شناسهٔ خبر: 26166630 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

وقتی سن بارداری بالا می‌رود

امروزه سن بارداری به 35 سال رسیده و این سن می‌تواند شروع ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و بیماری‌های مزمنی مانند رماتیسم باشد، یعنی طول بارداری ممکن است با مصرف دارو همراه باشد

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> زندگی صنعتی، مشغله‌های زیاد، مشکلات اقتصادی و تغییر سبک زندگی سبب شده سن ازدواج بالا رفته و در نهایت باردار شدن هم در سنین بالاتری صورت بگیرد، با بالا رفتن سن بارداری احتمال وقوع مشکلات متعدد برای مادر و جنین هم وجود دارد و این امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند، از آن جایی که در حوزه سلامت، پیشگیری بهتر و کارآمدتر از درمان است، در زمینه راهکارهای کاهش مشکلات باردارشدن در سنین بالا یک متخصص زنان و زایمان مطالبی را عنوان نمودند.

به گزارش شفاآنلاین، به گفته دکترمینا فرزی‌خسروشاهی امروزه سن بارداری به 35 سال رسیده و این سن می‌تواند شروع ابتلا به بیماری‌هایی(Diseases) مانند دیابت، فشارخون و بیماری‌های مزمنی مانند رماتیسم باشد، یعنی طول بارداری ممکن است با مصرف دارو همراه باشد و 9 ماه مصرف دارو در نهایت هم برجسم و هم بر روح جنین تأثیر منفی می‌گذارد.

او معتقد است، دولت‌ها به جای اینکه مالیات مردم را صرف هزینه‌های درمان کنند، بهتر است قبل از تشکیل جنین مداخلاتی در زمینه پیشگیری داشته باشند، تا بتوانند کارآمدتر باشند، زیرا براساس برآوردهای انجام شده، میزان هزینه‌ها قبل از ابتلا به بیماری بسیار پایین‌تر از شروع بیماری است، البته امروزه آزمایش‌های جامعی قبل از بارداری انجام می‌شود و تاحدود زیادی آمار مرگ و میرهای مادر و جنین پایین آمده با وجود این هنوز با نقطه ایده‌آل و معیارهای جهانی فاصله داریم.

مصرف ویتامین‌های خاص در بارداری در سنین بالا
فردی که در سن بالا تمایل به باردار شدن دارد قطعاً باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشد، یکی از مراقبت‌های خاص در این خصوص مصرف ویتامین‌هایی است که بیشتر از قبل بدن به آنها نیاز پیدا می‌کند.

دکترفرزی خسروشاهی با اشاره به اینکه بعد از 35 سالگی ویتامین‌های خاصی مانند فولیک اسید باید مصرف شوند، می‌گوید: قرص فولیک اسید از 3 ماه قبل از بارداری باید مصرف شود و در موارد خاص با تجویز پزشک ممکن است دوز دارو بالا رود. در کشور ما چون میزان ید غذا بسیار پایین است ید هم باید مصرف شود البته از تجمیع شده این قرص‌ها با نام «یدوفولیک» هم فرد می‌تواند استفاده کند. بیشتر مادران باردار تصور می‌کنند که حتماً باید قرص آهن مصرف کنند ولی در حقیقت در صورتی که مادر دچار کم‌خونی شدید باشد و با تجویز پزشک باید این قرص را مصرف کند.

مصرف‌کنندگان سیگار، الکل یا موادمخدر قبل از باردارشدن بخوانند
علاوه بر افرادی که در سنین بالا قصد باردارشدن دارند، افرادی که سیگاری یا الکلی هستند، زنانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و نمونه‌هایی از این دست هم قبل از باردار شدن باید اطلاعات دقیقی در خصوص مراقبت‌های قبل و هنگام بارداری داشته باشند تا خود، کودک و جامعه را از خطرات پیش رو حفظ کنند. این متخصص زنان و زایمان با تأکید بر اینکه سیگار قطعاً رشد جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌گوید: مادران سیگاری نوزادان کم وزنی دارند، بر اساس طب زنان، مصرف سیگار و الکل 3 ماه قبل از بارداری باید قطع شود، همچنین  افرادی که داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند باید با مراجعه به روان‌پزشک خود، دارو را قطع کنند یا دوز آن را تخفیف دهند.

او در ادامه می‌افزاید: امروزه متأسفانه آمار (statistics)مصرف موادمخدر بالا رفته و در نتیجه این امر، رشد جنین با اختلال مواجه می‌شود و پس از تولد شاهد ناهنجاری‌های مختلف نوزادان مادران معتاد هستیم. البته آمار مرگ و میر در این قبیل بارداری‌ها را هم نباید نادیده بگیریم.
دکترفرزی خسروشاهی در ادامه توضیح می‌دهد: جنین یک مادر معتاد، مادرزاد معتاد می‌شود. مادرمعتاد، نوزادی معتاد به دنیا می‌آورد، ترک دادن نوزادی که به دنیا می‌آید، کار آسانی نیست و ممکن است جسم نوزاد کشش ترک را نداشته باشد و جان خود را از دست بدهد، هرچند تعدادی از این نوزادان با داروهای خاص درمان می‌شوند.ایران

نظر شما