شناسهٔ خبر: 26173011 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چاقی بلای جان مفاصل

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: مطالعات محققان مرکز مبارزه با رماتیسم اروپا (EULAR) نشان می‌دهد چاقی و اضافه وزن در کودکی و بزرگ‌سالی خطر ابتلا به آرتروز زانو و لگن را افزایش می‌دهد؛ ولی اثری بر آرتروز دست ندارد.

صاحب‌خبر -

این مطالعه نشان می‌دهد به ازای هر واحد افزایش شاخص توده بدنی (BMI) بزرگ‌سالی، آرتروز زانو و لگن به ترتیب 1.3 و 0.4 درصد افزایش می‌یابد.این افزایش در مورد شاخص توده بدنی کودکی به میزان 0.6 و 0.6 درصد است.

بر اساس این مطالعه تأثیر چاقی بر آرتروز زانو بیشتر از لگن است اما بر آرتروز دست تأثیری ندارد.

چاقی و آرتروز به‌عنوان مهم‌ترین معضلات پزشکی در سراسر جهان موردتوجه متخصصان بهداشت است و همواره توصیه می‌شود با کاهش وزن می‌توان بسیاری از معضلات سلامتی ازجمله آرتروز را کاهش داد.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که افراد به‌مرورزمان و باگذشت سن با آن مواجه می‌شوند. شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود.

استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولاً در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه‌وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلیل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می‌شود.

نتایج این مطالعه در کنگره سراسری روماتولوژی 2018 ارائه‌شده است.

 

 

5656

نظر شما