شناسهٔ خبر: 26148652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با آغاز فصل گرما؛

۱۲ ایل آذربایجان غربی راهی مناطق ییلاقی شدند/زندگی با طعم طبیعت

ارومیه – با آغاز فصل گرما ۱۲ایل و ۲۱ طایفه آذربایجان غربی بار سفر بسته و راهی مناطق ییلاقی می شوند تا طبیعت مراتع کشور را به زندگی بی زرق و برق، صفا و صمیمیت مزین کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: این روزها به مراتع آذربایجان غربی و شمالغرب کشور که سر بزنی مملو از زنان و مردان عشایری است که به دور از هیاهوی زندگی شهری در آرامش و عین سادگی زندگی می کنند.

بوی عطر نان و شیر تازه، هوای پاک و اکسیژن خالص را براحتی می توان در مراتع و در جمع پرشور عشایر تجربه کرد، جمع صمیمی که خبری از دغدغه های زندگی ماشینی و مشکلات رومزه شهری در آن نیست.   

اینجا زندگی با طلوع آفتاب آغاز می شود و با وجود مشکلات متعدد از جمله نبود آب کافی، کمبود امکانات و زیرساخت های اولیه و ایلراه های ناهموار با اتحاد و همبستگی تمام اعضای خانواده ادامه می یابد و در انتهای شب به سفره ساده اما مزین به تولیدات خودشان ختم می شود.

مراتع آذربایجان غربی به خاطر داشتن آب و هوای خنگ و علوفه مناسب از مناطق ییلاقی مهم عشایر در شمالغرب کشور است، اصلی ترین شهرستانهای عشایر نشین اذربایجان غربی به ترتیب ماکو، چالدران، خوی، سلماس و پلدشت است.

آذربایجان غربی با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه چهارمین استان عشایرنشین کشور به شمار می رود که همه ساله با فرارسیدن فصل گرما کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز می کنند.

عشایر ۱۱ درصد جمعیت آذربایجان غربی را آذربایجان غربی را شامل می شود

در حال حاضر عشایر استان شامل ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار با جمعیت بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل از ۳۳۶ کانون استان مشغول کار و تلاش و زندگی هستند که این میزان ۱۱ درصد جمعیت روستایی استان و چهار درصد کل جمعیت آذربایجان غربی را شامل می شود.

عشایر آذربایجان غربی از دیرباز در کنار سایر قوم ها و اقلیت های مستقر در آذربایجان غربی در راستای توسعه وتعالی استان و رونق اقتصادی منطقه نقش آفرین بوده و به عنوان مرزداران غریور سالها است با نثار شهدای زیادی پای آرمان و ارزشهای انقلاب اسلامی مانده اند.

۳.۶ درصد جمعیت  آذربایجان غربی را عشایر تشکیل می دهند و سالیانه بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز، سه هزار تن پشم، ۵۰ هزار تن شیر و سایر فرآورده های دامی کشک، روغن و... تولید و به بازار عرضه می کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در خصوص کوچ عشایر به مناطق ییلاقی و آخرین وضعیت زندگی عشایر در استان به خبرنگار مهر گفت: همه ساله ۱۵ خرداد کوچ عشایر به مناطق ییلاقی آغاز می شود اما امسال به دلیل بارشهای شدید باران و وقوع سیلاب کوچ عشایر به روزهای پایانی خردادماه موکول شده است.

بهرام زینال زاده با بیان اینکه کوچ عشایر مناطق جنوب استان انجام شده و در روزهای اخیر کوچ عشایر مناطق شمال استان آغاز شده است افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی امسال ۱۵ هزار و ۱۰۰ خانوار عشایر به مراتع ییلاقی کوچ می کنند.

وی با بیاین اینکه هم اکنون ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در استان ساکن هستند عنوان کرد: از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۰۰ خانوار کوچنده بوده و تعداد اندکی از عشایر به دلیل مناسب بودن محل زندگی خود کوچ نمی کنند.

۶۰۰ خانوار عشایری آذربایجان غربی به مناطق ییلاقی خارج آذربایجان غربی کوچ می کنند

زینال زاده با بیان اینکه هر سال ۶۰۰ خانوار عشایر استان به مناطق ییلاقی خارج از استان شامل شهرهای مراغه و مرند کوچ می کنند خاطرنشان کرد: امسال طرح های عمرانی زیادی در جهت رفاه حال عشایر استان از جمله مرمت ایل‌راه‌ها، بازسازی چشمه ها، آبرسانی با لوله، ایجاد آبشخور برای دام انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه متاسفانه بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیل بیش از ۳۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌های استان آسیب دیده اند عنوان کرد: مرمت و بازسازی این مناطق آغاز شده است.

زینال زاده اضافه کرد: علاوه بر مرمت مناطق سیل زده امسال مرمت و بازسازی ۳۰۰ کیلومتر از ایل راه های استان با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان در دست اجراست.

وی همچنین از بازسازی چشمه و تامین آب مورد نیاز ییلاقات با صرف اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان را از دیگر اقدامات این اداره کل در سالجاری با هدف رفاه حال عشایر استان اعلام کرد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه با هدف حمایت از تولیدات عشایری استان امسال ۱۰ میلیارد تومان وام کم بهره به عشایر استان پرداخت می شود افزود: این تسهیلات شامل وام کم بهره با سود چهار درصد و نیز وام سرمایه در گردش است.

زینال زاده خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز ۱۲.۵ میلیارد تومان به عشایر استان تسهیلات اختصاص داده شده که این حمایت ها در سالهای آتی نیز تداوم خواهد داشت.

اختصاص حمام و فانونس های خورشیدی به عشایر آذربایجان غربی

وی در ادامه با بیان اینکه امسال با هدف حل مشکل برق مورد نیاز عشایر استان دو هزار فانوس خورشیدی به همراه شش حمام خورشیدی به عشایر استان اختصاص داده شده است گفت: این اقدام با هدف تامین نیازهای عشایر اجرایی شده و در نظر داریم هر سال ۱۰ درصد از عشایر استان را به این امکانات مجهز کنیم.

زینال زاده اعتبار حمام و فانوس های خورشیدی را ۱۷۰ میلیون تومان عنوان و اضافه کرد: این امکانات به صورت رایگان در اختیار عشایر قرار می گیرد و به دلیل محدودیت های اعتباری قادر به تجهیز تمام عشایر نیستیم ولی در نظر داریم هر سال بخشی از عشایر استان را به این امکانات مجهز کنیم.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی عشایر استان گفت: به دلیل اینکه عشایر استان راهی مناطق ییلاقی می شوند و این مراتع در مناطق صعب العبور قرار گرفته با سختی زیادی مواجه می شوند و این اداره کل به دلیل محدودیت اعتباری قادر به مرمت همه ایل راه ها نیست.

زینال زاده نبود زیرساخت های مورد نیاز از جمله آب و راه مناسب را از دیگر مشکلات جمعیت عشایری دانست و افزود: نبود خدمات بهداشتی و درمانی مناسب از دیگر مسایل و مشکلات جمعیت عشایری استان به شمار می رود.

به گفته مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی عدم خرید تضمینی محصولات تولیدی عشایر به همراه مشکلات آموزشی از دیگر مسائل پیش روی جمعیت عشایری استان است که در حال حاضر به عنوان مرزداران اصلی کشور به شمار می روند.

عشایر آذربایجان غربی ۳۲۰ هزارتن فرآورده های دامی و باغی و کشاورزی تولید می کنند

زینال زاده مجموع تولیدات دامی، باغی و کشاورزی عشایر استان را ۳۲۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲۵ درصد شامل ۵۰ هزار تن شیر و ۱۶ هزارتن گوشت مواد پروئینی است.

وی با بیان اینکه عشایر استان دو میلیون واحد دامی در اختیار دارند که این میزان نصف دام کوچک استان است گفت: هر سال سه هزار تن پشم توسط عشایر تولید و روانه بازار می شود اما در سالهای اخیر پشم های تولیدی عشایر بازار مناسبی ندارد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون عشایر استان ۶۰ هزار هکتار از باغات استان را در اختیار دارند افزود: همه سالهای انواع محصولات تولیدی باغی توسط عشایر روانه بازار می شود اما به دلیل عدم خرید تضمینی این تولیدات توسط دولت سود چندانی عاید عشایر نشده و بیشترین سود نصیب دلالان و واسطه ها می شود.

زینال زاده با اشاره به اینکه در زمان حاضر عشایر استان در ۶۰۰ منطقه از مناطق صعب العبور مستقر هستند نیازمند حمایت جدی در بخش راه، آب، بهداشت و درمان بوده و امیدمی رود مسئولان توجه ویژه ای به این جمعیت تاثیرگذار استان داشته باشند.

آذربایجان غربی سومین استان عشایرنشین کشور به شمار می‌رود، عشایر ساکن در این دیار جلوه خاصی به فرهنگ و آداب و سنن این خطه از کشور بخشیده است.

عشایر آذربایجان غربی با پرورش دو میلیون واحد دامی ۲۵ درصد فرآورده‌های دامی را تولید می‌کنند و سالانه ۵۰۰ هزار رأس دام مازاد بر نیاز، ۵۰ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه تن پشم را به بازارهای داخلی عرضه می‌کنند.

نظر شما