شناسهٔ خبر: 26173823 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واگویه ماده و اندیشه برای بیان ناگفته‌ها

تهران- ایرنا- عنوان نمایشگاه هنر مفهومی «واگویۀ ناگویه‌ها» با آمیختن ماده و اندیشه، مجالی برای هنرمند فراهم آورده تا از دردها و لذت‌هایش بگوید.

صاحب‌خبر -

نمایشگاه واگویۀ ناگویه‌ها 30 اثر چیدمانی از 30 هنرمند تصویرگر را گرد هم آورده و با بیانی نمادین، معضلات اجتماعی را که گاه دغدغۀ شخصی خالق اثر بوده به تصویر کشیده است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «واگویۀ ناگویه‌ها تلاش می‌کند به مشکلات کمتر دیده شده در جوامع بپردازد؛ و تصویری از مصائب زیست محیطی، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روانشناختی در جامعه ارائه دهد».
سروناز پریشان زاده مدیر هنری این پروژه، دانشجویان هنرمند حاضر در نمایشگاه را نمایندۀ نسلی می‌داند که در نهان خود ناگفته‌های بسیار دارند، «این نمایشگاه مجالی است برای آشکار شدن برخی از این ذهنیات».
این مدرس دانشگاه افزود: تصویرسازی این مجموعه با روشی متفاوت انجام شده است. آنچه این هنر را در شاخه ارتباطات تصویری جای می‌دهد نقش هدفمند و کاربردی آن است.
«نمایشگاه حاضر بر آن است تا با نمایش کاستی‌های ناگفته، فریادی آنقدر بلند واگویه کند تا آنان که کم شنواترند، بشنوند، چرا که ابزار تصویر بلندترین فریاد و برنده ترین سلاح شناخته شده از ابتدای تاریخ بوده است».
هنر مفهومی در دوران معاصر بخش وسیعی از زندگی اجتماعی، علمی، صنعتی و فرهنگی را در بر می‌گیرد و به موازات رشد گستردۀ آن در ابعاد مختلف، شیوه‌های اجرایی آن نیز دستخوش دگرگونی شده است.
ادغام این هنر که پیشتر بر پایه طراحی و نقاشی بود با رسانه‌هایی نظیر عکاسی، سینما، حجم سازی و ابزار دیجیتالی ابعاد تازه و گسترده‌تری یافته است تا آنجا هنر مفهومی را در زمرۀ هنرهای تعاملی دسته‌بندی می‌کنند.
سروناز پریشانزاده به عنوان مدیر هنری این پروژه با تأکید بر نقش مهم مفهوم سازی در هنرهای جدید، گفت: با استفاده از این رویکرد می‌توان ذهنیت اولیه را با استفاده از روش‌های هدفمند تبدیل به تصاویر خلاقانه کرد.
در این نمایشگاه هنرمندان با استفاده از امکانات جوشکاری فلزات، نجاری، حجم سازی، عکاسی و اشیاء دورریختنی به واکاوی و تحلیل معضلاتی که انسان‌ها در جوامع گوناگون با آن دست به گریبانند پرداخته است.
بیشتر کارها بر روی موضوعاتی همچون فقر و تبعات آن از جمله عدم توازن ثروت در جامعه، مهاجرت جوانان و ضرورت وجود آزادی متمرکز است و مباحث مرتبط با کم آبی و مشکلات زیست محیطی، تأثیرات سوء پارازیت‌ها و همچنین تاثیر فشارهای روانی بر انسان را به زبان هنر به تصویر کشیده شده است.
سروناز پریشان زاده دانش آموختۀ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه برلین است و تا به حال چندین جایزۀ ملی را از جمله جشنوارۀ جوان خوارزمی و کتاب سال کودک و نوجوان دریافت کرده است. او که تقدیرنامه آکادمی علوم بلغارستان را در کارنامه خود دارد چندین نمایشگاه اختصاصی و گروهی در ایران و کشورهای بلغارستان، نروژ، آلمان و کانادا برگزار کرده است.
نمایشگاه «واگویۀ ناگویه‌ها» در گالری آیه دانشگاه سوره از تاریخ 28 خرداد به مدت 10 روز میزبان بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**9031** 9053**

نظر شما