شناسهٔ خبر: 26170828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک کارشناس مالی آمریکا فاش کرد؛

نقش پنهان جرد کوشنر در دیدار میان ترامپ و کیم

مسیر دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و آمریکا پر بود از دیدارهای مخفی میان جاسوس‌ها، گفت‌وگو میان کارآفرینان سودمحور و همچنین نقش گزارش‌نشده داماد رئیس‌جمهوری ایالات متحده.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری استار، یک کارشناس امور مالی آمریکایی تابستان گذشته با پیشنهادی غریب قدم به کاخ سفید گذاشت: دولت کره‌شمالی می‌خواهد با «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت‌وگو کند. 

این کارشناس امور مالی که «گابریل شولز» نام دارد، توضیح داد که یک مقام عالی‌رتبه کره‌شمالی در پی آن بود تا کانال تماسی برای بررسی دیدار میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی برقرار کند که ماه‌ها بود یکدیگر را تهدید به حمله نظامی می‌کردند.

شولز که ساکن سنگاپور است شبکه‌ای از ارتباط‌ها را با مقام‌های کره شمالی ایجاد کرده است. وی پس از سفرهای متعددی که برای بهبود فرصت‌های تجاری در این کشور منزوی توانست چنین ارتباطاتی را ایجاد کند. 

از قرار معلوم، برای برخی در کره‌شمالی، کوشنر نماینده ارتباطی امیدبخش بود. بنا بر استنباط مقام‌های پیونگ‌یانگ، کوشنر به‌عنوان عضوی از خانواده رئیس‌جمهوری آمریکا، گوش شنوای پدر زنش خواهد بود و از تغییر مداوم اعضای دولت مستثنی خواهد ماند. 

پیشدستی شولز یکی از قدم‌هایی بود که دست آخر مسیر را برای دیدار تاریخی کیم جونگ‌اون و ترامپ در سنگاپور هموار کرد؛ مسیری که به گفته مقام‌های فعلی و پیشین و همچنین افراد آشنا با این مذاکرات، پر بود از دیدارهای مخفی میان جاسوس‌ها، گفت‌وگو میان کارآفرینان سودمحور و همچنین نقش گزارش‌نشده کوشنر.

مقام‌های کره شمالی، در تلاش برای رسیدن به کوشنر، از مدل همتایان خود در چین بهره بردند؛ چینی‌ها، همسر ۳۷ ساله «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهوری آمریکا را «شاهزاده‌ای» با ارتباط‌های خوب می‌دانند که می‌تواند نقش واسطه را ایفا کند و دیوان‌سالاری وزارت خارجه را دور بزند. 

یکی دیگر از کسانی که در این دیدار نقش مهمی ایفا کرد «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، بود که بی‌خستگی میان رهبران دو کشور در رفت‌وآمد بود. اما افراد آشنا با این موضوع گفته‌اند که روابط اولیه شولز در فراهم کردن اوضاع برای دیدار دیپلماتیک سنگاپور اهمیت ویژه‌ای داشت.  

کوشنر در ایجاد مسیر گفت‌وگو میان آمریکا و مقام‌های کره شمالی نقش مستقیمی نداشت. او در عوض «مایک پمپئو» وزیر خارجه که در آن زمان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) بود، را در جریان ماوقع گذاشت و با اشاره به ارتباط‌های شولز از سیا خواست تا این مدیریت گفت‌وگوها را در دست بگیرد.

کاخ سفید و سیا هنوز درباره ارتباط کوشنر و شولز اظهارنظر نکرده‌اند.   

 

نظر شما