شناسهٔ خبر: 26171117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان گزارش می‌دهد

ماه عسل واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ دلار‌هایی که سوخت می‌شوند

خبرگزاری میزان- با نرخ گذاری دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان صف تقاضا برای دریافت این ارز تشکیل شده و میزان ثبت سفارش واردات نیز افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

ماه عسل واردات با ارز ۴۲۰۰ / دلار‌هایی که سوخت می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با آغاز سال جدید بازار ارز روند شتابان و روبه رشدی گرفت به نوعی که قیمت دلار در بازار به طور فزاینده ا.‌ی افزایش یافت و هر روز نیز این رشد در حال بیشتر شدن بود به طوری که دولت تصمیم گرفت برای کنترل بازار ارز، قیمت را تک نرخی و هر دلار را ۴۲۰۰ تومان قیمت گذاری کرد و فروش با قیمت بالاتر را نیز ممنوع کرد.

با تک نرخی شدن ارز صادرکنندگان موظف شدند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنند و از طرفی واردکنندگان نیز موظف شدند برای واردات، ثبت سفارش را در سامانه نیما ثبت و ارز موردنظر را از طریق این سامانه تامین کنند.

به دنبال این موضوع و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، موج ثبت سفارش برای واردات شکل گرفت و صف تقاضا تشکیل شد.

بر اساس اعلام مسئولان دولتی از ابتدای امسال تا ششم خردادماه بیش از ۱۹ میلیارد دلار برای بیش از ۱۸۲ هزار قلم کالا ثبت‌سفارش صورت گرفته است که دو میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار مربوط به کالا‌های مصرفی بوده است که طبق پیشینه‌ای که از واردات کالا به کشور وجود دارد می‌توان حدس زد که بخش زیادی از این کالا‌ها غیر ضرور به شمار می‌آید در صورتی که باید با اولویت بندی کردن کالا‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی و اقلام دارویی اختصاص یابد نه به کالا‌هایی که در اولویت چندم هم قرار ندارند.

نگاهی به اقلام وارداتی به کشور مانند برچسب، آب پنیر، مداد تراش، کراوات، دستمال سفره،چوب کبریت و ... نشان می‌دهد سالانه چه میزان از ارز کشور به هدر می‌رود ارزی که پیش از این واردکنندگان باید از بازار تهیه می‌کردند اما، اکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به واردات آن اقدام می‌کنند.

علاوه بر اینکه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد رانت می‌کند همچنین موجب می‌شود تا واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ کالا را وارد و با قیمت ارز آزاد کالا را در بازار به فروش برسانند.

ابراهیم جمیلی رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند نیز در این باره در گفتگو با میزان اظهار کرد: با توجه به شرایطی که به وجود آمده برخی از تجار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را دریافت کردند و برخی هم نتوانستند این ارز را دریافت کنند.
وی افزود: با توجه به تک نرخی شدن ارز با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان واردات نسبت تولید به صرفه شده است و ثبت سفارش در حال حاضر نسبت به سال گذشته دو برا بر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند ادامه داد: این موضوع تقاضا برای ارز را بیشتر کرده است و فشار ارزی را بیشتر می‌کند، بنابراین باید اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

همچنین بر اساس اعلام اتاق بازرگانی تهران در مدت ۲ ماه ابتدایی سال جاری میزان صدور و تمدید کارت بازرگانی رشد داشته که این موضوع نیز می‌تواند به دلیل افزایش تمایل برای واردات باشد.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان نیز اظهار کرد: قیمت دلار برای واردات ارزان اعلام شده است و این قیمت به حدی جذاب و فریبنده است که می‌تواند تقاضای کاذب برای واردات ایجاد کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: بر این اساس هم واردات کنندگان قبلی می‌توانند بیش از وارداتی که در گذشته انجام می‌دادند اقدام به واردات و ثبت سفارش کنند و هم اینکه عده جدیدی برای واردات اضافه شوند.

حریری گفت: سیاستگذار اقتصادی کشور با تعیین نرخ پایین‌تر از نرخ بازار برای واردات، جو زیاد شدن تقاضای کاذب و صف طویل گرفتن ارز را دامن می‌زند.

با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید اقداماتی از سوی دولت اجرایی شود تا اختصاص ارز ۴۲۰۰ به کالا‌ها یک روال منطقی داشته باشد و سایر کالا‌ها هم از طریقی دیگر ارز خود را تامین کنند تا دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات هر کالایی جذابیت ایجاد نکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما