شناسهٔ خبر: 26148210 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تالار مرکزی شهر سنندج اختصاص یافت

R7848/P41362/S6,66/CT2

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان گفت: برای تکمیل و اتمام تالار مرکزی شهر سنندج ۲۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، جلال قلعه‌شاخانی در بازدید از دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان کردستان با اشاره به مشکلات حوزه تئاتر کردستان اظهار داشت: با توجه به ‌استعداد و گروه‌های متعدد موجود در حوزه تئاتر، مشکل زیرساختی داریم و متناسب با این همه ظرفیت، «سالن اجرای تئاتر» در استان نداریم.

وی گفت: باتوجه به اینکه سالانه چندین جشنواره کشوری همچون تئاتر خیابانی در مریوان، تئاتر طنز در دیواندره، تئاتر کردی در سقز و تئاتر استانی در سنندج برگزار می‌شود، باید از لحاظ زیرساختی اقدامات لازم را انجام بدهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی، آئینی و مذهبی در شهرستان قروه خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره به فراموشی سپرده شده بود که از امسال به لیست جشنواره‌ها اضافه و در قروه برگزار می‌شود.

7 پلاتو در استان کردستان ساخته می‌شود

وی با اشاره به نبود سالن اجرای تئاتر در استان اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده 7 پلاتو در 7 شهرستان کردستان تا پایان سال مالی (تیرماه سال 98) ساخته می‌شود و سعی می‌کنیم فضای فرهنگی مورد نیاز اجرای تئاتر را تأمین کنیم.

قلعه‌شاخانی افزود: این سالن‌های اختصاصی برای اجرای عمومی تئاتر پیش‌‌بینی شده و در سنندج ظرفیت 200 نفر و در شهرستان‌ها نیز 150 نفر دارد و امیدواریم با بهره‌برداری از این سالن‌ها، به‌صورت مستمر و مدام تولید تئاتر داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای حمایت از بازیگران، نویسندگان و گارگردان تئاتر استان در بخش دولتی اعتبارات بیشتری به حوزه تئاتر کردستان اختصاص می‌دهیم و در بخش غیردولتی نیز رایزنی‌هایی برای جذب اسپانسر انجام داده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: از تمام هنرمندان استان درخواست داریم که به «مخاطب‌شناسی و نیازسنجی لازم» توجه بیشتر داشته باشند تا بلکه تئاتر با مخاطبان ارتباط برقرار کند چراکه در این صورت، گیشه فروش بلیط نمایش‌ها راه‌اندازی و مشکلات بعدی برطرف می‌شود.

وی اذعان کرد: برخی از مشکلات موجود در حوزه تئاتر کردستان به‌ این دلیل است که هنرمندان «مخاطب‌سنجی و نیازسنجی» نکرده‌اند و با تولید محتوای بومی که دغدغه مردمان این منطقه در آن باشد، مقداری فاصله دارد.

هنرمندان حوزه تئاتر کردستان "محتوای بومی" تولید کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خاطرنشان کرد: از هنرمندان حوزه تئاتر استان این درخواست را داریم که "محتوای بومی" تولید کنند و نیاز و دغدغه روزانه مردمان این منطقه را در نظر بگیرند چراکه متأسفانه اکثر تئاترهایی که اکنون اجرا می‌شود ترجمه متون خارجی و متناسب با نیازهای امروزه نیست.

وی قول داد: سعی می‌کنیم که با انجام برخی‌ کارهای لازم، محتوای بومی متناسب با دغدغه و نیاز امروزی مردمان این منطقه تولید و اجرا شود.

قلعه‌شاخانی با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده از سوی کارگردانان، نویسندگان و بازیگران تئاتر کردستان که در "ماه‌های محرم و صفر، رمضان، 2 دهه ایام فاطمیه و تقویم سیاسی" حق اجرای هیچ‌گونه نمایشی را نداریم، افزود: چنین اظهاراتی اصلاً صحت ندارد و در طول ایام سال، هیچ‌گونه مشکلی برای اجرای تئاتر در کردستان نداریم و در مناسبت‌ها نیز با اجرای برنامه‌های متناسب با آن ایام، هیچ منعی نداریم و همیشه هم اجرا شده است.

"فراخوان" برای انتخاب پیمانکار جدید تالار مرکزی شهر سنندج

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم که داستان تالار مرکزی شهر سنندج به کجا رسید، تالاری که وعده احداث آن در دو سال داده شد اما با گذشت بیش از 15 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اظهار کرد: انصافاً استاندار کردستان به‌جدیت، پیگیر حل مشکلات این تالار مرکزی هستند و رایزنی‌هایی انجام داده‌اند که بنده قدردانی می‌کنم، در قانون بودجه سال 97 این پروژه ملی شده و اعتبارات خاصی برای اتمام آن اختصاص یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: علی‌رفم اینکه هنوز سال مالی آغاز نشده اما موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبادله شده و تا دو هفته آینده «فراخوان» برای انتخاب پیمانکار جدید و آغاز به‌کار مجدد داده می‌شود و تلاش ما این است که تالار مرکزی شهر سنندج تا پایان تیرماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: برای تالار مرکزی شهر سنندج، اگر از نظر کاری و اجرایی با مشکل روبه‌رو نشویم از نظر اعتباری "هیچ" مشکلی نداریم. تکمیل و اتمام تالار مرکزی شهر سنندج نیازمند 25 میلیارد تومان اعتبار است که خوشبختانه این میزان اعتبار نیز تأمین شده است.

از شاعران و نویسندگان حوزه ادبی برای چاپ کتاب‌هایشان حمایت می‌کنیم

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه شاعران و نویسندگان حوزه ادبی برای چاپ و رونمایی کتاب‌هایشان با مشکلات مالی مواجه هستند، آیا ارشاد کردستان از این قشر حمایتی می‌کند، گفت: خود وزیر ارشاد برنامه جدی برای ساماندهی، ارتقا و توسعه انجمن‌های ادبی دارد و در دو هفته گذشته نیز مجمع ادبی، در این راستا تشکیل شد.

قلعه‌شاخانی افزود: یکی از اعضای انجمن‌های ادبی استان به‌عنوان دبیر انجمن‌های ادبی کردستان انتخاب شده و دفتر و تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار داده شده و به‌زودی جلسه‌ای با اعضای این حوزه داریم.

وی اظهار کرد: برای قبل از چاپ کتاب از اعضای انجمن‌های ادبی حمایت می‌کنیم و "هیچ" منعی در پرداخت تسهیلات 4 درصدی به این افراد نداریم، و برای بعد از چاپ کتاب نیز برابر دستورالعمل‌ها و ضوابط، حمایت خاصی می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به چاپ 28 کتاب کردی در حوزه کودک و نوجوان در سالیان گذشته گفت: در این بخش نیازمند "توانمندسازی" ناشران استانی هستیم و امسال برای رسیدن به این هدف، چندین کارگاه آموزشی برای ناشرین و نویسندگان فعال در حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

وی اذعان کرد: قبول داریم که حوزه کودک و نوجوان نیازمند توجه بیشتری بوده و قطعاً جزو برنامه‌های در دستور کار است و امیدواریم تا پایان امسال برنامه‌های تعریف شده را برگزار کنیم.

اصحاب رسانه "جاذبه‌ها، استعدادها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های" کردستان را منعکس کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پایان سخنان خود خطاب به فعالان حوزه رسانه خاطر نشان کرد: از اصحاب رسانه کردستان درخواست داریم که در کنار انعکاس مشکلات و واقعیت‌های استان، "جاذبه‌ها، استعدادها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های" کردستان را در تمام حوزه‌ها معرفی و منعکس کنند.

وی تأکید کرد: اصحاب رسانه در جذب و تشویق سرمایه‌گذار و گردشگر به استان تلاش کنند چراکه پتانسیل‌های زیادی در کردستان داریم.

قلعه‌شاخانی افزود: همچنین از اصحاب رسانه این درخواست را نیز داریم که همانند همیشه در پوشش و انعکاس خبری و فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر کردستان، همکاری لازم را داشته باشند.

از سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ استقبال می‌کنیم

وی خطاب به سرمایه‌گذاران اظهار کرد: هر فردی که بخواهد در حوزه فرهنگ و هنر کردستان سرمایه‌گذاری کند، با اشتیاق کامل از آنان استقبال می‌کنیم و انتظار داریم که سرمایه‌گذاران نیز توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان عنوان کرد: مشاوره‌ها و راهکارها زیادی متناسب با سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر کردستان داریم که بیشترین بازدهی اقتصادی برای آنان داشته باشد.

انصافاً عملکرد خبرگزاری تسنیم کردستان "فوق‌العاده ارزشمند" است

وی در پایان با قدردانی از تلاش‌های مجموعه خبرگزاری تسنیم کردستان تصریح کرد: با توجه به اینکه اخبار و عملکرد این رسانه را در استان رصد می‌کنیم، "تسنیم" به‌دنبال انعکاس مشکلات و دنبال‌کردن مطالبات مردم بوده و امیدواریم این رویه همچنان ادامه داشته باشد.

قلعه‌شاخانی افزود: انصافاً خبرگزاری تسنیم کردستان در جهت انعکاس مشکلات و دنبال‌کردن مطالبات مردم خوب عمل کرده و نقدها و عمکلرد این رسانه در استان، به‌حق و فوق‌العاده ارزشمند و قابل تقدیر است.

گفتنی است؛ در این بازدید، افصحی مسئول امور مطبوعاتی و احمدی رئیس اداره روابط عمومی فرهنگ و ارشاد کردستان "قلعه‌شاخانی" را همراهی ‌کردند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما