقه فوتبال دارم. گله‌ای حمله می‌کنند و من زیر لگدشان می‌مانم و از خواب می‌پرم. اگر می‌شود قرص و آمپولی تجویز کنید که دیگر از این کابوس‌ها نبینم و شب راحت بخوابم". دکتر برای او دارو تجویز کرد و گفت از امشب مصرف کنید تا حالتان خوب شود. مرد بیمار نسخه را گرفت که برود؛ اما ناگهان برگشت و پرسید:"آقای دکتر! نمیشه داروها رو از فردا شب مصرف کنم؟!". دکتر با تعجب پرسید "برای چی؟ مگه نگفتین که کابوس، شما رو اذیت می‌کنه؟!". مرد بیمار جواب داد "چرا آفای دکتر؛ گفتم؛ اما راستشو بخواین... آخه... امشب هیجانش بیشتره. امشب مسابقه فیناله"! آری برخی دچار شیدایی و جنون گاوزدگی و گاوگرفتگی حادّ هستند؛ فرقی هم نمی‌کند که طرفشان اوباما باشد یا ترامپ».

اصلاح طلبان تا چندی پیش در توجیه شکست و ناکامی برجام، تقصیرها را گردن ترامپ می‌انداختند و او را دیوانه و تافته‌ای جدابافته از حاکمیت آمریکا معرفی می‌کردند تا مردم از یاد ببرند که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) و دولت آمریکا، درباره دشمنی با ملت ایران متفق‌القولند؛ حتی اگر سر موضوعات دیگر اختلاف نظر داشته باشند. حالا همین‌ها وسوسه می‌کنند که راه طی شده و به بن‌بست خورده اعتماد به شیطان بزرگ را دوباره و چندباره تجربه کنیم و طبعاً با همان فرمول شیطان‌پسند، امتیازات نقد جدید - این بار در حوزه امنیت ملی و توان بازدارندگی- بدهیم و مشتی وعده جدید بگیریم؛ در حالی که تمام وعده‌های قبلی دروغ از آب در آمده یا برعکس عمل شده‌اند.

** گلایه ابطحی از به رسمیت نشناختن تیم‌های رژیم صهیونیستی از سوی ایران!

«محمد علی ابطحی» در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «میان سیاست و فوتبال چه پیوندی وجود دارد؟»، گفت:

«قاعدتاً نباید این پیوند وجود داشته باشد، اما مسأله این است که این پیوند در بسیاری از جاها وجود دارد و نمی‌توان کاری کرد، هرچند وجود این پیوند دلیلی بر خوب بودن آن نیست. نمونه بسیار روشنش، اتفاقی بود که در بازی اخیر افتاد و شرکت "نایک" اعلام کرد که بازیکنان ایرانی نباید کفش‌های این شرکت را بپوشند. بازی نکردن با تیم‌های بعضی کشورها به دلایل سیاسی...و مثال‌هایی از این دست که زیاد هم هست، نشان می‌دهد که سیاست از همه طرف بر ورزش وارد می‌شود، اما معتقدم این پیوند درست نیست».

ابطحی در اقدامی تأمل برانگیز، امتناع شرکت نایک از دادن کفش به بازیکنان ایرانی به دلیل تحریم‌ها و امتناع ایران از مسابقه با تیم‌های ورزشی رژیم کودک کش صهیونیستی را در یک جایگاه قرار داده است!

گفتنی است در آذر ۹۶ علیرضا کریمی در مسابقات جهانی کشتی آزاد لهستان برای اینکه در مقابل بازیکنی از رژیم صهیونیستی قرار نگیرد در مقابل کشتی‌گیر روس تعمداً و علی‌رغم اقتدار، بازی را واگذار کرد ولی در حقیقت و واقعیت آنچه که روی داد اثبات پهلوانی و جوانمردی ورزشکاری بود که حاضر نشد در قتل‌عام کودکان فلسطین با بازی در مقابل ورزشکار صهیونیست و رسمیت بخشیدن به این رژیم اشغالگر سهیم باشد.
پس از این اقدام تحسین‌برانگیز و جوانمردانه کشتی‌گیر کشورمان، اصلاح طلبان و برخی سلبریتی‌ها به خط شده و با انتشار هشتگ «باید ببازی» ضمن تطهیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی و حمله به کشتی‌گیر کشورمان مدعی شدند که «سیاست در ورزش جایی ندارد»!
نکته قابل تأمل اینجاست که این جماعت، پس از اقدام شرکت نایک، روزه سکوت گرفته و دیگر خبری از توصیه به سیاسی نکردن ورزش نیست!
آمریکا از تمام ابزارهای موجود از جمله مسابقات ورزشی برای نمایش دشمنی خود با مردم ایران استفاده می‌کند اما در مقابل اصلاح طلبان در رفتاری تحقیرآمیز، ضمن سکوت در مقابل رفتارهای زورگویانه آمریکا، صرفاً برای بازی کردن با صهیونیست‌ها یقه می‌درند.

** باید رفتار منطقه‌ای خود را منطقی کنیم تا دلِ اروپا را به دست آوریم!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت:

«با عبور از بحران هسته‌ای و دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی، بار دیگر صف طولانی رهبران و مقامات ارشد کشورها برای سفر به تهران و آمادگی شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان برای حضور در بازار کشورمان ایجاد شد. روندی که با چرخش در سیاست خارجی آمریکا پس از جلوس ترامپ بر کاخ سفید و ادعای او در اینکه برجام باعث آزادشدن ظرفیت‌های بزرگ ایران شده، نتوانست از دیدگاه او «جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی» را متوقف کند. امروز آمریکا یک قدرت اقتصادی و نظامی در جهان است...روش منطقی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این قدرت بزرگ جهان را منزوی کرد و اروپا مهم‌ترین متحدش را مقابل آن قرار داد، هرچند تلاش اروپای متحد آمریکا نیز برای مقابله با این واقعیت و دفاع از توافق هسته‌ای تا جایی است که قاره سبز امنیت و اقتصاد خود را در تعارض با آن احساس نکند. تردید ندارم در صورت رفتار منطقی ایران در سیاست خارجی به‌ویژه در بحران‌های منطقه‌ای، اروپا با عزم و جدیت بیشتری روابط اقتصادی با ایران را با وجود مخالفت‌های آمریکا ادامه خواهد داد».

اندیشکده های آمریکایی- در جایگاه تصمیم سازی برای دستگاه حاکمه آمریکا- به صراحت اعلام کرده‌اند که باید به صورت گام به گام با ایجاد دوگانه های-دروغین- «هسته ای-معیشت»، «موشکی-معیشت»، «محور مقاومت- معیشت» و همچنین مطرح کردن-دروغ- «سایه جنگ»، دست ایران را از مؤلفه‌های قدرت خالی کرد.

بر همین اساس تحریم‌ها هیچگاه لغو نخواهد شد، بلکه بهانه آن از هسته‌ای به موشکی و از موشکی به محور مقاومت و...تغییر خواهد کرد.

متاسفانه اصلاح طلبان با بازی در پازل دشمن، در این جنگ روانی با واشنگتن همصدا شده‌اند!

** تاجیک: این رییس‌جمهور و این کابینه را تیم تدبیرگر شرایط پیچیده نمی‌دانم

«محمد رضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«می‌گویند که ما هم می‌دانیم اما تصمیم و تدبیر با ما نیست. جالب اینکه با وجود آنکه معتقد هستند که تمام تصمیم و تدبیر با آنها نیست و ذیل مدیریت آنها چنین وضعیتی جامعه را در بر می‌گیرد، حاضر نیستند که از صحنه خارج شوند و بگویند که حداقل در این شرایط در حاشیه باشیم. هم می‌خواهند در درون قدرت باشند و هم می‌خواهند که مسوولیت قدرت و مدیریت جامعه را نپذیرند. این پاراداکس جامعه ما است. بارها گفته‌ام که ما غلط‌ترین و آشکارترین چهره اپوزیسیون را در پوزیسیون داریم...به همین دلیل می‌بینید که افراد مسوول و قرار گرفته در مسند وقتی چنان از ناهنجاری‌های جامعه صحبت می‌کنند و آمار می‌دهند که هیچ اپوزیسیونی صحبت نمی‌کند. در جامعه ما کاملاً مرسوم است که همان فردی که گذاشتند تا جلوی تشدید ناهنجاری‌ها، مشکلات، اعتیاد، فساد و... را بگیرد چنان سخن می‌گوید که گویی اپوزیسون است. این وضعیت خیلی بدی است... نباید اجازه داد که یک مسوول و صاحب قدرت به پرندگان گردن‌چرخانی تبدیل شود که وقتی احساس تهدید می‌کند، گردن او، لسان او و چشم او ۱۸۰ درجه بچرخد».

تاجیک در ادامه گفت:

«در تیم دولت و شخص رییس‌جمهور یک ضعف اساسی وجود دارد. این نظر شخصی من است. این رییس‌جمهور و این کابینه را تیم تدبیرگر شرایط پیچیده نمی‌دانم و از همین رو رییس‌جمهور باید طرحی نو دراندازد. معتقد هستم که این تیم نه از دانش و بصیرت لازم برای چنین شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم. نه از مدیریت و تدبیر لازم برخوردار است و نه از همبستگی حرفه‌ای درونی».

گفتنی است چندی پیش «بهزاد نبوی» گفته بود: «دولت فقط ۱۵ درصد اختیارات دارد، انتظار فیل هواکردن نداشته باشید». «علی یونسی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نیز در هفته‌های گذشته گفته بود: «مردم از دولت انتظار معجزه نداشته باشند». «محمد هاشمی» نیز چندی پیش گفته بود: «شاید ۳۰ درصد اقتصاد کشور هم در اختیار قوه مجریه نباشد و نهادهای خصوصی، شبه دولتی و تعاونی‌ها در اقتصاد سهیم هستند». روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز چندی پیش نوشته بود: «روحانی هنوز مشغول آواربرداری است، انتظار معجزه نداشته باشید!».

علاوه بر این، مقامات ارشد دولت تاکنون بارها در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته و از عدم رسیدگی به مشکلات کشور گلایه کرده‌اند!

روزنامه آرمان چندی پیش با اشاره به امکانات و اختیارات گسترده دولت در مطلبی نوشته بود: «مهم‌ترین مسئله و دلیل ناامیدی در جامعه به دولت برمی‌گردد، اگر دولت با امکانات و اختیاراتش فضای کشور را به سمتی ببرد که از حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بکاهد، چه کسی می‌تواند در مردم حس ناامیدی ایجاد کند؟ اما وقتی در مسیر تحولات اقتصادی، گشایشی در معیشت مردم رخ نمی‌دهد؛ شکل‌گیری احساس ناامیدی در آنها طبیعی است».

نظر شما