شناسهٔ خبر: 26161791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

در زمینه شفافیت اقتصادی در کشور مقاومت می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دنبال این هستیم با قانون شفافیت اطلاعات اقتصادی به کارآمدی اقتصادی، عدالت اجتماعی و ... برسیم اما مقاومت هایی در زمینه شفافیت اقتصادی در کشور صورت می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در نشست با بسیج رسانه استان کرمان درباره قرارداد FATF اظهار کرد: در آغاز کار مجلس دهم بود که متوجه شدیم وزیر اقتصاد بدون هماهنگی با مجلس قرارداد FATF را امضاء کرده، در حالی که به اعتقاد بنده دولت باید اجازه مجلس را در امضای معاهدات بین المللی داشته باشد.  همچنین وزیر در امضای این قرارداد همه بندها را پذیرفته در حالی که خیلی از کشورهای عضو FATF خیلی از بندها را قبول ندارند اما وزیر اعلام کرد ما در یک بند قید کرده ایم که طبق قانون جمهوری اسلامی مفاد را اجرا می کنیم.

وی تصریح کرد: ما کمیته تخصصی تشکیل داده و پیگیری کردیم و نخستین گزارش در مهرماه ۹۵ در مجلس ارائه دادیم و از نظر ما چند اشکال اساسی بود؛ نخست این‌که به نظر بنده عدول دولت از قانون بود و این‌که تمام تعهدات را پذیرفته بود و برای فراهم کردن مسیر حرکت باید کارهای زیادی انجام می‌شد.

وی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرد و قرار شد طرح دو فوریتی به صحن علنی مجلس ارایه و دولت الزام شود براساس قانون روند کار را دنبال کند که پرونده به کمیسیون قضایی و بعد به کمیسیون امنیت ارجاع شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آن‌چه که مهم است، نحوه رفتار آن‌ها با جمهوری اسلامیست و اگرچه ظاهرا درباره شفافیت اقتصادی است، اما استفاده از این ابزار برای فشار بر جمهوری اسلامی است و دنبال شفافیت نیستند و ما این قضیه را سیاسی می دانیم. جمهوری اسلامی ایران پیشتاز در قانون شفافیت اطلاعات اقتصادی در منطقه است و ده‌ها قانون در این زمینه داریم.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به تجربه تلخی که از معاهدات بین المللی داریم، حتی اگر ما همه تعهدات را انجام دهیم، طرف های دیگر به تعهدات خود عمل نمی کنند و حتی به فرض اینکه همه را انجام دهیم، باز هم از لیست سیاه خارج نمی شویم و برجام نمونه واضحی در رفتار ما و دیگران در عمل به تعهدات بین المللی است و امریکایی ها از روز بعد از امضاء برجام کارشکنی را حتی در دولت اوباما آغاز کردند.

وی تصریح کرد: در راستای احکام FATF دارد چیزهایی به ایران تحمیل می شود و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یکی از این موارد است که در مجلس مطرح شد و باید این معاهدات با دقت ویژه پیگیری و در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

پورابراهیمی بیان کرد: دولت می گوید در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم شروطی گذاشتیم که تامین کننده منافع ماست. در حالی که اگر دیگر اعضا اعتراض کنند، این شروط باطل می‌شود.

وی با بیان این‌که «ما با اصل آن مخالف هستیم؛ زیرا به هیچ عنوان به صلاح کشور ما نیست»، ابراز کرد: اما برای پذیرفتن تعهدات کنوانسیون که آن‌ها شروط را نمی‌پذیرند، بنده پیشنهاد دادم در صورت هر گونه اقدام از سوی هریک اعضا که منجر به بلااثر شدن شروط تعیین شده در متن قانون الحاق به این کنوانسیون توسط جمهوری گردد دولت ما موظف است طبق ماده ۲۷ عضویت ایران را ملغی اعلام کند.

وی اظهار کرد: عدم ورود به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هزینه کمتری دارد نسبت به این‌که وارد و بعد و خارج شویم. شفافیت اطلاعات اقتصادی موجب تصمیم گیری درست می‌شود و ما در متون دینی‌مان تاکید بر شفافیت و مال حلال داریم و قانون نیز همین را می گوید.

پورابراهیمی درباره اجرای قانون شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور گفت: دنبال این هستیم به کارآمدی اقتصادی، عدالت اجتماعی و ... برسیم اما مقاومت هایی در زمینه شفافیت اقتصادی در کشور صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما