شناسهٔ خبر: 26153428 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

کاهش صادرات نفت این در نیمه نخست ماه ژوئن

بلومبرگ طی گزارشی نوشت صادرات نفت ایران در ۲ هفته نخست ماه ژوئن به شدت کاهش یافته و نشانه‌های اولیه‌ای مبنی بر آغاز خودداری مالکان کشتی از حمل محموله‌های ایران دیده شده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت ایران در ۲ هفته نخست ماه ژوئن به شدت کاهش یافته است. این امر نشان می‌دهد که اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی ترامپ، برخی از مشتریان نفت ایران را از خرید نفت از این کشور منصرف کرده است.

بر اساس آمار‌های رهیابی نفتکش‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ۲ هفته نخست ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته و به ۲.۱۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان کاهش از دسامبر ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

البته بسیار زود است که با گذشته دو هفته به نتیجه قطعی در مورد صادرات نفت ایران برسیم چراکه هنوز ۲ هفته از این ماه باقی مانده است. اما با توجه به وابستگی دولت ایران به درآمد‌ها نفتی، یک کاهش طولانی‌مدت موجب نگرانی تهران خواهد شد.

آمار رهیابی نفتکش‌ها معمولا از روند کاهشی در نیمه نخست هر ماه خبر می‌دهد، اما میزان صادرات نفت ایران در ۱۴ روز ماه ژوئن از میزان صادرات در ۱۴ روز ابتدای ۱۲ ماه گذشته کمتر است.

با کاهش خرید اسپانیا، یونان و ایتالیا که همگی حجم‌های کمتری در ماه ژوئن به نسبت ماه می‌از ایران خریدند، صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا نیز به یک سوم کاهش یافته است. ترکیه که به طور متوسط در سال جاری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است، از ابتدای ماه ژوئن هیچ نفتی از ایران نخریده است.

ارسال محموله‌های نفتی به هند و ژاپن در ماه ژوئن به نسبت ماه می‌افزایش یافته درحالی‌که میزان صادرات به چین تغییر نکرده است. در مقابل، فروش نفت و میعانات گازی به کره جنوبی به شدت کاهش یافته است.

همچنین نشانه‌های اولیه‌ای مبنی بر آغاز خودداری مالکان کشتی از حمل محموله‌های ایران دیده شده است به طوریکه ۷۱ درصد محموله‌های ارسالی ماه ژوئن توسط کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران یا دولت هند و لیبی حمل شده است که این رقم از سهم ۵۲ درصدی در ماه می‌بیشتر است.

یک نقطه روشن در حمل محموله‌های نفت ایران، ارسال نفت به شیلی پس از ۱۶ سال است که نشان از یافتن بازار‌های جدید برای ایران دارد.

نظر شما