شناسهٔ خبر: 26171283 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ذاکر عواطف مردم را در مسیر تقوا پیش ببرد

گروه معارف - عضو جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دینی استان کرمانشاه با بیان اینکه ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) نقش و رسالت خطیری را در جامعه اسلامی دارند گفت: ذاکر باید عواطف مردم را در مسیر تقوا پیش ببرد.

صاحب‌خبر -

ذاکر باید عواطف مردم در مسیر تقوا پیش ببرد

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، نشست آموزشی و فرهنگی مبلغان سنتی صبح امروز در سالن جلسات اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه برگزار شد.
در این نشست طاهره باقری، عضو جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دینی استان کرمانشاه گفت: باید نسبت به کتاب‌های غنی که در رابطه با مقاتل اهل‌بیت(ع) است و در رابطه با مسائلی که شیعیان اسلام نسبت به آن توجه داشته‌اند باید توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به آسیب‌های عرصه مداحی، افزود: این وظیفه ما است که مأنوس با قرآن باشیم ولی اینطور نباشد که چون ذاکر اهل‌بیت(ع) هستیم در پای منبر هر حکمی را می‌توانیم بگوییم و این خود یک آسیب در این عرصه است و متأسفانه این را ابتدای جلسه گفتم که مردم مناطق ما بیشتر به روضه خوان اهمیت می‌دهند حرف او برایشان بیشتر سند است تا من سخنران.
باقری تصریح کرد: اگر حکمی را صد صد می‌دانیم درست است با سند، بیان مسائل فقهی در مجالس روضه از جانب ذاکران اهل‌بیت(ع) اشتباه است.
عضو جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دینی استان کرمانشاه اظهار کرد: سخنرانی که طلبه است فقط احکام شرعی را می‌تواند پاسخگو باشد و باید بدانیم که حدود کار خودمان را باید حفظ کنیم.
وی درادامه افزود: در روایات نسبت به مسئله ذاکر بودن صحبت‌های خاصی شده است و یکی از تدابیر حکیمانه و سازنده اهل‌بیت(ع) این بود که می‌دانستند که از طریق مجالس سوگواری برای اهل‎بیت(ع) و مخصوصا برای وجود مقدس سیدالشهدا(ع) می‌توانند آموزه‌های تربیتی اهل‌بیت(ع) را به مردم برسانند.
باقری گفت: لذا تدبیر برپایی مجالس برای اهل‌بیت(ع) از جانب امام معصوم بوده و خود امام معصوم برپا کننده مجالس بوده است و شاعران و ذاکران بزرگی بوده‌اند مثل دعبل که در محضر امام معصوم شعر می‌گفتند و امام معصوم آنان را توصیه می‌کرد که نسبت به اهل‌بیت(ع) مرثیه‌سرایی داشته باشند و خود اهل‌بیت(ع) آن‌ها را می‌ستودند و پاداش‌های بزرگی را به آنان می‎دانند این پاداش از جانب خود ذاکران نبوده است یعنی خواسته ذاکران نبوده است خواسته خود اهل‌بیت(ع) بوده است چون واقعا کاری را والاتر از این نمی‌دانستند.
روشنگری افکار مردم و تقویت باورهای دینی
وی افزود: لذا برپایی مجالس اهل‌بیت(ع) همراه با بصیرت‌افزایی باشد و اشعاری که در مجالس خوانده می‌شود همراه با معرفت‌افزایی.
باقری با اشاره به اینکه در زمان کودکی در پای روضه‌ها دفتری و قلم می‌بردم و اشعار مداحان را می‌نوشتم گفت: پای روضه‌های شما ذاکران خیلی از افراد می‌نشینند که ممکن است سواد نداشته باشند ولی می‌توانید معرفت‌افزایی کنید و به خاطر دارم مسیر من به حوزه از روضه‌ها شروع شد.
عضو جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دینی استان کرمانشاه تصریح کرد: اشخاصی پای جلسات شما می‌نشینند که ممکن است اشعار شما مسیر زندگی آنان را تغییر دهد پس باید مراقب اشعار بود.
وی گفت: برخی از اشعار که در رابطه با وجود مقدس حضرت زهرا(س) است می‌بینیم به احکام شرعی مسئله حجاب اشاره می‌کند و خیلی باید نسبت به این قضایا توجه داشته باشیم به ویژه نسبت به متن‌‎هایی که انتخاب می‌کنیم.
باقری افزود: اگر شعری را از مداحی می‌شنویم نباید آن شعر را تقلید کنیم بدون اینکه مفهوم آن را بدانیم پس در روایات هم توصیه شده نسبت به ذاکران اهل‌بیت(ع) که خود اهل‌بیت(ع) بسیار این کسانی را که در مدح خاندان اهل‌بیت(ع) صحبت می‌کردند و مدیحه‌سرایی می‌کرند مورد توجه قرار داده شده است.
عضو جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دینی استان اظهار کرد: از دیدگاه مراجع به ویژه امام راحل، مکتب اهل‌بیت(ع) می‌تواند نجات بخش باشد و توجه به این داشته باشیم که ماه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است
وی افزود: ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) نقش و رسالت خطیری را در جامعه اسلامی دارند.
باقری تأکید کرد: اولین گام این است که به اخلاق مداحی توجه داشته باشیم و اولین سخن آن است که رسالت یک مداح چیست که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.
عضو جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه دینی استان اظهرا کرد: مضمون شعر باید سازنده باشد تا مخاطب را جذب کند و اولین رسالت یک مداح استفاده شایسته از عواطف پاک مردم و جهت دادن آن در راه خداست.
وی در پایان افزود: ذاکر باید عواطف مردم را در مسیر تقوا پیش ببرد و دومین وظیفه روشنگری افکار مردم و تقویت باورهای دینی مردم از طریق روضه خواندن است.
انتهای پیام

نظر شما