شناسهٔ خبر: 26165770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

رحیمی جهان‌آبادی:

آمریکا عامل فروپاشی افغانستان/ داعش بعد از این نقش طالبان را در این کشور بازی می‌کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا عامل فروپاشی و عدم ارتقاء دولت مرکزی افغانستان است، گفت: نقش طالبان کم رنگ شده و بعد از این قرار است داعش نقش ناامنی را در افغانستان بازی کند.

صاحب‌خبر -

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در توضیح نقش آمریکا در جریان مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان و اعلام آمادگی وزیر خارجه آمریکا برای پیوستن به مذاکرات صلح، گفت: در سال‌های اخیر داعش به مجموعه عوامل درگیر در افغانستان اضافه شده که مورد حمایت و نظارت دقیق آمریکایی‌ها هستند، آمریکا بعد از تحولات سوریه و مناطق عربی به دنبال انتقال داعش به افغانستان است. از این رو طالبان احساس خطر کرده و تحلیلشان این است که نقش طالبان برای آمریکا کم رنگ شده است.

طالبان و آمریکا در افغانستان لازم و ملزوم یکدیگر هستند

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تاریخ مصرف طالبان برای آمریکایی‌ها رو به اتمام است و به نحوی نمی‌توانند جایگاه گذشته خود را در افغانستان داشته باشند. طالبان و آمریکا در افغانستان لازم و ملزوم یکدیگر بوده و اگر آمریکا باشد، طالبان می‌تواند حضور خارجی‌ها را بهانه قرار داده و علیه دولت مرکزی و ملی افغانستان بجنگد و احساسات مردم را تحریک کند.

حضور نظامی آمریکا در افغانستان برای کنترل روس‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها و فشار بر ایران/ طالبان بهانه است

وی افزود: از سوی دیگر طالبان وقتی بجنگد، آمریکایی‌ها می‌توانند مدعی ناامنی در منطقه شوند و بر این ادعا تاکید کنند که عدم حمایت از دولت افغانستان موجب ضرر و زیان آنها خواهد شد لذا بر حضور نظامی خود(آمریکا) اصرار بورزند، در واقع حضور نظامی آمریکا در افغانستان برای کنترل آسیای مرکزی(روس‌ها)و چینی‌ها و تسلط بر شبه قاره هند، اقتصاد برتر هندی‌ها و فشار بر ایران است، مسئله طالبان بهانه است.

داعش بعد از این نقش طالبان در افغانستان را بازی می‌کند/ طالبان برای مذاکره نیاز به توجیه همراهان خود دارد

رحیمی جهان‌آبادی یادآور شد: طالبان با ورود داعش به افغانستان کنار گذاشته شده‌اند زیرا داعش قرار است نقش ناامنی را ایفا کند، از این رو عقبه مالی و تجهیزات امنیتی آنها در خطر نابودی است، از این رو بحث آتش بس و مذاکرات صلح را مطرح کرده‌اند اما حاضر نیستد پای میز مذاکرات صلح بنشینند زیرا عقبه مردمی داشته که ظرف این سال‌ها با خود همراه کردند. عقبه مردمی که دولت افغانستان را نامشروع قلمداد کرده و متهم به داشتن روابط با آمریکا می‌دانست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طالبان لذا به راحتی نمی‌تواند پای میز مذاکره با دولت مرکزی افغانستان بنشیند، گفت: طالبان پیش از این مدعی بودند که دولت افغانستان ترویج بی‌دینی می‌کند لذا به راحتی نمی‌توانند با آنها وارد مذاکره شوند، از این رو به نیاز و عقبه فکری و اجتماعی نیاز دارند تا مردم افغانستان را با خود همراه کنند.

وی یادآور شد: طالبان خود به این باور رسیده که آمریکا نقش آنها را به داعش داده و قرار است داعش نقش ناامنی را ایفا کند تا حضور آمریکایی‌ها را در منطقه توجیه کند و به دولت مرکزی افغانستان فشار آورد و باج خواهی آمریکا در افغانستان را ادامه دهند و پایگاه‌های نظامی رایگان را در غرب و شمال افغانستان و هم مرز با آسیای مرکزی را با خود نگاه دارند.

ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان با هدف جبران پایگاه‌های از دست رفته آمریکا در آسیای مرکزی

رحیمی جهان‌آبادی افزود: پایگاه‌های نظامی چون "بگرام" و "شیندند" در منطقه هرات در اختیار آمریکا نقش کلیدی برای تسلط بر شبه قاره هند، فشار بر ایران و نفوذ در آسیای مرکزی دارد، آمریکایی‌ها بر اساس پیمانی که با روس‌ها و چینی‌ها و برخی کشورهای ‌آسیای میانه تحت عنوان پیمان شانگ‌های منعقد کردند، پایگاه خود در آسیای مرکزی را از دست دادند که ضربه مهمی به ضربه نظامی در منطقه محسوب می‌شود.

وی ادانه داد: با حضور آمریکا در افغانستان و ناامنی که داعش و طالبان ایجاد کردند، تمام مسائل مذکور جبران شده لذا پایگاه نظامی در افغانستان به دست آوردند، هم‌اکنون چرخشی در حال انجام است به نوعی که طالبان جای خود را به داعش دهد، بنابراین طالبان برای جبران خلاء پیش آمده به موضوع صلح روی آورده است تا پایگاه خود را حفظ کند، این مذاکرات صلح قطعا زمان بر است زیرا طالبان باید همراهان خود را برای همراهی با دولت مرکزی افغانستان توجیه کند.

تفاوت سیاست اعلامی و اجرایی آمریکا در افغانستان/ سیاست اعلامی به دنبال حمایت از دولت مرکزی و سیاست اجرایی وابسته به داعش و طالبان

رحیمی جهان‌آبادی معتقد است: سیاست اعلامی و سیاست اجرایی آمریکا در افغانستان متفاوت است، سیاست اعلامی آمریکا بر مبنای حمایت از دولت مرکزی و مقابله با داعش و گروه‌هیا شورشی است اما سیاست اجرایی آمریکا به حضور گروه‌های شورشی، داعش و طالبان وابسته است زیرا بدون آنها حضورش هیچ معنایی ندارد. صلح و ثبات در افغانستان موجب برانگیختن سوال روشنفکران و مذهبی افغان مبنی بر علت حضور آمریکا در منطقه و پایگاه‌های این کشور می‌شود بنابراین آمریکا مانع از طرح چنین سوالاتی می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا یکی از عوامل فروپاشی افغانستان است زیرا مانع تقویت دولت مرکزی افغانستان هستند، حضور آمریکایی‌ها تا مادامی که طالبان و داعش در افغانستان باشند، قابل توجیه است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که آماده پیوستن به مذاکرات صلح با طالبان است، این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان به تازگی در پیام ویدیویی تمدید آتش‌بس سراسری با طالبان را اعلام کرد و گفت که جزئیات آن بعدا منتشر می‌شود اما با وجود اعلام تمدید یک طرفه آتش‌بس از سوی دولت افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که این گروه قصد تمدید آتش‌بس را ندارد./

پایان پیام

نظر شما