شناسهٔ خبر: 26163099 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی در آیین پاسداشت ۴۰ سال خدمات انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی مطرح کرد

افزایش ۶ برابری تولید محصولات کشاورزی در 4 دهه

روزنامه جوان

در آیین پاسداشت چهـل سـال خدمات انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی تحت عنوان شنبه‌های انقلاب که همزمان با سالروز جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی برگزار شد، کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی به بیان دستاورد‌های ۴۰ ساله در حوزه کشاورزی پرداختند

صاحب‌خبر -

در آيين پاسداشت چهـل سـال خدمات انقلاب اسلامي در بخش كشاورزي تحت عنوان شنبه‌هاي انقلاب كه همزمان با سالروز جهاد سازندگي و جهاد كشاورزي برگزار شد، ‌كارشناسان و فعالان حوزه كشاورزي به بيان دستاوردهاي 40ساله در حوزه كشاورزي پرداختند و در عين حال از شيطنت‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي جريان نفوذ در ايجاد كارنامه بهتر و در تراز انقلاب گلايه كردند. آنها همچنين از حذف جهاد سازندگي بسيار گلايه كردند و خواستار احياي اين نهاد انقلابي شدند.
به گزارش «جوان» در حالي كه امروزه بالغ بر 90درصد از نياز كشور به محصولات كشاورزي در داخل تأمين مي‌شود، در سال 56 تنها توان توليد 33روز موادغذايي در سال را داشتيم. به گفته كارشناسان آنچه در شيلات، كشاورزي و دانش آن در حوزه كشاورزي وجود دارد از بعد از انقلاب و در سايه كار جهادي محقق شده و امروز روستاها به مولدان اصلي بدل شده‌اند.
افزايش ۶ برابري توليد محصولات كشاورزي طي چهار دهه
رئيس سازمان بسيج مهندسين كشاورزي در اين مراسم گفت: گندم ناموس زراعت ايران است و اينهايي كه مي‌گويند، توليد گندم را قطع كنيم، براساس خبث طينت دنبال اين مسئله هستند و طي چهار دهه توليد محصولات زراعي از 3/13ميليون تن به ۸۳ ميليون تن رسيده است.
محمدرضا جهانسوز كه دستاوردهاي حوزه زراعت را تبيين مي‌كرد، گفت: براساس آماري كه داريم، ميزان كل توليد بخش زراعي ما در سال 57، 3/13ميليون تن بوده كه اين رقم در سال 95 به 83ميليون تن مي‌رسد و ضريب تغييرات حدود 523درصد افزايش دارد.
وي در مورد نقش افزايش سطح زيركشت در حوزه محصولات زراعي هم گفت: طبق بررسي‌هاي انجام شده قبل از انقلاب 4/9 ميليون هكتار زمين زراعي داشته‌ايم كه اكنون اين رقم به 7/11 ميليون هكتار رسيده است، يعني تنها سطح زيركشت 24درصد افزايش يافته كه نشانگر افزايش عملكرد و بهره‌وري در هكتار است و اين موضوع نيز با كار علمي محقق شده است. جهانسوز همچنين اصلاح بذر و توزيع آن بين كشاورزان را يكي از عوامل مؤثر در افزايش توليد كشور دانست و افزود: در 40سال گذشته ميزان توليد بذر اصلاح ‌شده 20برابر افزايش يافته است و ‌اكنون 350رقم بذر زراعي به ميزان مورد نياز كشاورزان اضافه شده و امروزه استانداردهاي ملي زيادي براي توليد بومي بذر داريم.
برخي به دنبال قطع توليد گندم هستند
وي همچنين استفاده از فناوري‌هاي نوين روز را در بهبود وضعيت كشاورزي به ويژه بخش زراعي مؤثر دانست و افزود: بارها گفته‌ام كه گندم گياه ساده‌اي نيست، بلكه ناموس زراعت ايران است و اينهايي كه مي‌گويند توليد گندم را قطع كنيم يا براساس قصور است كه من شك دارم يا خبث طينت است. وي همچنين گفت: ميانگين توليد گندم آبي در كشور از 7/1تن در هكتار به چهار تن رسيده است و با آنكه ضريب خودكفايي ما نسبت به اول انقلاب بسيار بالاتر رفته، ولي هنوز وابستگي و واردات زيادي داريم. به گفته رئيس سازمان بسيج مهندسين كشاورزي، اكنون ميزان متوسط توليد برنج در ارقام پرمحصول حدود 6/3تا چهار تن در هكتار است كه كشاورز نمونه ما، 12تن توليد مي‌كند. محمدرضا جهانسوز اظهار كرد: در بخش كشاورزي مشكل عدم وجود آمارهاي دقيق است كه گام‌هاي مهمي درباره طرح كاداستر كشاورزي برداشته شده است.
احتمال احياي جهاد كشاورزي
همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي نماينده ولي‌فقيه در وزارت جهاد كشاورزي گفت: احياي جهاد سازندگي در قالب طرح و برنامه‌اي پيشنهادي به دفتر مقام معظم رهبري ارائه شده كه اميدواريم با بررسي‌هاي كارشناسي نسبت به راه‌اندازي مجدد آن اقدام گيرد. وي با بيان اينكه در طرح مذكور كه ارائه داده‌ايم مقصود افزودن تشكيلات جديد به دولت نيست، گفت: ما در اين طرح قرار است از نيروهاي مخلص و بسيجي براي حل مشكلات توليد و اشتغال استفاده كنيم، زيرا اقدامات جهادي همچون جاده‌كشي و كارهاي مشابه در زمان حاضر به بيشتر روستاييان ارائه شده است. وي با بيان اينكه امروز مشكلات روستاها نبود اشتغال است، گفت: اگر ما بتوانيم در روستا‌ها براساس روش‌هاي علمي اشتغال ايجاد كنيم، موفق به جلوگيري از كوچ و حتي مهاجرت معكوس خواهيم شد، گفت: متأسفانه فرهنگ كار بايد در كشور اصلاح شود و تلقي كار از يك فرد پشت‌ميز نشسته همراه منشي و خودروي دولتي براي همه امكانپذير نيست. وي همچنين با انتقاد از سبك و سياق اطلاع‌رساني در مورد كارهاي انجام شده، گفت: با اينكه تحولات عميقي در حوزه‌هاي مختلف در چهار دهه انقلاب رخ داده و كارهاي زيادي انجام شده، اما باز هم مردم راضي نيستند و ما بايد ارتباط بيشتر را با مردم برقرار كنيم. وي همچنين با ذكر خاطره‌اي از ديدار خود با آيت‌الله جنتي رئيس شوراي نگهبان تأكيد كرد: آنهايي كه در انتخابات وعده‌هاي تو خالي مي‌دهند بايد رد صلاحيت شوند، زيرا نظام را زير سؤال مي‌برند.
جهاد سازندگي را شهيد كردند
وزير اسبق كشاورزي نيز در سالگرد تأسيس جهاد سازندگي و در اين مراسم گفت: جهاد را در جواني و در عمر ۲۱ساله خود با وجود خدمات بسياري كه داشت، شهيد كردند. محمدرضا اسکندری افزود: جهاد سازندگي خدمات وسيعي به روستاها ارائه داده بود و در واقع پديده انقلاب به حساب مي‌آمد اما عوامل نفوذ از ابتدا در جاهاي مختلفي نفوذ كردند و اقداماتي كردند كه باعث انحلال جهاد سازندگي و ادغام با بخش كشاورزي شد. اسكندري گفت: جهاد سازندگي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران بود و اكنون نيز بايد دوباره به سمتي برويم كه احيا شود.
رئيس شوراي انديشكده كشاورزي بسيج اظهار داشت: در بخش كشاورزي كشور از كل ظرفيت‌هاي موجود استفاده نشده است، زيرا همواره موانع پيش‌روي اين بخش بوده است. اما اگر ظرفيت بخش كشاورزي با قبل از پيروزي انقلاب مقايسه شود، مشاهده مي‌شود كه بخش كشاورزي كشور دستاوردهاي بزرگي داشته است و قبل از پيروزي انقلاب كاري براي اين بخش انجام نشده بود. وي با مقايسه آمار توليد محصولات كشاورزي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: در حالي كه قبل از پيروزي انقلاب 27الي 28تن محصولات كشاورزي در كشور توليد مي‌شد، اين رقم اكنون به 110ميليون تن رسيده است. هرچند كه خود وزارت جهاد كشاورزي اين رقم را نيز بالاتر مي‌داند و آن را 120 ميليون تن اعلام مي‌كند.
وزير اسبق كشاورزي اظهار داشت: بايد عوامل نفوذ را شناسايي و حذف كرد و تراز انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گيرد، اگر بخواهيم تراز انقلاب شاخص خودمان باشد بايد كارهاي ديگري نيز انجام شود.
وی گفت: بايد توجه داشت كه بحران آب در كشور نداريم، بلكه بحران مديريت منابع آب وجود دارد. كساني كه همواره بحران آب را مطرح مي‌كنند هيچ وقت راه‌حلي در اين ارتباط ارائه ندادند، بلكه گفته‌اند بايد كشاورزي نكنيم و 50درصد جمعيت كشورمان بايد از كشور كوچ كنند.
فرياد حجتي از تفكر ما نمي‌توانيم
وزير اسبق كشاورزي با بیان اهميت خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي گفت: در حالي كه برخي مخالف توليد گندم در كشور هستند و آن را مزخرف مي‌دانند نيروهاي انقلاب مخالف اين امر هستند و اين اتفاق فرياد محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي را نيز بلند كرده است. وي در پايان صحبت‌هاي خود گفت: دستاوردهاي انقلاب در بخش كشاورزي بي‌نظير است و مشكلات فعلي كشاوري نيز به خاطر تفكر «ما نمي‌توانيم» در ادوار انقلاب بوده و براي كشاورزي كشور مانع ايجاد كرده است. وي تشريح كرد: آبخيزداري و آبخوانداري بعد از انقلاب وارد عرصه كشاورزي شد و اين موضوعات در قبل از انقلاب مفهومي نداشت.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفيت بخش كشاورزي گفت: در حال حاضر تنها از 20درصد ظرفيت كشاورزي استفاده مي‌شود و هنوز 80درصد ديگر جاي فعاليت دارد و لازم است تا ظرفيت‌ها را فعال كنيم. اسكندري گفت: قبل از انقلاب كل توليدات باغي 3ميليون تن بود، اما در حال حاضر فقط در حوزه برداشت سيب به توليد 3ميليون تن رسيده‌ايم.
توليد غلات ۱۶۹ برابر شده و نهمين صادركننده آسيا شديم
همچنين غلامحسين آقايا دبير كميته كشاورزي جنبش مردمي پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامي در محل باشگاه خوارزم شركت آبزي اكسير كوثر اظهار داشت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل سياست‌هاي نادرست رژيم پهلوي، كشاورزي كشور با ورشكستگي روبه‌رو بود. وي ادامه داد: امروزه بالغ بر ۹۰درصد از نياز كشور به محصولات كشاورزي در داخل تأمين مي‌شود. وي ادامه داد: اهميت ويژه‌اي كه حضرت امام خميني (ره) عليه از ابتداي انقلاب به كشاورزان و روستانشينان داشتند، باعث شد كه در اوايل انقلاب قدم‌هاي بسيار خوبي از طريق جهاد سازندگي برداشته شود. دبير كميته كشاورزي جبش مردمي گفت: همگان به اين موضوع اذعان دارند كه دستاوردهايي كه انقلاب اسلامي براي روستاها و روستانشينان و مجموعه كشاورز و دامدار داشته، قابل قياس با پيش از انقلاب نيست ولي با اين وجود، ظرفيت‌هاي روستاها و بخش كشاورزي بسيار زياد است. وي ادامه داد: سرزمين ايران با داشتن حدود 20ميليون هكتار اراضي كشاورزي و شرايط اقليمي متنوع، آب و هواي چهار فصل مستعد توليد محصولات كشاورزي مورد نياز جمعيت 300ميليون نفري مي‌باشد.
وي با اشاره به حجم توليد محصولات كشاورزي از اول انقلاب تاكنون گفت: توليد شكر يعني نيشكر و چغندر قند در سال 1357به ميزان 557/4 ميليون تن بوده است كه اين رقم در حال حاضر به بيش از 53/10 ميليون تن افزايش يافته است. آقايا ادامه داد: توليد انواع سبزيجات و صيفي‌جات طي سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ۱۱ميليون تن بوده به عبارتي ۲۴۱درصدي رشد داشته است. آقايا گفت: ظرفيت سيلوهاي ساخته شده در قبل از انقلاب اسلامي به ميزان 708 هزار تن و آن هم كلاً دولتي بوده است كه اين ظرفيت تا پايان سال 1396 به ميزان 731/14 ميليون تن افزايش يافته و 20 برابر شده است.

نظر شما