شناسهٔ خبر: 26165939 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

روش‌های برنامه‌ریزی مناسب برای تعطیلات تابستانی کودکان و نوجوانان

اوقات فراغت با خیال راحت

با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، طولانی بودن زمان تعطیلات و داشتن اوقات فراغت بسیار، مهم‌ترین دغدغه والدین است. آنها معمولا نگرانند فرزندانشان در این چند ماه چه خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی هر نوجوان را تشکیل میدهد، اگر نوجوان برنامه مشخصی برای گذراندن مفید اوقات فراغت خود نداشته باشد این بیبرنامگی و بیهدفی بسیاری از جنبههای زندگی او را تحتالشعاع قرار داده و حتی در نهایت ممکن است سعادت آینده زندگی نوجوان را نیز دچار اختلال کند.

از سوی دیگر، نحوه گذراندن اوقات فراغت در نوجوانی نیز بسیار حائزاهمیت است. اوقات فراغت اگر در مجاری صحیح به کار گرفته شود باعث تبلور ذهن، نشاط و نیرومندی در مهمترین فعالیتهای زندگی نوجوان میشود؛ اما اگر در جهتی نادرست صرف شود احتمال دارد خطرات بزرگ و مفاسد غیرقابل جبرانی به بار آورد. متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از نوجوانان با پرداختن به بازیهای رایانهای یا بازی با گوشیهای هوشمند، در جهت تفریحات ناسالمی گام برداشتهاند که آسیبهای ناشی از آن بر هیچ کس پوشیده نیست. این در حالی است که والدین مدبر و آگاه میتوانند با شناسایی نیازمندیها و رفع احتیاجات و برنامهریزیهای صحیح برای اوقات فراغت آنان؛ خلاقیت ونوآوریها همراه با تفکرسیال نوجوان شان را پویا و فعال کنند.

تصمیم با خود اوست

نوجوانان به دلیل حس استقلال و آزادی بسیار متمایلند در مورد اوقات فراغت و چگونگی گذراندن آن، خودشان تصمیمگیرنده اصلی باشند.

آنها معمولا در برابر تصمیمات از پیش تعیین شدهای که خود در آن نقش پویایی نداشتهاند، بسیار مقاومت کرده و اغلب بدون اندیشه درباره عواقب مثبت یا حتی منفی آن، تنها به صرف منفعل بودن خود، هرگز حاضر به پذیرش آن تصمیمات نخواهند بود، بنابراین بهتر است برای سپری کردن تعطیلات شاد و پرمحتوا، نظر فرزندتان را درباره چگونگی گذران آن جویا شوید و اهداف تان را مشخص کنید.

ورزش، بهترین روش گذراندن اوقات فراغت

انجام فعالیتهای بدنی یکی از مهمترین روشهای گذراندن اوقات فراغت در تمام دوران زندگی بویژه نوجوانی است.

ورزش علاوه بر تامین سلامت روان و جسم، نوجوان را از آثار نامطلوب محیطهای اجتماعی نیز بر حذر میدارد. بسیاری از نوجوانان با انجام ورزشهای حرفهای میتوانند مسیر آینده زندگی ورزشی خود را مشخص و در آن جهت حرکت کنند. شما بهعنوان والدین یک نوجوان میتوانید در گفتوگویی صمیمانه، از علاقهمندیهای ورزشی فرزندتان آگاه شوید و با کمک گرفتن از متخصصان امر، او را ترغیب به انجام ورزشی کنید که مستعد به انجام
آن است.

سفر، پخته کند خام را

سفر کردن و گردش در جهان طبیعت از دیگر فعالیتهای جدی گذراندن اوقات فراغت است. سفرهای کوتاه یکروزه یا چند روزه برای نوجوانان بسیار هیجانانگیز است.

شما میتوانید با حضور در تورهای مسافرتی یا تورهای تابستانی مساجد محل، فرهنگسراهای محلی و مدارس که از نظر اخلاقی مورد تائید و اطمینان هستند فرزندتان را در سفرهای کوتاه همراهی کنید. با شرکت در این تورها، نوجوان شما میتواند به طور غیرمستقیم مهارتهای مهم زندگی را به واسطه پویایی و فعالیت در این تورها، آموزش ببیند.

مطالعهای از نوع دیگر

فصل تابستان فرصت مناسبی برای لذت بردن از مطالعه کتابهای غیردرسی زیبا و پرمحتواست.

با شناسایی مجموعه کتابهای بسیاری که برای نوجوانان در بازار موجود است، میتوانید فرزندتان را راهنمایی و زاویه مطالعه او را ترسیم کنید. بیتردید مطالعه کتابهای خوب در خانه، کتابخانه یا بهصورت آنلاین، راه میانبری برای پرکردن اوقات فراغت و کسب اطلاعات بسیار از دنیای اطراف است.

تابستان، فصل خودکفایی

فصل تابستان، زمان بسیار مناسبی برای مهارتآموزی و کارآموزی است.

فرصتهایی را فراهم آورید تا فرزندتان با توجه به علاقهمندیهایی که دارد، کارهای مختلفی را انجام دهد. یکی از مهمترین مزایای کارآموزی این است که نوجوانان با کسب مهارتهای مورد نظر خود، میتوانند هنگام انتخاب رشته دبیرستان، براحتی و بدون سردرگمی، از میان انبوهی از تردیدها به سهولت گذر کنند و برای انتخاب رشته، بهترین تصمیم خود را بگیرند.

برای پرداختن به علاقهمندیها مکان مناسبی را انتخاب کنید، فعالیت در مطب پزشک، شرکت مهندسی، تعمیرگاه، کارگاههای خیاطی و هنری و...، کارورزی کوتاهمدت نوجوان در تابستان را هدفمند، مفید، پر نشاط و در عین حال پر از تجربیات خوب رقم میزند.

نسرین صفری - روانشناس بالینی

نظر شما