شناسهٔ خبر: 26168728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

دولت حساسیت خاصی نسبت اقلام اساسی سبد غذایی مردم دارد

زنجان-مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: دولت حساسیت خاصی نسبت به اقلام اساسی در سبد غذایی مردم مثل مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن و ... دارد.

صاحب‌خبر -

عبدالله جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه امروز مثل زمان گذشته نیست که امکان حمل یک محصول از مکانی به مکان دیگر فوق‌العاده زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، تصریح کرد: امروز شرایط ترانزیت کالا به صورت زمینی، ریلی و هوایی فراهم است. مازاد تولید استان به سهولت به سایر استانها و حتی خارج از کشور و کمبود تولید استان نیز از استانهای دیگر تامین میشود به‌عنوان مثال، محصولاتی چون گوجه‌فرنگی، هندوانه و ... در حال حاضر بدلیل شرایط آب  وهوایی در فصل جاری در استان تولید نمی شود و در سایر استان‌ها تولید شده و با قیمت معقول به استان وارد می شود.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت اقلام اساسی بین استان‌ها بیش از تفاوت هزینه انتقال محصول به استان نیست، ادامه داد: در شرایط معمول تفاوت بالا و پایین بودن قیمت‌ها در حد هزینه‌های حمل و نقل و انتقال است. خوشبختانه استان زنجان در قیمت اکثر اقلام بر اساس شرایطی که وجود دارد، از جمله مرغ و گوشت قرمز که مازاد تولید دارد و سایر اقلامی که در آن مازاد تولید وجود دارد، قیمت‌ها یا پایین‌تر از قیمت میانگین کشوری است و یا تفاوت چندانی ندارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با یادآوری اینکه نوسانات در حوزه محصولات کشاورزی، موجب اجحاف بزرگی در حق تولیدکنندگان محصولات کشاورزی شده و این محصولات جزء معدود اقلام هستند که تولیدکننده دخالتی در تعیین قیمت آن ندارد ، اظهار کرد: قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار است، در حالی که در سایر محصولات بر اساس برندی که تولید می‌شود، قیمت‌گذاری‌ها توسط تولید کننده انجام می گردد .

جعفری افزود: به طور مثال، انتظار داریم هر سال و در ماه مبارک رمضان بدلیل افزایش تقاضا قیمت گوشت مرغ روندی افزایشی داشته باشد اما امسال برخلاف ادوار گذشته با کاهش قیمت در این زمینه مواجه بودیم که بخشی از این کاهش قیمت، به حوزه افزایش تولید و قسمتی هم به توان اقتصادی مردم و شرایط بازار برمی‌گردد. اتفاقی که در این حوزه می‌افتد این است که تولیدکننده هیچ‌گونه اختیاری برای قیمت‌گذاری محصول برمبنای قیمت تمام شده نداشته و در نتیجه موجب زیان وی شده ، که این موضوع برای استمرار تولید خطرناک است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث افت و خیز قیمت در محصولات کشاورزی شده، این است محصولات کشاورزی موجودات زنده بوده و از عوامل طبیعی اثر پذیرند و عوامل طبیعی بعضاً موجب تغییر در مقدار عرضه می شوند،  این محصولات اغلب فسادپذیر بوده و مدت زمان نگه‌داری، دپو و ذخیره سازی  آن محدود است و برای ذخیره‌سازی باید بعضا برخی از محصولات مانند مرغ، منجمد و از شکل مرغ گرم خارج گردد ، هزینه نقل و انتقال محصولات کشاورزی در مقام مقایسه بیش از سایر محصولات است.

جعفری تصریح کرد: به عنوان مثال، مرغ منجمد یکی از اشکال مختلف نگه‌داری آن است و شاید استقبالی که از مرغ گرم در بازار وجود دارد از مرغ منجمد نیست، همین موارد موجب شده تا نوسان در قیمت محصولات زیاد و بعضاً غیر قابل پیش بینی و پیشگیری است ، لیکن حفظ حقوق تولید کننده و مصرف کننده و کمک به کاهش اثرات مخرب این نوسان قابل مدیریت است ، بر همین اساس دولت در این زمینه ناگزیر به اتخاذ چند سیاست حمایتی، هم از مصرف‌کننده و هم از تولیدکننده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در بحث محصول مرغ، دولت برای اینکه از تولیدکننده حمایت کند سیستم خرید تضمینی با مباشرت شرکت پشتیبانی امور دام را راه‌اندازی کرد، افزود: قیمت مبنایی که در کارگروه تنظیم بازار کشور مصوب شد، مرغ را ۷۶۰۰ تومان از مرغ‌دار خریدار کرد و این زمانی بود که قیمت در بازار برای مصرف‌کننده حتی به ۶۹۰۰ تومان رسیده بود، یعنی با قیمتی بیش از ۷۰۰ تومان بالاتر از قیمت کف بازار، مرغ را به صورت عمده از مرغ‌داری‌ها خریداری کرد.تا تولید کننده کاهش و امید به تولید افزایش یابد ، چرا که تولید این محصول برای تامین پروتئین خانوارهای کشور دارای الویت است.

جعفری ادامه داد: مرغ‌های خریداری شده در سردخانه‌های پشتیبانی امور دام به عنوان ذخیره استراتژیک دپو می‌شود، اظهار کرد: کیفیت مرغ منجمد به لحاظ مصرف با مرغ گرم تازه تفاوت چندانی ندارد، فقط تفاوت فاحش قیمت بین این دو محصول وجود دارد تا مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد، به همین خاطر اقلام اساسی مثل مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن و ... که جایگاه خاصی در سبد غذایی مردم دارد، دولت با حساسیت خاصی نسبت به این اقلام تحت عنوان ذخیره استراتژیک اقلام اساسی هر سال تمهیدات خاص خود را اتخاذ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت در ایام مختلف مثل ماه مبارک رمضان، اقلام اساسی را در سبد توزیع قرار می‌دهد، با این هدف که در این ایام که با افزایش تقاضا مواجه هستیم، با افزایش عرضه ، این افزایش تقاضا مدیریت شده و موجب التهاب کاذب در بازارنگردد.

نظر شما