چکیده
تشدید جهانیسازی اقتصادهای جهان در دهههای اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاهها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانیسازی کسبوکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاهها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونههای صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهشهای پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یکسو نگر، کمیگرا و سادهانگارانهاند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکهای، کارآفرینی بینالمللی و ذهنیت جهانی بررسی میکند. بدینمنظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبههای عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران بهعمل آمد. تحلیل دادهها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاهها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکهای، قابلیت یادگیری بینالملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقهبندی میشود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکهسازان تجربهگرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.
کلیدواژهها: بنگاه؛ بینالمللی شدن؛ رفتار صادراتی؛ صنعت برق؛ نوعشناسی
نویسندگان
محمد رحیم اسفیدانی: استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
طهمورث حسنقلیپور یاسوری: استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد صالح ترکستانی: استادیار گروه مدیریت بازرگانی/ دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
امیررضا روحانی: دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران
فصلنامه مدیریت بازرگانی - دوره 10، شماره 1، بهار 1397.
∎
نظر شما