شناسهٔ خبر: 26176817 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

به بهانه بازی کره جنوبی و سوئد

دانستنی‌هایی از باعث و بانی حذف ایتالیا و هلند!

شاید برای بسیاری از فوتبال‌دوستان، نبود ایتالیا و هلند در جام بیست و یکم بسیار ناراحت کننده باشد اما باید بدانیم که عامل اصلی حذف این دو تیم، ناتوان بودن در غلبه بر سوئد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه" ، شاگردان یان‌اندرسن در دور مقدماتی در گروهی که فرانسه و هلند نیز حضور داشتند، پشت سر فرانسه و به عنوان تیم دوم راهی مرحله پلی‌آف شدند؛ جایی که آن‌ها در یک بازی نه‌چندان خوشحال‌کننده برای هواداران فوتبال با نتیجه 1-0 در 180 دقیقه و در جریان دو بازی، یکی  در شهر رم و دیگری در شهر گوتنبرگ سوئد، موفق به شکست آتزوری شدند و آن‌ها را هم از حضور در جام جهانی محروم کردند. این نتایج نشان‌می‌دهد که صعود سوئد به جام جهانی، صعود آسانی نبوده است و این تیم، شایسته و سزاوار توجه است.


اما نکته‌ای عجیب در تیم ملی سوئد وجود دارد. آن‌ها پس از آنکه در یک بازی بسیار عالی با نتیجه 8-0، لوکزامبورگ نگون‌بخت را تحقیر کردند؛ در هشت بازی تنها در یک بازی پیروز شدند که آن، برد 1-0 مقابل ایتالیا بود. نکته دیگر در این رابطه، تعداد گل‌های آن‌ها پس از آن بازی است. سوئدی‌ها پس از بازی مقابل لوکزامبورگ، تنها 3 گل را به ثمر رسانده‌اند.


آن‌ها در بازی‌های دوستانه ماه جاری میلادی مقابل دانمارک و پرو، تنها دو شوت در چهارچوب را داشته‌اند و در این دو بازی به دو تساوی بدون گل دست یافته‌اند. شاید این مشکل به علت از دست‌دادن زلاتان ابراهیموویچ در خط حمله باشد. دو دیدگاه متفاوت وجود دارد؛ یکی آنکه سوئدی‌ها نمی‌توانند خاطرات خوبی همانند جام جهانی 1994 خلق کنند و دیدگاه دیگری می‌گوید که تیم فعلی سوئد، تیمی است که می‌تواند نتایج درخشان گذشته را تکرار کند و به پیشرفت خوبی دست پیدا کند.


اندرسون، ستاره خط حمله سوئد در جام جهانی 1994 که با مقام سومی سوئدی‌ها همراه شد در این باره اظهارنظر کرده است. اندرسون در جام جهانی 94 آمریکا، 5 گل را به ثمر رسانده بود گفت:
به نظر من تیم فعلی، نقاط قوتی همانند تیم ما دارد و من یک ذهنیت فوق‌العاده را در آن‌ها می‌بینم. شما می‌توانید ببینید که همه بازیکنان برای یکدیگر بازی می‌کنند و تلاش زیادی را در زمین انجام می‌دهند. آن‌ها یک خط دفاع مستحکم دارند و این برای موفقیت کافی است. تنها مشکل آن‌ها در زمینه گلزنی است که البته با وجود مهاجمان خوبی که دارا هستند، می‌توانند به رفع این مشکل هم امیدوار باشند.


احتمالا استراتژی امروز سوئدی‌ها، استفاده از سیستم 2-4-4 باشد که در این سیستم، یان اولا تویوونن و مارکوس برگ در خط آتش زردپوشان بازی خواهند کرد. برگ در مرحله مقدماتی 8 گل را به ثمر رساند اما او در این فصل، در لیگ امارات و در تیم العین به بازی کردن پرداخته است و تردید‌هایی درباره پسرفت داشتن یا نداشتن وی مطرح است؛ هر چند که او در این تیم در 21 بازی، 21 گل را به ثمر رسانده است. مارکوس برگ 31 ساله است و نکته جالب‌تر آنکه زوج وی در خط آتش سوئد یعنی تویوونن نیز 31 ساله است. این مهاجم سوئدی، این فصل را غالبا بر روی نیمکت تولوز به سر برده است و شاید از آمادگی لازم برخوردار نباشد. در خط حمله سوئد، سرعت بسیاری وجود ندارد اما از نظر تمام‌کنندگی، این تیم عملکرد خوبی را برجای گذاشته است.


ضعف خط آتش سوئد با درخشش هافبک‌ها و به خصوص امیل فورسبرگ، ستاره تیم لایپزیش آلمان پوشش داده شده است و کمتر پیش می‌آید که این بازیکن، از سطح همیشگی و خوب خود،دور شود. او در زمینه گلزنی و دادن پاس گل، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و امیدوار است تا به همراه تیم ملی کشورش در جام جهانی 2018 روسیه، موفقیت‌های بسیاری را کسب کند.


اندرسون، سرمربی تیم ملی سوئد در تمجید از فورسبرگ سخن گفته است:


امیل فورسبرگ بهترین بازیکن ماست. او بسیار خوب بازی می‌کند و نقش محوری را در تیم ما ایفا خواهد کرد. درست است که فورسبرگ فوق‌العاده است اما به نظرم مارکوس برگ نیز برای ما، نقش بسیار مهمی را بازی خواهد کرد. من فکر می‌کنم که او یک یا دو بار در روسیه موفق به گلزنی خواهد شد.


از سوی دیگر، کاپیتان آندرس گرانکوئیست 33 ساله که در پست دفاع وسط بازی می‌کند درباره ذهنیت خوب تیمش سخن‌های زیادی گفته است و اعلام کرده که مدت‌ها با روان‌شناس تیم صحبت کرده‌اند و از نظر روحی، کاملا آماده بازی حساس امروز مقابل کره جنوبی هستند. کره‌ای‌ها در این بازی، امید بسیاری به درخشش سونگ هیونگ مین، وینگر آماده تاتنهام هاتسپر دوخته‌اند تا شاید بتوانند سوئد را شکست دهند. پیشبینی شما از نتیجه این بازی چیست؟!


مترجم: محمد مهدی موسی‌پور
منبع: ایندیپندنت

نظر شما