شناسهٔ خبر: 26166342 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گفتگوی شبستان با خیّری که مدارس را به نام شهدا ساخت؛

جهاد از خاکریزها تا سنگر مدرسه سازی

خبرگزاری شبستان:عرصه جهاد از خاکریزها به سنگر مدرسه سازی تغییر کرده است. مسعود و محسن در راه دفاع از کشور شهید شدند، در حال حاضر هم که کشور در امنیت قرار گرفته است عرصه جهاد خانواده تقی زاده در مدرسه سازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، برای این خانواده، عرصه جهاد از خاکریزها به سنگر مدرسه سازی تغییر کرده است. زمانی نیاز بود از کشور دفاع کنند، مسعود و محسن در راه دفاع از کشور  شهید شدند، در حال حاضر هم که  کشور در امنیت قرار گرفته است عرصه جهاد خانواده تقی زاده به سوی مدرسه سازی سوق داده شده است. نام شهیدان تقی زاده را  در نقطه به نقطه کشور می توان یافت. از تهران تا سیستان و بلوچستان، از شمال تا کرمان، از یاسوج تا سرپل ذهاب، از لرستان تا کهگیلویه و بویراحمد. بیشتر از هر کسی، نسل امروز با شهیدان تقی زاده آشنا هستند. ازسال 89 تا امروز سی33 مجموعه آموزشی، ورزشی و درمانی توسط محمود تقی زاده بردار شهیدان محسن و مسعود تقی زاده ساخته شده است. نسل ها مختلف از این مدارس فارغ التحصیل خواهند شد. مدارسی که نیمکت های آن با قلب های بزرگ نیک سرشتان ساخته شده است. 27 مدرسه در سراسر کشور و 6 مرکز ورزشی و درمانی با نام این شهدا تقدیم مردم این مرز و بوم شده است.

 

در همین ارتباط به سراغ، محمود تقی زاده رفتیم تا گفتگویی از راهی که در آن قدم گذاشته است بیشتر بشنویم و بنویسیم در زیر صحبت های این خیر نیک سرشت را می خوانید.

 

ساخت 33 مجموعه آموزشی، ورزشی و درمانی با نام شهیدان تقی زاده

 

****از سال 89 اولین مدرسه خیر ساز را در شهرستان مادری نطنز به نام برادران شهیدم احداث کردیم و بعد به حاشیه های تهران آمدیم وچندین پروژه عمرانی آموزشی را در کهریزک، نسیم شهر،شاهد شهر عملیاتی کردیم.

سپس پروژه ها را از پایتخت به سمت استان های دیگر همانند لرستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یاسوج، مسجد سلیمان، ماسال گیلان و مازندران، شیراز،  کهکیوله و بویر احمد، سرپل ذهاب توسعه دادیم.

در حال حاضر سی و سومین پروژه عمرانی خیریه ورزشی را در حال احداث هستیم. این 33 مورد شامل، 27 مدرسه، یک درمانگاه و  5 مجموعه ورزشی می شود که همه این پروژه ها پس از عملیاتی شدن تقدیم آموزش و پرورش شده است.

 

 

 

 

توسعه یک کشور در گروه توسعه نظام آموزشی است

***مدرسه بهترین جایگاه است. چون مرکز علم، شعور و آگاهی است. اگر آموزش و پرورش خوب داشته باشیم، فرهنگ سازی خوبی خواهیم داشت و به همه ی اهداف هم می رسیم.اگر فرهنگ یک کشور درست باشد، سیاست، اقتصاد و اجتماع آن نیز درست خواهد شد.همزمان با مدرسه سازی، مجموعه ورزشی و درمانی ساختیم، سلامت تن و روان مردم جامعه نیز دارای اهمیت است.

مجمع خیرین مدرسه ساز یک جامعه پویا است و آگاهی های زیادی را به خیرین می دهد، متاسفانه در جامعه سلامت اینگونه نیست و این مجمع نوپا است. در حالی که ورود خیرین به این عرصه نیز ضرورت است.

***برداران شهیدم متعلق به همه جای ایران هستند. اهمیتی ندارد که در چه مناطقی مدرسه ساخته می شود. بحتی در مناطق سنی نشین هم مدرسه ساخته ایم. مدارس با نام شهدای تقی زاده به شماره ساخته می شود که در حال حاضر پروژه ها ی  شهیدان تقی زاده از شماره یک  تا 33 ساخته شده ومی خواهیم به 110 برسانیم.

مادرم در قید حیات است. او فرزندان خود را تقدیم دفاع از کشور کرده است. وقتی در افتتاحیه حضور می یابد، یاد فرزندانش زنده می شود و یاد و خاطره آنان که ماندگار می شود، مادرم احساس رضایت می کند. او  85 سال دارد و در  اکثر مراسم افتتاحیه مدارس که نزدیک باشند، حضور می یابد.از خدا می خواهم عمر مادرم را طولانی کند تا در افتتاحیه مدارس زیادی حضور یابد.

 

 

 

 

مسیر مدرسه سازی را برادران شهیدم انتخاب کرده اند

***یقین دارم که این مسیرمدرسه سازی انتخاب  برادران شهیدم بوده است. این روزی از آنان است. خدا کمک کرده است به نوعی از ما راضی باشند. از لحاظ اقتصادی در موقعیت خوبی قرار داریم همه را مدیون بردارنم هستم.

 هر سال 4 مدرسه می سازیم

***شاید روز اول یک مدرسه را ظرف یک سال و نیم می ساختیم در حال حاضر در سال 4 مدرسه می سازیم. کمک شهدا است که سرعت ساخت مدرسه بالا رفته است. ساخت این مدارس را ا از لیستی که آموزش و پرورش در اختیار ما قرار می دهد، انتخاب می کنیم. اولویت با مدارس دوشیفته،  تراکم بالا و محروم است.

روایت چند خاطره

 ***در لرستان هنگامی که یک پروژه را افتتاح کردیم و می خواستیم به تهران بیایم، فرماندار این استان از ما خواست که در مسیر به مدرسه ای سر بزنیم و ما با اکره قبول کردیم. هنگامی که به مدرسه رسیدم، خیلی اوضاع نامناسبی را شاهد بودیم. دانش آموزان با تراکم بالا در کانکس درس می خواندند، اتاق مدیر مدرسه، کتابخانه و آزمایشگاه هم بود. همان لحظه تصمیم  گرفتیم تاکلنگ ساخت این مدرسه را بزنیم. یکی از با امکانات ترین مدرسه را در چغاب دار لرستان ساختیم. این مدرسه 16 کلاسه و با تمام امکانات است که همیشه در ذهنم می ماند.

مردم در استان سیستان و بلوچستان خیلی مشکلات دارند، خاطرم هست یک مدرسه با تمام امکانات در سیستان و بلوچستان احداث کردیم که معلم مدرسه می گفت دانش آموزان آنقدر مدرسه را دوست دارند که حاضر نیستند پس از تعطیلی به خانه بازگردند.  

 توفیق خیری از شهدا به ما رسیده است

***این توفیق را خداوند به لطف شهدا داده است. افراد ثروتمند در کشورکم نیستند. تعدادی از آنان هنوز به این نقطه نرسیده اند. خدا را شاکرم که توفیق را به ما داده است و ناراحتم که این توفیق به برخی از ثروتمندان داده نشده است. برخی هابا مبانی دینی، اسلامی و قرآن آشنا نشده اند و حاضر نیستند مال خود را انفاق کنند و برای وارثان این ثروت را جمع می کنند.

میلیارد تومان برای خیلی ها رقم کمی است اما در مسیر خیر قدم بر نمی دارند و این توفیق به آنان از سوی خدا داده نشده است. مطمئن هستم اگر انفاق کنیم، مال ما چندین برابر می شود. ثروت انسان ها همانند گلدان است اگر فقط به آن بدهیم. اگر منفذ زیر گلدان نباشد، آب خارج نشود، کرم می زند.  اگر غرق ثروت شویم بلای جان می شود.این توفیق را خدا باید به انسان ها بدهد امیداورم تمام انسان ها این توفیق را بیابند.

هیچ گاه در راه مدرسه سازی پشیمان نشدم

*** راه  مدرسه سازی را ادامه خواهیم داد  و در این راه سرعت تصادعدی نیز داریم. از خدا خواسته ام که وسعت کار و زندگی  را زیاد کند تا مدرسه سازی کنیم.از خدا می خواهم در این مسیر دچار غرور نشویم که از این مسیر جدا بشیم.هیچ گاه در این مسیر احساس پشیمانی نداشته ام.

 

گفتگو از معصومه بدخشان

 

 

 

 

نظر شما