شناسهٔ خبر: 26161248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

استقبال جریان‌های مختلف سیاسی عراق از طرح گفتگوی ملی عبادی

طرح گفتگوی ملی پیشنهادی نخست‌وزیر عراق با استقبال اکثر جریان‌های مختلف سیاسی در این کشور مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، طرح گفتگوی ملی گسترده ای که حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، به آن دعوت کرده بود، با استقبال اکثر جریان های مختلف سیاسی در این کشور روبرو شده است؛ زیرا این طرح به منزله نقشه راهی خواهد بود که برای مرحله آینده عراق از طریق ابزار های قانونی ترسیم می شود و در نهایت از عملیات سیاسی در این کشور محافظت و مسیر اداره کشور را در آینده مشخص خواهد کرد.

 ائتلاف ها و فراکسیون های سیاسی آمادگی خود را برای مشارکت در گفتگوی ملی اعلام کرده اند تا نتایج آن راه حلی برای مشکلات سیاسی کشور به ویژه مشکلات ناشی از نتایج انتخابات باشد. این گفتگوی ملی همچنین می تواند دیدگاه جدیدی برای ایجاد توافق برای تشکیل دولتی بدون چالش در بر داشته باشد، دیدگاهی که منافع کشور و شهروندان در آن لحاظ شده باشد.

برخی از فراکسیون ها تاکید کردند احساس وظیفه ملی موجب می شود همه تلاش ها برای حل مشکلات بر اساس قانون اساسی و منافع مردم عراق به کار گرفته شود.

جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد از برگزاری چنین نشستی کاملا حمایت می کند، نشستی که در آن دیدگاه های متناسب و معتدل درباره انتخابات و نتایج آن و توقف پیامد های اخیر ناشی از آن مطرح شود تا در نتیجه حقوق شهروندان عراقی تضمین شود.

جبهه عراقی گفتگوی های ملی نیز اعلام کرد از طرح عبادی حمایت می کند، زیرا این طرح از فرقه گرایی در روند تشکیل دولت جلوگیری خواهد کرد.

ائتلاف جریان های عراق نیز اعلام کرد: عبور از مانع فرقه گرایی و قومیت به نیازی مبرم برای ایجاد برنامه ریزی دولتی تبدیل شده است، برنامه ریزی که به تشکیل دولتی مقتدر در عراق بیانجامد، دولتی که بتواند ساختار اقتصادی را تقویت کند و در برابر کشور های جهان سیاست های باز داشته باشد.

در همین حال اسامه نجیفی رئیس ائتلاف القرار العراقی، ضمن اعلام تایید برگزاری گفتگوی ملی در عراق، بر بررسی این طرح ملی برای حل مشکلات کشور تاکید کرد.

همچنین ائتلاف عابرون از طرح ملی عبادی و برگزاری نشست هایی با جریان های سیاسی ملی عراق برای توافق بر سر تشکیل دولتی بدون چالش های سیاسی و فرقه گرایی استقبال کرد.

در همین حال نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز از هرگونه طرحی که به مذاکراتی جدی برای تشکیل ائتلاف گسترده بیانجامد و سرآغازی برای تشکیل دولتی فعال و مقتدر باشد، استقبال کرد.

شورای مرکزی حزب اتحاد میهنی کردستان عراق نیز از هرگونه طرحی که به تشکیل دولت منتخب ملی بیانجامد حمایت کرد، دولتی که همه جریان های عراقی را در بر داشته باشد و به حل اختلافات جزئی و جانبی کمک کند.

طرح گفتگوی ملی حیدر عبادی شامل تعیین روندی روشن و شفاف برای تشکیل دولتی مقتدر است که بر آن توافق شده باشد و بتواند کشور را در مرحله آینده به جلو پیش ببرد. دور هم جمع کردن رؤسای فراکسیون های سیاسی شامل همه قومیت ها و طایفه ها برای توافق بر سر برنامه های دولت، از جمله اهداف طرح گفتگوی ملی است.

گروه های مختلف عراقی تاکید دارند که باید به همه مردم این کشور ضمانت هایی داده شود که بحران های موجود در برهه کنونی که به دلیل نتایج انتخابات ایجاد شده است، پشت سر گذاشته خواهد شد. همچنین شهروندان عراقی باید اطمینان یابند که اقدامات طایفه گرایانه دیگر بازنخواهد گشت و همه زیر چتر میهن خواهند بود بدون اینکه نیاز باشد به حزبی که به آن وابسته اند، فکر کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما