شناسهٔ خبر: 26164197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آهنگ صلح با طالبان

آتش‌بس سه روزه گروه طالبان به مناسبت عید فطر موجی از امیدواری به صلح را در داخل و خارج افغانستان برانگیخت. بسیاری امیدوار شدند که این اقدام شروعی باشد برای یک روند آشتی و صلح در کشوری که بیش از 16 سال است در کوره جنگ و ترور می‌سوزد. با این حال گروه طالبان می‌گوید قصد تمدید آتش‌بس را ندارد. در این میان کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا به همراه سازمان ملل متحد تلاش می‌کنند در کنار دولت افغانستان آتش‌بس را تمدید کرده و یا راهی برای ادامه روند صلح بین دولت و شبه‌نظامیان طالبان پیدا کنند. این‌ها نشان می‌دهد هرچند آهنگ صلح با طالبان در افغانستان به صدا درآمده است اما معلوم نیست این نغمه تا کی دوام خواهد داشت .

صاحب‌خبر -

روزگذشته شورای عالی صلح افغانستان نشستی برگزار کرد تا در این باره تصمیمگیری کند. از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با حمایت از ابتکار عمل اشرف غنی رئیسجمهور افغانستان ایستاده گفته است آمریکا نیز آماده پیوستن به مذاکرات صلح با طالبان میباشد. وی گفت: ما آماده کمک کردن به تسهیل و همکاری با دولت افغانستان، طالبان و همه مردم افغانستان هستیم تا این کوشش به پیمان صلح و توافق سیاسی که پایانبخش جنگ باشد منجر شود.

آمریکا همچنین به دنبال آن است که پاکستان تاثیر بیشتری بر طالبان گذاشته و این گروه را برسر میز مذاکره آورد. این در حالی است که روز شنبه گروه تروریستی تکفیری داعش به تجمع طالبان و نیروهای امنیتی در شرق افغانستان حمله کرد و به دنبال آن ذبیحا... مجاهد سخنگوی طالبان گفت این حمله مرموز است. وی همچنین از اعضای طالبان خواست تا به مناطق تحت کنترل دولت آمد و شد نکنند. پیش از اعلام این ممنوعیت برخی از اعضای طالبان در شهرها و مناطق تحت کنترل دولت حضور یافتند و در کنار نیروهای امنیتی افغان نماز عید مشترک برگزار کردند.

از سوی دیگر، تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرد دولت افغانستان همراه طالبان باید گامهایی اساسی برای آغاز مذاکرات مستقیم بردارند. یاماموتو بیان کرد: من بارها اعلام کردهام که حل اختلافات از طریق مذاکره ممکن است، حالا من اعتقاد دارم میتواند قریبالوقوع باشد. در یک اظهارنظر مشابه فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیهای اذعان کرد: تصمیم اخیر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد تمدید این آتشبس نیز گام شجاعانه دیگری در راستای ایجاد زمینه برای رایزنیهای صلح است و ما از گروه طالبان میخواهیم با این رویه همسو شود.

دولت افغانستان 27 ماه مبارک رمضان را به مدت پنج روز آتشبس یک طرفه با گروه تروریستی طالبان به استثنای القاعده و داعش و تروریست های خارجی اعلام کرد. طالبان نیز دو روز بعد از آن سه روز عید فطر را به عنوان زمان آتشبس به نیروهایش ابلاغ کرد و برای نخستین بار بعد از حدود 17 سال مردم افغانستان امیدوار شدند بتوانند روزنه ای را به سوی صلح حتی برای چند روز تجربه کنند.

نظر شما