شناسهٔ خبر: 26147656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سینمای دوم آشتی ‌با هنر هفتم

در این مطلب آمده است: سینما به عنوان پدیده ای فرهنگی توانسته است علاوه بر جنبه های هنری، ظرفیت های قدرتمند دیگری در عرصه اجتماعی به نمایش بگذارد.سیستان و

صاحب‌خبر - در این مطلب آمده است: سینما به عنوان پدیده ای فرهنگی توانسته است علاوه بر جنبه های هنری، ظرفیت های قدرتمند دیگری در عرصه اجتماعی به نمایش بگذارد.
سیستان و بلوچستان سال ها از داشتن سینما برای اکران فیلم ها محروم بود. اگرچه در گذشته سالن های سینمایی در استان فعال بود اما این سالن ها به دلایلی تعطیل شد و از آن زمان وقفه طولانی میان مردم استان و هنر هفتم افتاد.
برای جبران این شکاف از سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینما استفاده می شد که تا حدودی توانست مردم زاهدان را با این هنر آشتی دهد اما با افتتاح یک سالن سینمایی دیگر در زاهدان مردم با این هنر عجین تر شدند و سینما در زاهدان رونق گرفت.
سینما و کاهش حضور جوانان در کافه ها
یکی از شهروندان زاهدان به خبرنگار ما می گوید: سینما می تواند سبب آشتی مردم به ویژه جوانان با این بُعد فرهنگی، هنری شود زیرا برخی از جوانان این استان پس از فراغت از دانشگاه و مدارس در تابستان ها به سراغ کافه ها و چای خانه ها می روند و وقت خود را در آن جا می گذرانند. «بهنام.ب» می افزاید: مخاطب فیلم های با کیفیت ایرانی هستم و می خواهم آن ها را در سینما تماشا کنم که این امکان از یکی دو سال پیش در زاهدان فراهم شده است. پیش از این سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینما استفاده می شد که محیط آن شباهت چندانی به سینما نداشت به همین دلیل استقبال چندانی هم از آن نمی شد اما در سینمای جدید فضای مدرن تر و کیفیت صدا و نمایش بهتر سبب افزایش استقبال مردم شده است.
سئانس های نیمه شب های رمضان و افزایش استقبال
یکی دیگر از شهروندان می گوید: در گذشته که سینمایی در زاهدان فعال نبود بسیاری از جوانان وقت خود را به بطالت می گذراندند یا به قلیان سراها می رفتند، چند نفر را می شناسم که پیش از این در کافه ها پاتوق می کردند اما با راه اندازی سینما در زاهدان زمان هایی را به دیدن فیلم اختصاص می دهند و حضور آن ها در کافه و چای خانه ها کمرنگ تر شده است که نشان می دهد جوانان به سینما و فیلم دیدن علاقه دارند اما پیش از این زیرساخت آن فراهم نشده بود. «مریم.ک» تصریح می کند: در ماه مبارک رمضان هم اضافه شدن یک سئانس در شب ها سبب شد خانواده های زیادی در این ایام به سینما بروند. البته شرایط مناسب تر سینمای جدید در استقبال مخاطبان بی تأثیر نیست و سبب افزایش گرایش مردم به سینما و فیلم دیدن شده است. به اعتقاد وی، افزایش تفریحات سالم می تواند جوانان و نوجوانان را به این سمت سوق دهد و خطرهای دیگر را از آن ها دور کند.
استقبال بیشتر در سه شنبه های نیم بها
شهروند دیگری می گوید: در سال های اخیر با وجود این که کمتر فیلم های با کیفیت ساخته می شد اما اکران این فیلم ها در زاهدان با استقبال همراه بود که نشان می داد مردم به سینما رفتن و دیدن فیلم علاقه دارند. در ایام اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر استقبال زیاد مردم نشان داد که به سینما و فیلم علاقه زیادی دارند. «عارف. م» خاطرنشان می کند: علاقه زیادی به دیدن فیلم دارم و در صورت اکران فیلم خوب و مورد علاقه ام ترجیح می دهم آن را بر پرده سینما ببینم. پیش از این فیلم هایی که در زاهدان اکران می شد چند ماه دیرتر از شهرهای دیگر کشور اکران می شد اما در یک سال اخیر فیلم ها همزمان با دیگر شهرها در زاهدان هم اکران می شود که در استقبال از آن ها تأثیر گذاشته است. وی خاطرنشان می کند: بسیاری از مردم هم که علاقه به سینما دارند اما توان مالی چندانی ندارند سه شنبه های نیم بها به سینما می آیند که سبب شلوغی و استقبال چشمگیر شده است و نشان می دهد سینما در میان خانواده های حتی کم درآمد جای خود را بازکرده است.
آمفی تئاتری که سال ها بار سینما را به دوش کشید
رئیس انجمن سینمای جوان استان در این باره به خبرنگار ما می گوید: در قدیم سه سینما در زاهدان وجود داشت که به دلایلی تعطیل شد و پس از سال ها وقفه، سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بار سینما را به دوش کشید، این سالن استانداردهای لازم را برای سینما نداشت اما با این وجود توانست روحی بر پیکره هنر هفتم در استان ببخشد. «مازیار گوهری» بیان می کند: سینمای جدید زاهدان هم استانداردهای یک سینمای حرفه ای را ندارد، اما در شرایط فعلی بهتر از هیچ است و توانسته است مردم را به سمت هنر هفتم سوق دهد. با توجه به این که این سینما زیر نظر جمعیت هلال احمر است کاربری آن فقط سینمایی نیست و در آن کنسرت، سخنرانی و همایش هم برگزار و از این طریق نیز درآمدزایی می شود. این مستندساز ادامه می دهد: استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری های زیادی انجام دادند اما به نظر می رسد هلال احمر دغدغه ای مانند این دو را ندارد البته مدیریت سینما متمایز از مدیریت مجموعه است که تلاش می کند از ظرفیت های موجود بیشترین استفاده را داشته باشد.
آسیب دیدگی های سینما اشراق تعمیر می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به خبرنگار ما می گوید: تفکر اشتباه این بود که وظیفه ایجاد سینما بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است در صورتی که چنین نیست و سینما باید توسط بخش خصوصی یا نهادهای غیردولتی مانند شهرداری احداث شود و این اداره کل نقش حمایتی و پشتیبانی دارد. «حسین مسگرانی» اظهار می کند: سینما برای هر شهری لازم است، زاهدان سال ها یک سینما داشت و پس از مدت ها رایزنی توانستیم سالن سینمایی جدیدی را برای اکران فیلم ها اضافه کنیم که استاندار وقت یک میلیارد تومان را به تجهیز سینما اختصاص داد. وی خاطرنشان می کند: استقبال چشمگیر مردم از سینمای جدید نشان دهنده علاقه آن ها به هنر هفتم است که تا قبل از آن فضای لازم وجود نداشت. به دلیل این استقبال زیاد در حال تعمیر سینما اشراق هستیم تا آسیب های آن جبران شود و فضای آن مناسب با اکران فیلم باشد.
8006**3213
انتهای پیام

نظر شما