شناسهٔ خبر: 26162512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اعتماد: زیباکلام کوته‌فکر است زیباکلام: پس چرا برای مصاحبه و مقاله به من التماس می‌کنید؟!

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:«صادق زيباكلام كه تقريبا هيچ شناختي از فوتبال ندارد و معلوم نيست دقيقا از چه زماني توجهش به تيم ملي ايران جلب شده است، در چند سال گذشته چندين بار در نشريات بر ضرورت شكست تيم ايران در تورنمنت‌هاي مهم تاكيد كرده است. دكتر البته از قديم طرفدار شكست تيم ملي بوده ولي در طول يك سال اخير اينجا و آنجا، هرجا كه ضروري ديده، براي كي‌روش و شاگردانش آرزوي باخت كرده است! استدلال او هم اين است كه اگر تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني ببرد و بدرخشد، نژادپرستي و شؤونيسم ما ايراني‌ها بالا مي‌زند و ديگر خدا را هم بنده نيستيم».

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی-

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«جمعه شب، قطعا شادترين شب سال ٩٧ تا به امروز بوده است. زيباكلام كه در طول چند ماه گذشته، در دو مصاحبه مطبوعاتي با تاكيد از ديدگاه كوته‌بينانه‌اش راجع به ضرورت باخت تيم ملي در جام جهاني دفاع كرده بود، جمعه شب احتمالا تنها ايراني مغموم از پيروزي تيم ملي ايران بود».
این روزنامه مدعی اصلاحات زیباکلام را کوته فکر معرفی کرده است. این در حالی است که وی پای ثابت یادداشت‌ها و تحلیل‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای از جمله اعتماد است.
زیباکلام در واکنش به گزارش روزنامه اعتماد گفت:«من اگرجای بچه‌های روزنامه اعتماد بودم و یک جو غرور می‌داشتم، ازاینکه هفته‌ای چند بار مزاحم این آدم «کوته فکر» می‌شویم ‌و ازش التماس مقاله و مصاحبه می‌کنیم،خیلی احساس غرور نمی‌کردم».
زیباکلام تاکید کرده است که روزنامه زنجیره‌ای اعتماد از او برای نوشتن مقاله و انجام مصاحبه التماس می‌کند. نکته قابل تأمل اینجاست که در چندین مورد، در یک روز، زیباکلام همزمان در 3 الی 4 روزنامه زنجیره‌ای مقاله و یا مصاحبه اختصاصی داشته است!
اشتغالزایی برای کارگران فرانسوی!
روزنامه آرمان در تیتر اصلی شماره دیروز با عنوان «بازتاب ماندن رنو در ایران» نوشت:«همان روزهای ابتدای خروج آمریکا، کشورهای اروپایی در ذیل اتحادیه اروپا به روشنی تاکید کردند که از شرکت‌های بزرگ خود حمایت می‌کنند و شرکت‌های فرانسوی از آن جمله بودند. شرکت خودروسازی «رنو» که با برجام برای سرمایه‌گذاری شتاب گرفته بود، فعالیت خود را سست کرد و همان وقت بود که موضوع امتیاز دادن به رنو برای ماندن مطرح شد. اگرچه امتیاز دادن واژه چند جنبه‌ای محسوب می‌شود اما در این واژه در اقتصاد بار معنایی خاص خود را دارد و با عالم سیاست متفاوت است، اما رنو در ایران ماندنی شده و هر چه بود، امتیاز خاصی داده نشده است. شاید تنها امتیاز را بتوان همان بازار جذاب و مستعد سرمایه‌گذاری ایران دانست که برای شرکت‌های بزرگ غیرقابل چشم‌پوشی است».
ذوق زدگی این روزنامه زنجیره‌ای درخصوص ماندن رنو در ایران در حالی است که همین روزنامه چندی پیش در اعترافی دیرهنگام نوشته بود:«شکاف‌های موجود بین برخی از کشورهای اروپایی با آمریکا بیشتر شکل رسانه‌ای دارد و در واقعیت هیچ شکافی وجود ندارد...اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. در شرایط کنونی کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که برجام باید باقی بماند؛ با این وجود این توافق نیاز به تقویت و متمم دارد که باید هرچه سریع‌تر انجام شود. به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل ایران تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. همه کشورهای غربی نیز به دنبال این هستند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند تا شرایط برای شکل‌گیری یک «برجام ۲» و یا اضافه کردن مکمل به برجام به‌وجود بیاید».
در روزهای گذشته، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود:«تلاش ما برای حفظ برجام، همسو با منافع آمریکاست».
پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های اروپایی از جمله توتال، پژو، زیمنس،ایرباس و...بدون توجه به تعهدات خود برای خروج از ایران صف کشیدند.
گفتنی است ایران پس از فرانسه و برزیل، سومین بازار بزرگ فروش محصولات رنو است و به تنهایی حدود 80 درصد از فروش خاورمیانه‌ای این شرکت را به خود اختصاص داده است.
روحانی- بهمن 94- در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی در توضیح تدابیر دولت برای حل معضل بیکاری در کشور گفته بود:«:رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری به صراحت اعلام کرد که یکی از اهداف ما در ایجاد رابطه با ایران‌اشتغال جوانان ایرانی است»!
با اظهارات مقامات شرکت فرانسوی رنو مشخص شد که دولت آقای روحانی درحال ایجاد‌اشتغال است،اما برای کارگران فرانسوی!
گره اقتصاد و مُسَکن موقت پیروزی تیم فوتبال
روزنامه ایران دیروز در مطلبی نوشت: «نباید فراموش کنیم که باید نشاط اجتماعی را به‌صورت زیر ساختی و پایدار در کشور ایجاد کنیم و به پیروزی‌های ورزشی زیاد دل نبندیم چرا که این شادی‌ها کوتاه مدتند و زود هم فراموش می‌شوند. لذا معتقدم به تعبیر «امیل دورکیم» همبستگی مکانیکی برای یکی دو هفته به‌خاطر فوتبال احیا می‌شود، تمامی تفاوت‌ها و نابرابری‌ها و گسست‌ها به‌طور موقت فراموش خواهد شد و همه دور محور ایرانی بودن جمع می‌شوند، لذت می‌برند، پایکوبی می‌کنند و جشن می‌گیرند ولی ما همچنان با مسائل ناامید‌کننده اقتصادی سر و کار داریم و صرفاً حال مردم به این راحتی و با یک یا چند پیروزی خوب نمی‌شود.»
ایران افزود: «این نوع شادی‌های موقت به تعبیری مردم را از زیربار انواع استرس‌ها خلاص می‌کند و مثل مسکن، کوتاه مدت عمل می‌کند؛ البته ابعاد مثبت پیروزی در فوتبال بارز است با وجود این نمی‌توانم عنوان این شادی را نشاط اجتماعی بگذارم بلکه این اتفاق یک نوع سرخوشی است چرا که نشاط باید پایدار باشد و با شاخص اجتماعی، رفاهی و اقتصادی توأم باشد.»
آقای نماینده! اولویت در سال88 چه بود؟
روزنامه اعتماد در شماره دیروزش در یادداشتی که ظاهرا به موضع انسجام داخلی پرداخته است نکات قابل تاملی را بیان کرده است.
این یادداشت به قلم یکی از نمایندگان نوشته شده و از قضا همین نماینده در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با انتشار یادداشت‌های پیوسته به تبلیغات برای دولت می‌پرداخت. در یادداشت اخیر او آمده است: «هيچ‌كس منكر ضرورت وحدت و انسجام داخلي نيست، همه بر آن تاكيد مي‌كنند و در شرايط خاص كنوني آن را نياز اســـتراتژيك كشـور مي‌دانند. اما مسلما وحدت با گفتن و ابراز تمايل به وجود نمي‌آيد ومقدمات و لوازمي دارد كه در صورت فقدان آنها با هر ميزان از تاكيد و توصيه حاصل نخواهد شد.»
وی در ادامه افزوده است: «اكنون كه رهبري انقلاب و ديگر بزرگان كشور بيش از گذشته بر ضرورت ايجاد يك وفاق داخلي اهتمام شايسته دارند، بايد ديد وحدت چگونه حاصل مي‌شود و چگونه پايدار مي‌ماند؟ ابتدا بايد روشن‌سازيم كه ايجاد يك انسجام داخلي بيش از سخن، بايد در عمل پيگيري شود و خاطيان از آن سرزنش شوند. وقتي افراطيون يك جناح سياسي صريحا و عملا از وحدت تعريف خاصي ارائه مي‌دهند كه اتفاقا جز تفرقه چيزي در بر ندارد، وقتي خود و عقايد و تمايلات و اهداف خويش را محور مي‌دانند و در كوچك‌ترين زمينه‌ها انعطافي نشان نمي‌دهند، وقتي مخالفان خود را به اتهامات سنگين و ناروا مي‌نوازند، چگونه مي‌شود راه نزديكي قلب‌ها را پيمود و طمع بيگانگان را از بين برد؟»
نکاتی را در این خصوص باید یادآور شد از جمله اینکه برخورد گزینشی با وحدت و انسجام وقتی اتفاق می‌افتد که افراد یا جریانی نسبت به اینکه چه کسی بر مسند ریاست قوه مجریه نشسته این مفاهیم برایش اولویت می‌یابد یا از اولویت می‌افتد. تاسف برانگیز آن است که وقتی در مرور کارنامه یک جریان حتی از این فراتر نیز دیده شود؛ به این معنی که این جماعت وقتی هم قطاران خویش را بر مسند قدرت نبینند به اغتشاش و لشکرکشی خیابانی روی آورند.
همین می‌شود که در تعریف خاصی که از وحدت توسط جریان متبوع این نماینده می‌بینیم گویا حفظ وحدت به خودی خود صاحب ارزش نیست و بسته به در قدرت بودن یا نبودن این جریان بستگی دارد. برای این موضوع نمونه هم ذکر شد، اما نمونه تازه‌تری هم هست که می‌توان به آن ‌اشاره کرد.
در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 اظهارات تمام کاندیداهای ریاست جمهوری موجود و در اینترنت قابل دستیابی است. این نماینده اگر همچنان خود را وامدار مردم می‌داند و وامدار یک حزب یا جریان یا قوه یک بار دیگر اظهارات نامزدها را مرور کند تا ببیند در اظهارات چه کسانی رسیدن به قدرت آن اندازه ارزشمند می‌شود که به تاخت و تاز به تمام نهادهای انقلابی این مرز و بوم روی می‌آورند. آقای نماینده به همراه انصاف به تماشای دوباره آنها بنشینید!
مسکن را هم سیاسی کردند!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی به افزایش قیمت‌ها پرداخته و در رابطه با مسکن نوشت:«مسکن،‌ اين صندوق ذخيره سرمايه‌هاي بخشي از جامعه و آرزوي دست‌نيافتني بخش ديگري از جامعه، اين روزها همپاي ارز و سکه در نمودار قيمت‌ها مي‌تازد و آه از نهاد مستأجران و خريداران بلند مي‌کند. اگرچه مسئولان در ابتداي سال از ايجاد آرامش در اين بازار خبر مي‌دادند، حالا ديگر براي همه روشن است که گاو خشمگين مسکن سر آرام‌گرفتن ندارد و به سمت پارچه وضعيتِ‌ قرمز کاهش ارزش پول ملي مي‌تازد. مستأجراني که زير گام‌هاي اين گاو خشمگين استخوان خرد مي‌کنند، اين ماه‌ها تلاش کرده‌‌اند از هر راهي که مي‌توانند پول لازم براي خريد خانه‌اي،‌ هرچند کوچک و قديمي را دست‌وپا کنند، اما قيمت‌ها آنچنان روند افزايشي دارد که ديگر نه دست خريداران به بسياري از خانه‌ها مي‌رسد و نه فروشندگان جرئت فروش خانه‌هايشان را دارند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «بازار، بازارِ انتظار است؛‌ انتظاري همراه با آشفتگي که به گفته عباس آخوندي،‌ وزير راه‌و‌شهرسازي تحت‌تأثير مسائل سياسي است و باز هم به گفته وزير راه‌و‌شهرسازي، به‌زودي آرام خواهد گرفت.»
این گزارش می‌افزاید: «اگرچه وزير راه‌و‌شهرسازي دلايل سياسي را عامل افزايش قيمت مسکن مي‌داند، بيت‌الله ستاريان، کارشناس بازار مسکن، نظر ديگري دارد و در‌اين‌باره به «شرق» مي‌گويد: اگر وزير محترم براي اقناع افکار عمومي اين حرف را زده‌‌اند، قابل درک است که وزير چنين واکنشي داشته باشد، اما واقعيت اين است که از مدت‌ها قبل پيش‌بيني کرده بوديم که اگر تأثير اقتصادي برجام درست پيش برود، از اواخر 95 و اگر با تعلل اتفاق بيفتد، از شهريور 96 شاهد رونق بخش مسکن خواهيم بود و پيش‌بيني ما هم همين بود که خرداد و تير 97 اوج آن خواهد بود و اين روند تا اسفند 97 ادامه خواهد داشت و بعد از آن وارد رکود مجدد خواهيم شد، ولي با توجه به خروج آمريکا از برجام به نظر مي‌رسد سرمايه‌ها از بازار مسکن خارج نمي‌شوند و سال 98 هم همين روند ادامه پيدا خواهد کرد.»
گفتنی است در شرایطی که بازارهای مختلفی از جمله مسکن، خودرو، سکه و مواد غذایی با افزایش قیمت‌های قابل توجهی رو به رو شده‌اند، برخی دولتمردان با حباب نامیدن این گرانی‌ها سعی در توجیه گرانی‌ها دارند اما مشکلات بازار نه با این حرف‌ها که با اقدامات عملی سامان پیدا می‌کند.
ناکارآمدی در حل مشکلات مردم مدعیان اصلاحات را به تکاپو واداشت!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی به نامه اخیر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به رئیس‌دولت اصلاحات پرداخته و دلیل این نامه را در ترکیب شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان دانست شورایی که چند انتخابات اخیر را مدیریت کرده و انتقادات گسترده‌ای را درون جریان مدعی اصلاحات در پی داشته است.
در بخشی از گزارش قانون می‌خوانیم:«اصلاحات به اصلاح نیاز دارد. این خلاصه نامه 100 فعال سیاسی جوان اصلاح‌طلب به رئیس‌دولت اصلاحات است. نامه‌ای که چند روز قبل نوشته و در رسانه‌ها منتشر شد و براساس آن تعدادی از فعالان اصلاح‌طلب از رئیس‌دولت اصلاحات خواسته بودند تا در ترکیب شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تغییراتی ایجاد شود. بنا بر این نامه امضا کنندگان این نامه با‌اشاره به بروز اختلافات و مشکلات جدی در شیوه تهیه فهرست نامزدهای انتخاباتی در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر درباره عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان نوشتند که عملکرد این شورا و ساختار و ترکیب آن دچار ضعف‌ها و نقایص جدی‌ است که در صورت بی‌توجهی به آنها بیم آن می‌رود که حتی نام و اعتبار رئیس‌دولت اصلاحات نیز دیگر برای جذب آرای مردم موثر نیفتد.»
گفتنی است در انتخابات‌های اخیر از مجلس تا شورای شهر حرف و حدیث‌های فراوانی مبنی بر بسته شدن پولی لیست‌های انتخاباتی در فضای عمومی جامعه از سوی چند شخصیت اصلاح‌طلب مطرح شد، لیست‌هایی که با دریافت پول‌های هنگفت از سوی برخی نامزدها بسته شده و نشانی از کارآمدی نداشتند، حاصل این لیست‌ها تشکیل مجلس و شورای شهری است که این روزها همه دیگر اتفاق نظر دارند که ناکارآمد بوده و کاری از دستش بر نمی‌آید چرا که یا به دنبال رفتن به روسیه و دیدن بازی‌های جام جهانی هستند و یا با گذشت بیش از یک سال از انتخابات شورای شهر ثباتی در شهرداری تهران دیده نمی‌شود تا مردم حاصل آن را در مدیریت شهری ببینند و این ناکارآمدی مدعیان اصلاحات را به تکاپو واداشته است!

نظر شما