شناسهٔ خبر: 26173116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم|جزئیات توافق ۵ بندی روسیه و ترکیه بر سر «تل رفعت»؛ مسکو چگونه حضور خود در حلب را تثبیت می‌کند؟

R36355/P36461/S8,90,1414/CT7

طی ساعات آینده نیروهای ارتش ترکیه به صورت رسمی وارد شهر تل رفعت خواهند شد تا اداره این شهر بزرگ شمال حلب را بر عهده بگیرند. توافقی که هنوز ابعاد آن مشخص نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، توافق واگذاری شهر «تل رفعت» به ترکیه را باید یک توافق بی‌سابقه در تاریخ هشت ساله بحران سوریه دانست که می‌تواند نقطه آغازین دوره جدیدی از همکاری روسیه و ترکیه در سوریه باشد.

در ادامه مهم‌ترین نکات این توافق را بیان خواهیم کرد:

شهر تل رفعت و مناطق اطراف آن مانند منغ، مرعناز، شیخ عیسی، عین دقنة و... تا سال 2015 تحت سیطره ارتش آزاد و معارضین سوری بود. تل رفعت به عنوان نزدیک‌ترین شهر بزرگ شمال حلب به مرکز استان، مقر مرکزی گروه تروریستی «جیش الثوار» وابسته به ارتش آزاد بود که در سال 2015 در یک چرخش آشکار، از ارتش آزاد جدا و به ائتلاف تازه تأسیس سوریه دموکراتیک به محوریت تجزیه‌طلبان کُرد ملحق شد.

با چرخش جیش الثوار به ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد)، شبه نظامیان کُرد مستقر در عفرین به تل رفعت حمله کرده و بعد از سه روز نبرد شدید این شهر و مناطق اطراف آن را تصرف کردند. به این ترتیب از میانه سال 2015، تل رفعت از سیطره معارضان سوری خارج شد. تجزیه‌طلبان کُرد بعد از تصرف تل رفعت، سیاست‌های قومگرایانه را در این منطقه دنبال کردند که سبب شد بخش عمده‌ای از جمعیت این شهر سیصدهزار نفری با ترک تل رفعت، در ترکیه آواره شوند!

در جریان عملیات غصن الزیتون ارتش ترکیه برای اشغال عفرین، ارتش آزاد حساسیت بسیار بالایی به تل رفعت و مناطق عرب نشین شرق دیرجمال داشت؛ اما آنکارا مانع عملیات در آن مناطق – پیش از تصرف عفرین – شد! در این مقطع، روسیه در ازای خروج از جندیرس و عفرین، خواستار بقای خود در تل رفعت به عنوان نزدیک‌ترین شهر بزرگ شمال حلب به مرکز استان شده بود. با جدی شدن احتمال سقوط عفرین و در ادامه تل رفعت، نیروهای جبهه مقاومت به ویژه یگان‌های نظامی آموزش دیده استان حلب به تل رفعت و عفرین اعزام شدند تا در برابر تجاوز ارتش ترکیه از سرزمین مادری خود دفاع کنند.

انتهای پیام/

نظر شما