شناسهٔ خبر: 26168558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

بهروز بنیادی: درباره صدور پروانه‌های شکار شفاف‌سازی شود

با توجه به حساسیتی که در حوزه مسائل امنیتی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن مسائلی که اخیرا در رابطه با جمعی از فعالان محیط زیست پیش آمد اینکه مناطقی برای شکار در اختیار اتباع خارجی قرار داده شود مستلزم حساسیت و دقتی زیاد و نگاهی پیشگیرانه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: صدور پروانه شکار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که مدتی است پای شکارچیان خارجی را علاوه بر قرق‌های اختصاصی به زیستگاه‌های شاخص کشور در مناطق چهارگانه محیط زیست باز کرده، پس از آنکه اعتراضات گسترده فعالان و کارشناسان محیط زیست را به همراه آورد چند روزی است به اعتراض نمایندگان مجلس منجر شده و کار را به جایی رسانده که نمایندگان مجلس در صدد پیگیری پرونده صدور این مجوز‌ها برآیند.

بهروز بنیادی، نماینده استان خراسان رضوی درباره شکار اخیر اتباع خارجی در زیستگاه‌های کشور از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری در استان خراسان رضوی به تسنیم گفت: با توجه به اظهاراتی که در این باره منتشر شده ضروری است فراکسیون محیط زیست در هفته جاری به موضوع صدور این پروانه‌ها ورود کند تا مشخص شود مجوز‌ها بر چه اساس صادر شده.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع صدرو پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی گفت: با توجه به حساسیتی که در حوزه مسائل امنیتی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن مسائلی که اخیرا در رابطه با جمعی از فعالان محیط زیست پیش آمد و مشکلاتی را ایجاد کرد بدون شک، اینکه اتباع خارجی به کشور وارد شوند و مناطقی برای شکار در اختیارشان قرار داده شود مستلزم حساسیت و دقتی زیاد و نگاهی پیشگیرانه است تا شاهد ایجاد مشکلات جدید نباشیم.

وی یادآور شد: این نکته را هم باید مد نظر قرار داد که اگر حقیقتا آن‌طور که گفته می‌شود جمعیت حیات وحش آنقدر زیاد شده که ناچار به حذف بخشی از آن هستیم، در داخل کشور شکارچیانی هستند که مایل به این کار باشند و نیازی به وارد کردن شکارچی خارجی نیست. باید بررسی و مشخص شود چه نیتی پشت این قضیه است که حتما شکارچی خارجی باید وارد زیستگاه‌ها شود. شاید برخی بگویند که شکارچی خارجی پول بیشتری می‌دهد، اما این اصلا موجه نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای، با بیان اینکه طرح صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی قطعا نقاط ضعفی دارد گفت: امکان سوال از معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، اما فراکسیون محیط زیست مجلس باید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را دعوت کند تا در خصوص مواردی مانند اینکه بر اساس کدام برآورد جمعیت مستند از حیات وحش به این نتیجه رسیده‌اند که جمعیت زیاد شده و حذف بخشی از آن توسط شکارچیان لازم است شفاف‌سازی شود. همچنین توضیح داده شود که چه برنامه‌های نظارتی برای حضور اتباع خارجی در زیستگاه‌ها در دست اجراست.

به گزارش تسنیم، طی روز‌های گذشته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانند علی اکبری، جبار کوچکی‌نژاد، عباس پاپی‌زاده، علی بختیاری و علی ابراهیمی نسبت به صدور پروانه‌های شکار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست معترض شده‌اند.

نظر شما