شناسهٔ خبر: 26173233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

استاندار خراسان‌رضوی:

ظرفیت نخبگانی باید در افزایش بهره‌وری بکار گرفته شود

رشیدیان با اشاره به نقش مهم اجتماع نخبگانی در پیشرفت‌پایدار منطقه‌ای و کشوری، گفت: این ظرفیت ارزشمند باید با شبکه‌سازی و حمایت نظام‌مند در راستای اشتغال‌زایی، ارتقاء تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری بکار گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی نخبگان خراسان‌رضوی با استاندار، با حضور رؤسای دانشگاه‌های خراسان‌رضوی، جمعی از مدیران اجرایی استان، نخبگان و سرآمدان حوزه و دانشگاه، مستعدان‌برتر و مخترعان‌برگزیده استان با هدف شبکه‌سازی نخبگانی و زمینه‌سازی برای بهره‌گیری بهینه از ظرفیت نیروی‌انسانی متخصص و متعهد، در محل  بنیاد پژوهش‌های آستان قدس‌رضوی(ع) برگزار شد.

در این نشست، علیرضا رشیدیان؛ استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به نقش مهم شبکه‌سازی نخبگانی در توسعۀ منطقه‌ای، گفت: برای داشتن جامعه‌ای رو به توسعه، ضمن استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی، شکل‌گیری تعاملی قوی، تعریف‌شده و نظام‌مند بین سه حوزه حاکمیت، بخش‌خصوصی و بخش مدنی یک ضرورت است.

وی افزود: برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی، ایجاد هسته‌های پژوهشی یک الزام است تا ضمن ارتقاء سطح علمی، توان و داشته‌های دانشگاه نیز در راستای رفع نیازها و چالش‌های موجود در بخش‌های مختلف هزینه شود. در این حوزه، خوشبختانه در دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.

 رشیدیان ادامه داد: در دو سال گذشته هر یک از دانشگاه‌های استان، بررسی علمی و ارائه راهکارهای کارشناسی و تخصصی در حوزه یک چالش عمده استان را پذیرفته‌اند؛ به عنوان نمونه دانشگاه فردوسی مسئول کارگروه کم‌آبی و مدیریت بحران آب استان و نیز کارگروه محیط‌زیست است، جهاد دانشگاهی کارگروه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی را بر عهده دارد و دانشگاه پیام‌نور در حوزه آسیب‌های اجتماعی و دانشگاه آزاد در مسأله مهاجرت و حاشیه‌نشینی فعالیت می‌کنند. این تقسیم‌بندی نقش بسیار مؤثری در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها دارد.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به اصل چابک‌سازی دولت، تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید در بخش ایجاد اشتغال و رونق تولید و ارتقا هر دو ظرفیت و همچنین ایجاد هسته‌های دانش‌بنیان فعال شوند و حرکت آغاز شده را با سرعت و کیفیت بهتر ادامه دهند.

رشیدیان با اشاره به اهمیت میزهای گفتمانی نخبگان و پیگیری برای تحقق آن، اظهار داشت: این امر نیازمند یک شبکه و حلقه اتصال بود؛ بدین منظور مجامع مشورتی از جمله جوانان در استان شکل گرفت و ظرفیت بسیار خوبی از توان و انرژی جوانان در 28 شهرستان خراسان‌رضوی شناسایی شد که به‌خوبی می‌توانند به عنوان نیروی‌‍محرکه در کنار ظرفیت میزهای نخبگانی قرار گیرند.

وی یادآور شد: استانداری به عنوان بخش حاکمیتی، وظیفه هموار کردن مسیر و زمینه‌سازی برای بروز و ظهور ظرفیت نخبگانی و انرژی جوانان در کنار سایر توانمندی‌ها و مزیت‌های بالقوه و همچنین سرمایه‌گذاری در استان را دارد.

استاندار خراسان‌رضوی تأکید کرد: اجتماع نخبگان، برای استان مسأله و چالش نیست بلکه سرمایۀ ارزشمندی است که باید در راستای اشتغال‌زایی، ارتقاء تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از آنان بهره برد. یکی از اقدامات مهم در این حوزه که مورد تأکید دولت نیز هست، بکارگیری ظرفیت‌های بومی و مزیت‌های نسبی از طریق تزریق تفکر نخبگانی از مسیر قانونی است.

رشیدیان با اشاره به موقعیت منحصربفرد خراسان‌رضوی در حوزۀ گیاهان‌دارویی در دنیا، ارائه و استفاده از تسهیلات موجود برای تکمیل زنجیره تولید، اشتغال‌زایی و توسعۀ منطقه‌ای را امری ضروری دانست و بر لزوم ارتقاء حس مسؤولیت‌پذیری در بین اجتماع نخبگانی تأکید کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام نوایی؛ معاون فرهنگی-اجتماعی حوزه علمیه خراسان و رییس دفتر نخبگان و استعدادهای‌برتر حوزه علمیه، گفت: نخبگان علمی و دینی سهم هدایت‌گرانه در تحولات بزرگ اجتماعی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، دینی و سیاسی اجتماعی دارند.

وی افزود: نخبه شخصیتی فضیلت یافته و از سرمایه علمی، فرهنگی و معنوی جامعه است که اگر مسئولیت رسمی اجتماعی و مدیریتی هم نداشته باشد، والاترین مسئولیت یعنی درک و احساس وظیفه را داراست زیرا از نوعی آگاهی و بیداری برخوردار است که این خصلت در او بی قراری ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام نوایی ادامه داد: نخبه، بودن خویش را در ماندن معنا نمی‌کند بلکه بودن خویش را در پوییدن و رفتن و پیشبری معنا می‌کند؛ بنابراین نخبگان سرمایه دینی، علمی و انسانی جامعه‌اند که سهم بی‌بدیلی در توسعه تمام مقولات بنیادی دارند.

معاون فرهنگی-اجتماعی حوزه علمیه خراسان ضمن تشریح آیه 118 سوره آل‌عمران « قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ »،  گفت: نیاز به بازتعریف، پیرایش، قدسی‌سازی، تزکیه و تطهیر علوم دانشگاهی وجود دارد که این مهم تنها با تکیه بر دانش و توان نخبگانی امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست سید سعیدرضا احمدی‌زاده؛ رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد بنیاد نخبگان استان در یکساله گذشته پرداخت و از حمایت‌های استانداری در جهت پیگیری مشکلات نخبگان استان و بخصوص اشتغال آنان قدردانی و در ادامه به تشریح برنامه‌های بنیاد استان در سال جاری اشاره کرد و تشکیل کارگروه‌های تخصصی، طرح شمس الرضا، شبکه‌بندی و مشکل‌گشایی سوغات، طرح سرآمدان غیرمقیم استان خراسان‌رضوی و طرح آینده‌نگری خراسان‌رضوی را از مهمترین طرح‌های اجرایی در سال جاری دانست.

در پایان این نشست، از برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی خوارزمی سال 96 و مستعدان و مخترعان شرکت‌کننده در اردوهای جهادی بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی، با اهداء جوایزی تقدیر شد.

 

نظر شما