شناسهٔ خبر: 26163890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جانبداری سازمان ملل از ائتلاف عربی در الحدیده

صاحب‌خبر -

ائتلاف متجاوز عربی روز گذشته (یکشنبه) حملات جدیدی را به فرودگاه الحدیده یمن صورت داد، این در حالی است که وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن، وابسته به انصارالله، حمله ائتلاف متجاوز عربی به بیمارستان الثورة در استان حدیده را جنایت جنگی و نقض تمامی منشورها و قوانین بین‌المللی دانست. سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن رد ادعای ائتلاف عربی درباره کنترل بر فرودگاه حدیده اعلام کرد نیروهای ائتلاف، عقب‌نشینی کرده و در منطقه الدریهمی محاصره شده‌اند. به گزارش المیادین، «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن این ائتلاف را به عملیاتی شدید که توان مقاومت در آن نداشته باشد تهدید کرد. سخنگوی انصارالله گفت: فرستاده سازمان ملل پیشنهاد کرد که راه‌حل سیاسی از حدیده آغاز شود. انصارالله مشکلی با این مساله ندارد و حل بحران در حدیده باید در صنعا، عدن و دیگر مناطق اجرا شود.
عبدالسلام تاکید کرد: «منصور هادی»، (رئیس‌جمهور مستعفی یمن) تنها ابزاری برای اشغالگری امارات و عربستان است. او در عدن زیر تصویر بنیانگذار عربستان و بنیانگذار امارات دیده شده، این نشان می‌دهد که یمن تحت اشغال بوده و هادی نیز تنها ابزاری برای اشغالگری است. سخنگوی انصارالله یمن با تاکید بر عدم وجود هیچ ایرانی در یمن تمامی ادعاهای مطرح شده در این زمینه را دروغ و جعلی دانست و گفت: حتی یک مدرک دال بر این مساله وجود ندارد. گفته می‌شود نیروهای ائتلاف عربی ضد یمن در عملیات ساحل غربی شکست بزرگی متحمل شده‌اند و این شکست درنتیجه غافلگیری این نیروها در عملیات زمینی است به طوری که آنها در تمامی محورهای ساحل غربی مجبور به عقب نشینی شده‌اند. این نیروها تلاش می‌کنند تمرکز خود را بر جبهه الدریهمی واقع در نزدیکی فرودگاه حدیده قرار دهند تا بتوانند تحت فشار و بمباران‌های شدید به فرودگاه نزدیک شده و تصاویری از آن در رسانه‌ها منتشر کنند.
فرستاده سازمان ملل در امور یمن در صنعا ماموریت تعیین کننده که شاید آخرین فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق بر سر بندر الحدیده و باشد را آغاز کرده است. به گزارش رای الیوم، «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل به یمن به محض ورود به صنعا بدون هیچ اظهار نظری فورا فرودگاه صنعا را به منظور نشست با رهبران انصارالله یمن ترک کرد.
فرستاده سازمان ملل در نشست روز گذشته خود با انصارالله در صنعا پیشنهاد داد، الحدیده تحت نظارت سازمان ملل قرار بگیرد تا از حمله ائتلاف عربی دور بماند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، گریفیتس به انصارالله پیشنهاد کرده کنترل الحدیده را به کمیته‌ تحت نظارت سازمان ملل بسپارند.
قرقاش پیشتر اشاره‌ای به موافقت انصارالله (حوثی‌ها) به عقب‌نشینی از الحدیده و تحویل بندر این شهر به سازمان ملل و نظارت این سازمان بر آن در ازای توقف عملیات نظامی در الحدیده کرده بود. دیده‌بان حقوق بشر نیز نسبت به تاثیر مخرب درگیری در الحدیده یمن بر غیرنظامیان هشدار داده است. به گزارش الجزیره، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی بر ضرورت تلاش طرف‌های درگیر برای کاهش آسیب غیرنظامیان در جریان حملات ائتلاف متجاوز عربی، اجازه فرار آنها به مکان امن، تسهیل کمک‌رسانی‌ها به غیرنظامیان در سراسر یمن و دسترسی نهادهای انسانی به آنها تاکید کرد. این سازمان اعلام کرد، ائتلاف سعودی به دلیل عدم پایبندی به قوانین جنگی، سوابق وحشتناکی دارد. طبق اعلام این سازمان، نیروهای ائتلاف عربستان دست به تعدادی حملات هوایی غیرقانونی زده و از زمان آغاز عملیات نظامی در یمن از تجهیزات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند. 

نظر شما