شناسهٔ خبر: 26165293 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری| آوار تحصیل بر سر دانش‌آموزان کوهرنگی؛ مدارسی که جان می‌گیرند

R41350/P1361/S6,54/CT7

نام شهرستان کوهرنگ را هر جایی که ببرید واژه "محروم" در پس و پیش آن است، سال‌ها می‌گذرد اما به جایگاه این واژه هنوز هم وفادار هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، صبح روز پنجشنبه آبان‌ماه سال 83 هیچکدام از دانش‌آموزانی که سر کلاس حاضر شده بودند نمی‌دانستند که امروز قرار است 13 همکلاسی‌شان مشق آتش بگیرند.

شاید معلم هم نمی‌دانسته که 2 گالن پر از نفت در راهروی مدرسه است وگرنه هیچگاه بخاری آتش گرفته را به سمت راهرو نمی‌انداخت و حالا 13 دانش‌آموز روستای سفیلان شهرستان لردگان همه زنده بودند و فرماندار وقت لردگان هم تا عصر نشده و قبل از ورود خبرنگاران همه آنها را دفن نمی‌کرد.

همه اینها شایدهای ما هستند اما اگر به دقت نگاه کنید کم نیستند 13 دانش‌آموز سفیلانی، کم نیستند مدارس فرسوده، اگر آتش جان دانش‌آموزان سفیلانی را گرفت امروز قرار است سقف‌های لرزان جان دانش‌آموزان کوهرنگی را بگیرد.

طبق بررسی‌های خبرنگار تسنیم حدود 30 درصد از مدارس شهرستان کوهرنگ تخریبی و فرسوده است. از مجموع مدارس این شهرستان تعداد 20 آموزشگاه استیجاری، 40 آموزشگاه فرسوده با قدمت بیش از 40 سال است و حدود 30 آموزشگاه تخریبی و بیم آن می‌رود که با لغزش کوچکی حوادث ناگواری برای دانش‌آموزان و معلمان اتفاق افتد.

همچنین به علت نبود فضای آموزشی مناسب در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول اکثر دختران ترک تحصیل می‌کنند و خانه‌نشین می‌شوند. با توجه به اینکه شهرستان کوهرنگ دارای پراکندگی و شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاصی است و یکی از چالش‌های اصلی آن فقر مالی، سوء تغذیه دانش‌آموزان و وضعیت معیشتی نابسامان خانواده‌ها و عدم مشارکت در جبران هزینه‌های جاری و عمرانی مدارس است که با این شرایط می‌طلبد که توجه بیشتری به مدارس این منطقه شود.

برای بررسی موضوع پای صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نشستیم.

400 آموزشگاه‌ در چهارمحال و بختیاری کاملا تخریبی هستند  

بهروز امیدی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تعداد مدارس کانکسی استان خیلی زیاد نیست. از مجموع 2700 آموزشگاه استان که از بعضی از آنها 2 بار در روز استفاده می‌شود کمتر از 30 آموزشگاه تماما یا بخشی از آنها با کانکس اداره می‌شود.

وی افزود: همچنین از مجموع این آموزشگاه‌ها 400 فضا کاملا تخریبی هستند و باید نوسازی شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بازسازی، مقاوم‌سازی و تکمیل تجهیزات این مدارس نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار است که قطعا با اعتبارات دولتی امکانپذیر نیست و نیازمند مشارکت خیران است.

وجود بیش از 100 مدرسه تخریبی در چهارمحال و بختیاری

بیژن حیدری، مدیرکل نوسازی مدارس استان چهارمحال و بختیاری نیز در این باره می‌گوید: در کل استان چهارمحال و بختیاری نیز بیش از 100 مدرسه تخریبی وجود دارد که نیازمند تخریب و بازسازی هستند که در صورت تأمین اعتبار در اسرع وقت تخریب و بازسازی می‌شوند.  

انتهای پیام/ ت

نظر شما