شناسهٔ خبر: 26166903 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا قدیمی | لینک خبر

کشف محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در پس‌کرانه‌های خليج‌فارس

آثاری تاريخی در محوطه تپه تهماچی حدفاصل 3 کيلومتری جبهه غربی روستای عامری شهرستان ديلم کشف شد که نشان از وجود يک تمدن بزرگ و قديمی در اين منطقه دارد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل ميراث فرهنگی ،صنايع دستی و گردشگری استان بوشهر ، طبق گزارش يگان حفاظت شهرستان ديلم پس از کشف آثار سفالی توسط افراد منطقه، تيم کارشناسان معاونت ميراث فرهنگی به منطقه مورد نظر اعزام شدند.

اين محوطه که به نام تپه تهماچی معروف است در فاصله 3 کيلومتری غربی روستای عامری شهرستان ديلم و در دشتی وسيع و هموار ، در جوار روستای شاه عبدالله واقع شده است.

در اين منطقه تپه هايی بزرگ وجود دارد که ارتفاعی 5 الي 6 متری از سطح زمين های اطراف دارند و دارای لايه های تاريخی و فرهنگی هستند که به وضوح قابل مشاهده است.

يافته های تاريخی و فرهنگی سطح تپه ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه ای، سبز تيره و سياه است که نمونه های آن در چهار روستاي شهرستان گناوه و تل سوز ، تل قاشی ، روستای خليفه ای در شهرستان دشتستان يافته شده است که همزمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس است.

همچنين علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان هايی نيز در سطح محوطه يافت شده است.

با توجه به يافته های ابتدايی از اين منطقه که برای اولين بار در شهرستان ديلم شناسايی شده است، محوطه فوق را مربوط به هزاره پنجم قبل از ميلاد می توان حدس زد که در پس کرانه های خليج فارس از نظر تاریخی دارای اهميت بسیاری  است.

نظر شما