شناسهٔ خبر: 26164670 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آغاز عملیات اجرایی برقی کردن قطار گرمسار-اینچه برون

وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی برقی کردن قطار گرمسار-اینچه برون خبر داد. عباس آخوندی، در سفر به استان گلستان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان به اقدامات دولت در حوزه راه و ترابری گلستان اشاره کرد و گفت: پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار به اینچه برون یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این استان با اعتبار ۲/ ۱ میلیارد یورو است و از آغاز عملیات اجرایی آن خبر داد. وی با بیان اینکه این راه‌آهن یکی از اولین پروژه‌های ملی ایران است و کریدور شمال به مرکز را تشکیل داده است، گفت: زمانی سرعت در راه‌آهن آنچنان اهمیت نداشت، اما اکنون سرعت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در حمل‌ونقل ریلی وجود دارد. بنابراین رسیدن به سرعت بالا بسیار مهم است.

صاحب‌خبر -

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در طول سالیان گذشته به این محور کم توجهی شده و حتی بازسازی بنیادین هم نشده است، افزود: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که در ایران در حال انجام است و خوشبختانه این پروژه از مرحله طرح و تفاهم‌نامه گذشته است و به قرارداد رسمی با طرف روس منجر شده است. وی افزود: اکنون مراحل تامین مالی این پروژه انجام شده است و قرار بر این است که کارهای مهندسی اولیه این پروژه انجام شود و بتوانیم طی یک تا دو ماه آینده پروژه را به صورت رسمی آغاز کنیم. خوشبختانه در این پروژه با مانعی مواجه نیستیم. وی ادامه داد: مشکل اینجاست که راجع به بسیاری از این پروژه‌های بزرگ مقیاس بدون آنکه منابع مالی آنها مشخص باشد، صحبت می‌شود. اما در این مورد قرارداد نهایی شده، تامین مالی انجام شده و شرکت مشارکتی ایرانی و روسی تجهیز شده است. این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به طرح‌های جایگزین راه آهن گرمسار-اینچه برون گفت: ما با پروژه احداث راه‌آهن به سمت شاهرود مخالف نیستیم، اما مشکل اینجاست که عبور از البرز به میلیاردها یورو نیاز دارد. این بحثی است که همواره در راه‌آهن مطرح شده، اما پروژه بسیار گران‌قیمتی است. این مساله حتی در مورد راه‌آهن تهران-شمال که می‌تواند جمعیت چند ده میلیونی را جابه‌جا کند، وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی سپس به پروژه قطار گرگان-مشهد پرداخت و گفت: پروژه بعدی، پروژه گرگان-بجنورد-مشهد است. تاکنون بارها بدون آنکه تامین مالی این پروژه انجام شود، راجع به آن صحبت شده است. تصمیم دارم تا وقتی قراردادی امضا نشده، راجع به پروژه‌ای صحبت نکنم. هنوز قرارداد قطعی امضا نشده‌است. مقدمات کار انجام شده است، طرح در شورای اقتصاد تصویب شده، شریک داخلی و چینی انتخاب شده و بانک عامل انتخاب شده است. اما تا وقتی که تامین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را اعلام رسمی نمی‌کنیم، اما پیگیر هستیم. آخوندی همچنین به بندر خشک و لجستیک پارک در مرز اینچه‌برون اشاره کرد و افزود: ما با طرف ترکمن در این مورد صحبت کردیم. خوشبختانه تمام رقم‌های پولی با طرف ترکمن حل و فصل شده و امیدواریم بتوانیم خط آهن عریض را به این منطقه متصل کنیم. وی ادامه داد: پروژه‌های بزرگراهی و بهبود روکش جاده‌ها نیز تماما فعال هستند. بدهی به پیمانکاران نیز در قالب اسناد خزانه و سایر اوراق بهادار در حال تسویه است.

نظر شما