شناسهٔ خبر: 26174372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیانیه‌های رهبران طالبان پس از پایان آتش‌بس؛ از عدم آشتی و مذاکره با دولت تا آغاز مجدد عملیات نظامی علیه آمریکا

R36461/P36461/S8,87,1413/CT10

رهبران ارشد طالبان با اشاره به استقبال مردم از اعضای این گروه، با انتشار بیانیه‌هایی ضمن تاکید بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفتند که پس از آتش‌بس سه روزه حملات خود را از سرگرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از برقراری آتش‌بس دولت افغانستان و طالبان، افراد این گروه در سه روز نخست عید سعید فطر وارد شهرهای بزرگ افغانستان شدند و با مردم این کشور ایام عید را گرامی‌داشتند.

وی افزود: رفتن به شهرها و سلفی گرفتن با نظامیان افغان تعبیر اشتباه از آتش‌بس بوده و زمینه سوءاستفاده دولت افغانستان از این موضوع را فراهم می‌کند که ناراحتی زندانیان طالبان و کسانی را که برای آن گروه قربانی دادند را در پی داشته است.

از سوی دیگر، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز شب گذشته درباره تمایل این گروه به تمدید آتش‌بس سه روزه با دولت افغانستان به «خبرگزاری فرانسه» گفت: «آتش‌بس امشب پایان می‌یابد و عملیات ما نیز آغاز می‌شود».

وی در ادامه تصریح کرد که «هیچ قصدی برای تمدید آتش‌بس نداریم».

بر اساس این بیانیه، آتش‌بس سه روزه نشان داد که هیچ کشور خارجی از این گروه حمایت نمی‌کند و هدف از این اقدام نیز به روشن شدن اتحاد و یکپارچگی طالبان و توانایی این گروه برای تصمیم‌گیری درباره مسایل مهمی چون آتش‌بس بود.

در این بیانیه آمده است که برخلاف تبلیغات دشمن مبنی بر وجود گروه‌های متعددی در صفوف طالبان، این آتش‌بس نشان داد که فرماندهان طالبان از رهبری این گروه با جدیت اطاعت می‌کنند و ادعاهای چند دستگی بی‌اساس بوده است.

طالبان همچنین تصریح کرد که « اعلام و عملی شدن آتش‌بس از سوی امارت اسلامی و استقبال گسترده مردم همچنین ثابت کرد که خواسته امارت اسلامی و ملت رنج کشیده یکی است و همه خواستار خروج اشغالگران و برپایی نظام اسلامی هستند».

طالبان در انتهای بیانیه خود خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: اشغالگران باید این حقیقت را درک کنند که از زورگویی به جایی نمی‌رسد و برای حل بحران افغانستان باید گفت‌وگوهای مستقیم با این گروه آغاز شود همچنین نیروهای خود را نیز از افغانستان خارج کنند.

این در حالی است که شورای عالی صلح افغانستان گفته که از طریق تماس ویدئویی گفت‌وگوهایی را با سران طالبان انجام داده است.

در بیانیه طالبان تاکید شده است که آنها هیچ مذاکره پنهانی با دولت افغانستان نداشته‌اند و این اظهارات برای فریب اذهان عمومی است که بحران کنونی افغانستان را پیچیده‌تر می‌کند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

نظر شما