شناسهٔ خبر: 26163541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

«مردم‌سالاری آنلاین» گزارش می‌دهد

فرصت جدید صنعت نفت ایران در بزرگ‌ترین بازار دنیا

صاحب‌خبر -

جنگ تجاری آمریگا و چین باعث شده تا فرصت جدیدی برای صنعت نفت ایران در این دوره تاریخی حساس ایجاد شود.رد و بدل شدن نخستین گلوله‌ها در جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث شد تا فرصت تازه‌ای در مقابل صنعت نفت ایران قرارگیرد. چین اعلام کرده که بر واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و مواد شیمیایی از آمریکا تعرفه 25 درصدی وضع می‌کند. این تصمیم چین در عمل به معنای تحریم واردات نفت خام از آمریکا است و می‌تواند فرصتی برای ایران در دوره‌ای باشد که واشنگتن خود را برای اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران آماده می‌کند.به گزارش مردم سالاری آنلاین، دولت چین در اقدامی غافل‌گیرکننده واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی، زغال سنگ و ال‌ان‌جی از آمریکا را در فهرست اعمال تعرفه‌های گمرگی قرار دارد. کالاهای حوزه انرژی در فهرست پیشین چین برای اعمال تعرفه گمرکی قرار نداشت و از آن مهم‌تر در مذاکراتی که نهایتاً به شکست انجامید و نتوانست مانع از بروز جنگ تجاری بین چین و آمریکا شود، پکن متعهد شده بود که نفت بیشتری از آمریکا بخرد!
 از افزایش خرید نفت آمریکا
 تا وضع تعرفه گمرکی بر نفت آمریکا
در اوایل خرداد ماه سال جاری چین در جریان مذاکرات تجاری خود با آمریکا قبول کرده بود که در صورت پایین کشیده شدن فتیله جنگ تجاری توسط آمریکا، واردات نفت خود از آمریکا را افزایش خواهد داد. بر اساس این توافق بود که رویترز در دوم خرداد گزارش داد که دولت چین، شرکت سینوپک را ترغیب کرده تا نفت خام بیشتری از تولیدکنندگان آمریکایی خریداری کند. یونیپک شاخه تجاری سینوپک، پس از این توصیه دولت چین اعلام کرد که در ماه ژوئن 533 هزار بشکه در روز نفت خام از آمریکا خریداری خواهد کرد.چینی‌ها به آمریکا وعده داده بودند که واردات خود از آمریکا را 70 میلیارد دلار افزایش می‌دهند. در سال گذشته میلادی (سال 2017)، چین 506 میلیارد دلار کالا و خدمات به آمریکا صادر کرد. در مقابل، صادرات آمریکا به چین تنها 130 میلیارد دلار بود و این باعث شد تا کسری تجاری آمریکا در مراودات تجاری‌اش با چین به 376 میلیارد دلار برسد.با توجه به این کسری تجاری بسیار شدید، دولت ترامپ از چینی‌ها انتظار اعطای امتیازات بیشتری را داشت و به پیشنهاد افزایش 70 میلیارد دلاری واردات که توسط پکن ارائه شد، رضایت نداد. بدین ترتیب، ترامپ تصمیم به وضع تعرفه گمرکی 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی گرفت. طبق تصمیم دولت آمریکا، از پانزدهم تیر 34 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا مشمول تعرفه گمرکی 25 درصدی خواهند شد و بر 16 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی این کشور نیز در تاریخی که هنوز مشخص نشده است، تعرفه وضع خواهد شد.چین نیز در اقدامی متقابل از پانزدهم تیر بر 34 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی آمریکا به چین، نظیر دانه‌های سویا، ذرت، گندم و خودرو، تعرفه 25 درصدی وضع می‌کند و بر 16 میلیارد دلار دیگر نیز همزمان با تصمیم دولت آمریکا، تعرفه وضع خواهد کرد. نفت خام آمریکا جزء دسته دوم است که تاریخ وضع تعرفه بر آن هنوز مشخص نشده است. در واقع چین با آغاز جنگ تجاری توسط آمریکا، نه تنها تمامی وعده‌هایی که به کاخ سفید داده بود را پس گرفت، بلکه صنعت نفت آمریکا را مشمول تعرفه کرد.چین در کنار کانادا بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام آمریکا است. این کشور به‌طور متوسط در ماه‌های گذشته 363 هزار بشکه نفت خام از آمریکا وارد کرده و تولیدکنندگان آمریکایی امیدوار بودند که بتوانند نفت خام بیشتری به چین بفروشند. علاوه بر این، آمریکا مقدار قابل توجهی نیز فرآورده‌های نفتی به چین صادر می‌کند که آن‌ها نیز تحت تأثیر تعرفه گمرکی قرار خواهند کرد. با اعمال تعرفه‌های گمرکی 25 درصدی، پالایشگاه‌های چینی انگیزه‌ای برای وادرات نفت خام از آمریکا نخواهند داشت.از این گذشته، بعید است که آتش جنگ تجاری بین چین و آمریکا مهار شود؛ چرا که دولت ترامپ عنوان کرده که در صورت اقدام تلافی‌جویانه از طرف چینی‌ها، دور دوم اعمال تعرفه‌های گمرکی را نیز آغاز خواهد کرد. آن‌گونه که رویترز گزارش داده در دور دوم، آمریکا بر 100 میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی، تعرفه خواهد بست! با این تصمیم دولت ترامپ قطعی است که واردات نفت خام آمریکا توسط چین مشمول تعرفه سنگین 25 درصدی شود.
 فرصتی برای صنعت نفت ایران
وضع تعرفه سنگین 25 درصدی بر وادرات نفت خام از آمریکا توسط دولت چین، فرقی با تحریم نفت آمریکا توسط این کشور ندارد و در واقع عملاً با این تصمیم صنعت نفت آمریکا توسط بزرگ‌ترین واردکننده نفت در دنیا تحریم خواهد شد. این موضوع فرصت بی‌نظیری را در مقابل ایران قرار می‌دهد. ایران در سه‌ماهه نخست سال 2018، به‌طور متوسط 596 هزار بشکه در روز نفت خام به چین صادر کرده است. دولت چین پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده که همچنان به توافق هسته‌ای متعهد خواهد ماند و از تحریم‌های واشنگتن پیروی نخواهد کرد.علاوه بر این، چین هم‌اکنون نیز واردات نفت ایران را از طریق کانال‌های مالی‌ای انجام می‌دهد که مشمول تحریم‌های آمریکا هستند و بنابراین، نیازی به این ندارد که با ایجاد کانال‌های مالی جدید، راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بیابد. در واقع، دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، توسط چین، حتی پیش از آغاز این تحریم‌ها در 4 نوامبر 2018، آغاز شده است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا، گوش شنوایی در پکن پیدا نخواهد کرد.بنابراین، ایران می‌تواند از فرصت پیش آمده به دلیل جنگ تجاری بین آمریکا و چین، نهایت استفاده را ببرد و صادرات نفت خود به این کشور را افزایش دهد. چین در حال حاضر بیش از 9 میلیون بشکه نفت خام در روز وارد می‌کند. احتمالاً ژاپن و کره جنوبی در نتیجه اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت ایران، واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند؛ ایران می‌تواند این کاهش را از طریق افزایش صادرات نفت خام به چین جبران کند؛ خروج آمریکا از بازار نفت چین، فرصت مناسبی برای ایران در بزرگ‌ترین بازار نفت دنیا ایجاد می‌کند.
 

نظر شما