شناسهٔ خبر: 26176423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان کشور:

کارخانه‌های نان صنعتی، گورستان تجهیزات وارداتی!/ فقط ۱۱درصد آرد کشور به نان صنعتی می‌رسد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان کشور گفت: دو نرخی بودن قیمت آرد و برخورداری نانوایی‌های سنتی از حمایت‌های دولتی امکان رقابت را از نان‌های صنعتی گرفته و کارخانه‌های این صنعت در حال تبدیل شدن به گورستان تجهیزات وارداتی هستند.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محسن لزومیان با یادآوری اینکه در سال 86 دولت با وعده ممنوعیت صدور مجوز نان سنتی و اعطای امتیاز سرمایه گذاران زیادی را تحریک به ایجاد کارخانه‌های تولید نان صنعتی کرد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اکنون پس گذشت سال‌ها نه تنها صدور مجوز برای نانوایی‌های سنتی ادامه دارد بلکه آن‌ها از آرد یارانه‌ای و حمایت‌های بیمه‌ای نیز برخودار هستند.  

وی ادامه داد: هزینه بالای تولید کارخانه‌های نان صنعتی و غیر منصفانه بودن فضای رقابت، این کارخانه‌ها را یا از چرخه تولید خارج کرده یا ظرفیت تولید آن‌ها را کاهش داده است.

لزومیان سهم تولید نان صنعتی از آرد کشور را 11 درصد عنوان کرد.

 وی در پاسخ به این پرسش که راهکار ایجاد فضای رقابتی مناسب چیست، گفت: بهترین راهکار تک نرخی کردن قیمت آرد برای ایجاد فضای رقابت منصفانه است اما، اگر این امر در حال حاضر برای دولت امکان پذیر نیست با توجه به حجم کم آردی که در کارخانه‌های نان صنعتی مصرف می‌شود به این صنعت نیز آرد یارانه‌ای تحویل داد.

لزومیان اظهار کرد: متاسفانه هر روز شاهد افزایش تعداد نانوایی‌های سنتی در سراسر کشور هستیم که بسیاری از آن‌ها بهداشت را در تولید نان رعایت نمی کنند و استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در آن‌ها رواج دارد.

وی با بیان اینکه نظارت کافی بر نانوایی‌های سنتی وجود ندارد، افزود: نامه‌های متعددی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو ارسال کردیم و نسبت به نتایج منفی رشد قارچ گونه نانوایی‌های سنتی هشدار داده ایم اما، همچنان تعداد زیادی نانوایی زیر پله‌ای وجود دارد که نان را در شرایطی غیر بهداشتی تولید و در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ توزیع می‌کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان کشور با تاکید بر سلامت نان‌های صنعتی از صدور نان‌های صنعتی کشور به ویژه نان‌های مغزدار به کشورهای مختلف خبر داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون میزان صادرات در حد انتظار نیست، گفت: توسعه صادرات با کاهش هزینه تولید و جان گرفتن کارخانه‌های نان صنعتی به راحتی امکان پذیر است.

نظر شما