شناسهٔ خبر: 26171198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

گوشت‌های خیابانی می‌توانند بزرگ‌ترین عامل شیوع کریمه کنگو باشند

در پی تائید شناسایی یک نفر در ثلاث باباجانی در اثر ابتلا به بیماری کریمه کنگو، رئیس دامپزشکی کرمانشاه، عرضه و فروش گوشت‌های خیابانی را یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتقال و شیوع این بیماری در بین مردم عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

نادر پرور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، ضمن تائید یک مورد شناسایی ناشی از بیماری کریمه کنگو در ثلاث باباجانی، ابراز داشت: با توجه به شروع فصل گرما و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، امسال تاکنون یک مورد قطعی و تائید شده ابتلای انسانی به تب خونریزی کریمه کنگو را داشته‌ایم و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی احتمال شیوع بیماری بیشتر نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیماری کریمه کنگو از نوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با منشأ انتقال اصلی از طریق کنه است که حیوانات اهلی به‌عنوان ناقل بیماری عمل می‌کنند و هیچ علامت مشخصی از بیماری را بروز نمی‌دهند.

رئیس دامپزشکی کرمانشاه تماس با لاشه، خون، ترشحات، پوست و امحا و احشا دام آلوده را نیز از دیگر راه‌های انتقال بیماری به انسان دانست و ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق خون و ترشحات بیمار آلوده نیز می‌تواند به سایر افراد منتقل شود و حتی له کردن کنه بر روی پوست بدن انسان نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری گردد.

تب شدید اصلی‌ترین نشانه بیماری خونریزی دهنده کریمه کنگو

پرور تب شدید و درد عضلانی و استخوانی مانند آنچه در آنفلوانزا رخ می‌دهد را از علائم این بیماری دانست و عنوان کرد: در مراحل بعد تظاهرات خونی و خونریزی از مجاری بدن مانند بینی، گوش و ... بروز می‌کند.

وی بابیان این مطلب که این بیماری کشنده است و اگر در مراحل اولیه درمان نشود باعث مرگ فرد خواهد شد، خاطرنشان ساخت: شاغلین در سلاخی‌ها، قصابی‌ها، دامداران، کارکنان جگرکی‌ها، کارکنان بیمارستان و کادر درمانی را از مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر بیماری هستند.

رئیس دامپزشکی کرمانشاه مهم‌ترین راه مقابله با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را پیشگیری و رعایت بهداشت فردی عنوان کرد و گفت: اصلی‌ترین راهکار عدم خرید گوشت کشتارهای خیابانی است و این مهم نیز نباید فراموش شود که افراد گوشت‌هایی را هم که از مراکز مجاز و معتبر گوشت خریداری می‌کنند، می‌بایست تا 24 ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری کنند.

وی زمان نگهداری در یخچال برای امحا و احشا دام مانند دل و جگر را 48 ساعت اعلام کرد و افزود: دامداران و افرادی که با لاشه و یا دام سروکار دارند نیز باید برای جلوگیری از شیوع بیماری کریمه کنگو، باید حتماً از لباس، دستکش، ماست، عینک، کفش و ... استفاده کنند.

نظر شما