شناسهٔ خبر: 26168153 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

ثبت ملی یک درخت سرو کهن در کازرون/ارزش میراث طبیعی فارس تایید می‌شود

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه ، ثبت شدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی علاوه بر اینکه به آنها شناسنامه می‌دهد، ارزش تاریخی آنها را نیز به اثبات می‌رساند و در گردشگری مطرح می‌سازد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون  با اشاره به ثبت سرو کهنسال کلانی در فهرست میراث طبیعی کشور به خبرنگار فارس می‌گوید: این درخت سرو کهنسال به شماره 418 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

معینی ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی دارای ابعاد و دامنه گسترده است و تنها به بقایای و معماری‌های باقی مانده تاریخی محدود نمی‌شود و هر آنچه که از گذشتگان بر جای مانده و ارزش فرهنگی داشته باشد به نوعی میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

وی معتقد است: بنابراین آثار فرهنگی، طبیعی، تاریخی و... از این آثار است و در این میان حتی پدیده‌های طبیعی که دارای قدمت و ارش فرهنگی هستند میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

 

میراث طبیعی

این مقام مسؤول با تاکید بر اهمیت میراث طبیعی به عنوان میراث جوامع اظهار می‌کند:  میراث طبیعی به عنوان قسمتی قابل توجه از میراث جوامع دربرگیرنده حومه شهر و محیط زیست طبیعی است.

معینی می‌افزاید: گیاهان و جانوران به عنوان تنوع زیستی و عناصر زمین‌شناسی مانند کانی شناسی، ژئومورفولوژی، فسیل شناسی و… به عنوان تنوع زمین در میراث طبیعی مطرح می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: مناطق میراثی در جذب گردشگران خارجی و داخلی نقش بسزایی دارند و اغلب به عنوان بخش مهمی از صنعت گردشگری یک کشور به ایفای نقش می‌پردازند.

سرو نماد مقدس

این مقام مسؤول، درخت سرو را در فرهنگ ایران دارای جایگاه ویژه می‌داند و بیان می‌کند: این درخت قداست ویژه نزد ایرانیان از دیرباز تا کنون دارد.

معینی ادامه می‌دهد: سرو کلانی درخت کهنسالی است که  در روستای کلانی که از مناطق نمونه گردشگری است، قرار دارد و  قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

وی تصریح می‌کند: پس از سرو معروف ابرکوه می‌توان سرو کلانی را دومین سرو کهن ایران نامید که ارتفاعی حدود 55 متر دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون با تاکید بر جایگاه و احترام درختان میان مردم این شهر از گذشته تا کنون عنوان می‌کند: این درخت سر نیز در میان اهالی منطقه از قداست و اهمیت فراوانی برخوردار است.

معینی می‌افزاید: بر سنگ قبرهای موجود در این منطقه نیز علاوه بر نقوش هندسی، نقش درخت سرو به ویزه بر روی قبر جوانان نقش بسته است.

وی اضافه می‌کند: ایرانیان از دیرباز سرو را نماد جاودانگی دانسته‌اند و با حک کردن درخت سرو بر روی سنگ قبور به نوعی باور زندگی پس از مرگ و جاودانگی فرد در گذشته را تصویر می‌کنند.

کازرون مرکز میراثی

معینی،کازرون را از مراکز میراثی قابل توجه استان و کشور می‌داند و اظهار می‌کند: بیش از 250 اثر شناسایی و ثبت شده در حوزه‌های مختلف در فهرست آثار ملی کشور از افتخارات کازرون محسوب می‌شود.

وی اعلام می‌کند: با پیگیری‌های انجام شده «درخت سرو کهنسال کلانی» نیز که در واقع در بخش کوهمره دشت برم روستای کلانی کازرون قرار دارد به دلیل برخورداری از قدمت طولانی در فهرست این آثار قرار گرفت.

این مقام مسؤول با ابراز خرسندی از اینکه این درخت به عنوان یک جاذبه گردشگری مخاطبان فراوانی را به سمت خود می‌کشاند، می‌گوید: پرونده ثبت میراث طبیعی درختان کهنسال دیگری همچون درخت کنارمکتب نیز که در کازرون قرار دارند برای ثبت پیگیری می‌شوند.

فارس

برچسب‌ها:

نظر شما