شناسهٔ خبر: 26161712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با وجود بلاتکلیفی هزاران مسکن مهر در کشور

وزیر راه و شهرسازی همچنان مشغول دفاع از برجام و حذف یارانه‌هاست!

در شرایطی که هزاران واحد مسکن بلاتکیف بوده و دولتمردان تاریخ اتمام آن را هر سال تمدید می‌کنند و نیز قیمت خانه به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است، وزیر راه و شهرسازی ترجیح می‌دهد در رسانه‌ها به موضوعاتی مانند دفاع از برجام و ضرورت حذف یارانه‌ها بپردازد!

صاحب‌خبر -

با وجود آن‌که قرار بود پروژه مسکن مهر در سال ۱۳۹۶ به اتمام برسد، پایین بودن سرعت ارائه خدمات و زیرساخت‌ها این طرح را به سال ۱۳۹۷ کشاند و چندی پیش حتی خبرگزاری حامی دولت ایسنا اعلام کرد؛ بیم آن می‌رود که کار تعداد اندکی از واحدهای نیمه‌کاره به سال ۱۳۹۸ کشیده شود!
ضمن اینکه به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران پردیس مردادماه سال گذشته درخصوص واحدهای مسکن مهر فاز 9 قدیم، گفته بود:‌ از ابتدای امسال (سال 96) تاکنون شش میلیارد تومان برای دیوار حائل این فاز هزینه شده اما همچنان واحدهای فاز 9 قدیم قابل سکونت نیست.
حدود یکسال از این اظهارات می‌گذرد و عدم تحویل واحدها این فاز به مردم نشان از آن دارد که مشکل دیوار حائل همچنان برطرف نشده است. در این بین علاوه‌بر بروز اختلاف بین شرکت عمران پردیس و انبوه‌سازان، ‌این شرکت به تازگی بار دیگر با شرکت ترکیه‌ای کوزو به مشکل برخورده است.
این در حالی است که قیمت خانه هم افزایش سرسام‌آوری یافته و دسترسی مردم، خصوصا قشر جوانی که برای تشکیل زندگی به تهیه مسکن نیاز دارند را با سختی مضاعفی همراه کرده است.
اردیبهشت سال گذشته متوسط قیمت خانه در شهر تهران، چهار میلیون و 530 هزار تومان بود که طی یک‌ سال اخیر متری یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته و به آستانه شش میلیون تومان رسیده است. به عبارت دیگر طی یک‌ سال گذشته، قیمت خانه بیش از 32 درصد افزایش یافته که تقریبا 3/5 برابر نرخ تورم می‌باشد.
گفتنی است، یکی از دلایل این گرانی در قیمت مسکن مربوط به کاهش ساخت‌وسازها می‌باشد که طی پنج سال اخیر به کمترین میزان خود رسیده و براساس آمار بانک مرکزی، سال گذشته رکورد کمترین میزان ساختمان‌های شروع شده توسط بخش خصوصی در مناطق شهری (پس از سال 1368) ثبت شده است!
با این حال، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به جای رسیدگی به حوزه کاری خودش ترجیح می‌دهد به حوزه‌های نظری و خارج از وظایف خودش اظهارنظر کند.
روز گذشته وی با ‌اشاره به «تشریح مدل توانمندسازی اقتصادی - اجتماعی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به تقبیح یارانه‌های نقدی پرداخت گفت: با توجه به سوابق سایر کشورها در حوزه توزیع پول به عنوان سیاست حمایت اجتماعی و ارائه پول به عنوان یارانه مانع از تلاش و کار بیشتر در سطح کشور شده و قطعا اثر معکوس و تخریب‌کننده دارد.
براساس گزارش وزارت راه، وی همچنین برجام را اتفاق بسیار بزرگی اعلام کرد که کمتر به آن توجه می‌شود! و با دفاع از دستاوردهای آن ادامه داد: اتفاقی که رخ داد این بود که تمام تحریم‌های سازمان ملل که تحریم‌های خطرناکی علیه ایران بود یکجا برداشته شد. بودن ایران زیر فصل هفت منشور سازمان ملل دو جنبه داشت. یکی بحث اقتصادی و مهم‌تر از آن بحث امنیتی. اجماع قدرت‌ها علیه ایران و تضعیف موقعیت حقوقی ایران در سطح جهان نتیجه این تحریم‌ها بود.
متاسفانه وزیر راه و شهرسازی به جای اینکه پاسخگوی عملکرد خود و مشکلاتی که مردم به دلیل عمل نکردن این وزارتخانه با آن رو به رو شدند، باشد؛ به مباحث تئوریک روی آورده و با تشریح دستاوردهای برجام یا در نمونه‌ای دیگر درخصوص چرایی بد بودن یارانه نقدی! به مباحث مرتبط و حاشیه‌ای نسبت به حوزه خود می‌پردازد.

برچسب‌ها:

نظر شما