شناسهٔ خبر: 26164652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

معرفی کتاب «فوتبال علیه دشمن»

سایمون کوپر در کتاب «فوتبال علیه دشمن» به قدرت و نفوذ فوتبال در عرصه های غیرفوتبالی می پردازد؛ از تأثیر پیچیدۀ فوتبال در دگرگونی ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، از هم پیوستگی و از هم گسستگی ملتها و قومیت ها، از توافق و تقابل فرهنگ ها و تمدن ها، تا باور آن که این ورزش عجیب و محبوب مرزهایی فراتر از آن خطوط سپید پیرامون مستطیل های سبز دارد؛ مرزهایی ناپیدا و ناشناخته به وسعت این جهان پهناور.

صاحب‌خبر -
​«فوتبال علیه دشمن» نوشته سایمون کوپر با محتوای فوتبالی-سیاسی است که در سال 1993 منتشر شد. این کتاب توسط عادل فردوسی پور ترجمه و نشر چشمه آن را منتشر کرده است.
 
سایمون کوپر در کتاب «فوتبال علیه دشمن» به قدرت و نفوذ فوتبال در عرصه های غیرفوتبالی می پردازد؛ از تأثیر پیچیدۀ فوتبال در دگرگونی ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، از هم پیوستگی و از هم گسستگی ملتها و قومیت ها، از توافق و تقابل فرهنگ ها و تمدن ها، تا باور آن که این ورزش عجیب و محبوب مرزهایی فراتر از آن خطوط سپید پیرامون مستطیل های سبز دارد؛ مرزهایی ناپیدا و ناشناخته به وسعت این جهان پهناور. مترجم کتاب در اهمیت کتاب به نقل از سایمون بانز می­ نویسد: «اگر فوتبال را دوست دارید، این کتاب را بخوانید ... و اگر فوتبال را دوست ندارید، باز هم این کتاب را بخوانید!».
 
سایمون کوپر، خبرنگار انگلیسی به ۲۲ کشور سفر می کند تا به این نتیجه برسد که «فوتبال هیچ وقت فوتبال نیست: این ورزش جنگ به وجود می آورد، انقلاب می کند و مورد توجه مافیاها و دیکتاتورهاست.». کوپر با فوتبالیست ها، هوادارانشان، خبرنگارها و حتی سیاستمدارهای زیادی در سراسر جهان صحبت می کند؛ در امریکا و اروپا و افریقا و خاورمیانه و کشورهای دور و نزدیک. او می خواهد تأثیر فوتبال بر سیاست و فرهنگ کشورها را دریابد. مصاحبه های دردسرساز و ممنوعه ترتیب می دهد؛ به برنامه های گروه های تروریستی سرک می کشد؛ اطلاعات عجیب و غریب از گروه های مافیایی و دست های نامرئی فوتبال کشف می کند و کتابش را در زمانی حدود یک سال شکل می دهد.
 
سایمون کوپر در فصل «فوتبال جهانی، مبارزه ی جهانی» به شرح دخالت دولت ها به خصوص کشورهای خاورمیانه در فوتبال می پردازد. او هم چنین توضیح می دهد که گروه های تروریستی، با آگاهی از محبوبیت بی چون و چرای ورزش و به خصوص فوتبال در سراسر جهان، نقشه های جنایتکارانه ی خود را بر پایه ی بازی های جهانی و مهم فوتبال طراحی می کنند که اجرای آن ها فجایع بزرگی به بار می آورد. به تعبیر کوپر تروریست ها مدت هاست به دام فوتبال افتاده اند. برای آن ها، فوتبال فراتر از یک سرگرمی است. هر دو حرفه شباهت های مشخصی دارند.
 
کوپر در مقدمه ی کتابش از روند مصاحبه ها و آدم ها و کشورها و تیم هایی که راجع به آن ها نوشته است حرف می زند. در هر یک از فصل ها به فوتبال و حواشی آن در یک کشور می پردازد و در فصل پایانی با عنوان «آن ها حالا کجا هستند؟» به سرنوشت و آینده ی کسانی می پردازد که در جریان کتاب از آن ها حرف زده و با آن ها ملاقات کرده است.
 
لازم به ذکر است که کتاب فوتبال علیه دشمن سال 1993 میلادی در 19 فصل به چاپ رسید. 10 سال بعد با افزودن دو فصل دیگر و ضمیمه تجدید چاپ شد. مترجم کتاب توضیح می دهد که بخش پایانی کتاب در ترجمه، بنا بر ملاحطاتی حذف شده است.
 
مشخصات کتاب:
سایمون کوپر (1397)، فوتبال علیه دشمن، تهران: نشر نی.
 
 

نظر شما