شناسهٔ خبر: 26146860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

روزنامه شیکاگو تریبون در سرمقاله خود مطرح کرد

آیا پس از کره شمالی امکان برگزاری نشست میان ایران و امریکا وجود خواهد داشت؟

روزنامه امریکایی «شیکاگو تریبون» در سرمقاله تازه خود به گمانه زنی در این باره می پردازد که آیا امکان برگزاری نشستی مشابه مقام های جلسه دیدار کیم و ترامپ میان مقام های ایرانی و امریکایی وجود خواهد داشت یا خیر.

صاحب‌خبر -
روزنامه امریکایی «شیکاگو تریبون» در سرمقاله تازه خود به گمانه زنی در این باره می پردازد که آیا امکان برگزاری نشستی مشابه مقام های جلسه دیدار کیم و ترامپ میان مقام های ایرانی و امریکایی وجود خواهد داشت یا خیر.

به گزارش سایت روزنو،پرزیدنت ترامپ از موفقیت تازه عجیب و غریب دیپلماتیک دوجانبه میان امریکا و کره شمالی می گوید. او گفته است که پیونگ یانگ دیگر تهدیدی هسته ای برای امریکایی ها نیست. 
فعلا اما این یک امید است نه یک واقعیت. با این حال، نشست سنگاپور به خودی خود یک موفقیت غیر منتظره برای رییس جمهوری بود که در طول مدت زمان ریاست جمهوری اش پایبندی ای از خود به پروتکل ها و رویه های قانونی و حقوقی نداده است. اکنون باید این پرسش را مطرح کرد که آیا امکان برگزاری دیدار مشابهی میان بالاترین مقام های ایرانی و امریکایی با یکدیگر وجود دارد؟ 
مقام عالی رهبری ایران سال هاست که امریکا را به عنوان «شیطان بزرگ» محکوم کرده اند. با این حال، واقعیت آن است که ترامپ و کیم ماه ها زمان صرف توهین و حمله لفظی علیه یکدیگر و حتی تهدید هم به انهدام هسته ای کشورهای شان کرده بودند. آن ها اما  هنوز راهی برای ملاقات پیدا کرده اند. 
یک سند امضا کردند و به نظر می رسد در ادامه مسیر می خواهند همراه یکدیگر باشند. ایران مانند کره شمالی انگیزه زیادی برای معامله دارد. در ماه مه، ترامپ از توافق هسته ای چند جانبه سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران خارج شد. او تحریم های اقتصادی تازه امریکا را علیه ایران به زودی اعمال خواهد کرد. 
این حرکت به معنای ایجاد مانع بر سر راه سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در ایران و خارج شدن شرکت های چند ملیتی از تهران است. این موضوع سبب افزایش نارضایتی اقتصادی در میان ایرانیان می شود و به اقتصاد ان کشور آسیب می رساند. 
این موضوع ممکن است مقام های ایرانی را تحت فشار قرار داده تا با امریکا وارد مذاکره شوند. طوفان ها در داخل و خارج از تهران رو به افزایش هستند. نباید تعجب کرد که در خیابان های تهران شعار«مرگ بر امرکا» در راهپیمایی ها سر داده می شود. رهبران اروپایی امیدوارند که بتوانند توافق هسته ای در حال فروپاشی را نجات دهند و با امضای قراردادهایی با ایران تلاش کنند تا شرکت های اروپایی را متقاعد به ماندن در ایران کنند با این استدلال که به آن شرکت ها مصونیت امنیتی در برابر تحریم های امریکا ارائه می دهند و از آنان حفاظت می کنند.
 در عین حال، ایران با استفاده از ظرفیت های هسته ای خود توانسته قدرت چانه زنی به دست آورد. ایران اخیرا تهدید کرده بود که ظرفیت غنی سازی هسته ای خود را افزایش می دهد منتهی در چارچوب توافق هسته ای ۲۰۱۵ و در توافق باقی خواهد ماند. ایران هم چنین در تهدیدی دیگر اعلام کرده که تاسیسات تازه ای را برای غنی سازی اورانیوم و فعالیت بیش تر سانتریفیوژها افتتاح می کند.
 تندروهای ایران مخالف دیدار با ترامپ هستند. آنان استدلال می کنند که امریکا غیر قابل اعتماد است چرا که پس از خروج از برجام این موضوع را نشان داد. با این حال، برخی از ایرانیان خواستار دیدار مقام های ایرانی با ترامپ هستند. برای مثال، «مسعود دانشمند» یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران به «نیویورک تایمز» می گوید:«ما کشوری هستیم با انتخابات شهرداری، پارلمانی و ریاست جمهوری. جامعه ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و باز و پویاست. ما مرزهای زیادی با بسیاری از کشورها داریم. ایران در مقایسه با کره شمالی جامعه ای بسیار پیشرفته تر و بازتر دارد. در نتیجه، چرا ایران و امریکا نتوانند پای میز مذاکره بنشینند و به طور مستقیم با هم گفت و گو کنند»؟

ترامپ نیز گفته است که حاضر به مذاکره با ایران به شرط دستیابی به یک «توافق واقعی» در باره برنامه هسته ای آن کشور است. او می گوید این امر تنها پس از تحریم ها امکان پذیر است. اگر معامله با ایران انجام شود به همان علتی خواهد بود که معامله با کره شمالی در سنگاپور امکان پذیر شد. 
کیم در صورتی که از زرادخانه های هسته ای خود بگذرد و دست بردارد از منافع اقتصادی بسیار زیادی برخوردار خواهد شد. ایران نیز اگر از توانایی خود برای ساخت سلاح هسته ای دست بردارد از منافع زیادی برخوردار می شود. فشار بر روی پیونگ یانگ و تهران در جریان است. این فشار اگر نتیجه بخش باشد نه تنها برای ترامپ که برای کل جهان مفید خواهد بود.

نظر شما