شناسهٔ خبر: 26146776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

پیشنهاد دوباره تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران/ انتقاد ابطحی به دولت روحانی/ طرح عفو عمومی یا حمایت از داعش و سازمان منافقین؟!

یک عضو پارلمان اروپا پیشنهاد داده است که می‌توان برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران دفتر اتحادیه اروپا در تهران را تأسیس کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

*********

کیهان

معیار گرانی، جیب مردم است نه آمارهای کاغذی دولت


معاون حقوقی و پارلمانی دولت اصلاحات از سخنان رئیس‌جمهور در نسبت دادن گرانی‌ها صرفا به جنگ روانی انتقاد کرد.


محمدعلی ابطحی با اشاره به دیدار روحانی با جمعی از اصحاب رسانه نوشت: فاصله بین اتاق روسای دولتی با واقعیت‌های گرانی بازار، مشکلی است که بار آن بر دوش مردم است. رئیس‌جمهور می‌گوید گرانی روی کاغذها و آمارها و جلسات ما وجود ندارد. این یک جنگ روانی است. اما رابطه جیب مردم با اتاق جلسات هیئت دولت نیست؛ با واقعیت بازار است. اگر هم گرانی جنگ روانی است، این جو روانی باید توسط دولتی‌ها شکسته شود. دولت گنگ و لال که نمی‌تواند فضاهای روانی را بشکند.


خیلی از وزرای سوپرمحافظه‌کار شما، عامل به وجود آمدن این فضای به قول شما روانی هستند. تو را به خدا زودتر تغییرشان دهید. دولت ساکت و محافظه‌کار شما بهترین بستر جنگ روانی یا اقتصادی است.


فضای مجازی را گرفتار هرج و مرج کردید حالا شکایت می‌کنید


رئیس‌جمهور می‌گوید مسائل اقتصادی جنگ روانی دشمن است، نباید بی‌حساب، توقعات را بالا ببریم.
حسن روحانی در دیدار جمعی از اهالی رسانه با اشاره به برخی اظهارنظرها نسبت به اینکه عنوان می‌کنند، پای صندوق رأی رفتیم و نتیجه‌ای ندیدیم، افزود: هم صندوق انتخابات سال 92 و هم صندوق سال 96 دستاوردهای بسیار روشنی دارد که نمونه آن، آمار اخیر بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی است که براساس آن در سال 96، 4/4 دهم رشد اقتصادی داشتیم.


روحانی با بیان اینکه در سال‌های قبل از دولت یازدهم اشتغال خالص حدود 12 هزار نفر بوده و این رقم در سال گذشته 800 هزار نفر بوده است، گفت: ما که در کشور واردکننده گندم و بسیاری از نیازمندی‌های دیگر بودیم، 3 سال است که نیاز به وارد کردن گندم نداریم و امسال حتی در شکر و دانه‌های روغنی نیز این نیاز برطرف شده است.


رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نباید مسئله جدید یا دشمنان جدید بسازیم بلکه باید مسائل را شناخته و حل و فصل کنیم و با شناخت دقیق دشمن برای پایان دشمنی‌ها تلاش کنیم. نباید در رسانه‌ها توقعات مردم را بیجا بالا ببریم، چرا که بالا بردن بی‌حساب توقعات مردم یعنی ایجاد ناامیدی در آنها، بلکه باید توقعات را در حد مقدورات و توان ملی سامان و پاسخ دهیم.


امروز مشکل اصلی ما، مشکل اقتصادی، فرهنگی و یا امنیتی نیست، بلکه مشکل اصلی امروز ما جنگ روانی است. بزرگترین غم برای یک ملت زمانی است که رسانه‌های بیگانه مرجع او باشند.
روحانی اضافه کرد: مرجع افکار عمومی مردم باید رسانه‌های داخلی و رسانه‌های دارای نام و نشان باشند نه رسانه‌های بی‌نام و نشانی که در فضای مجازی به راحتی هر چه می‌خواهند می‌گویند و با القاء  و تخریب باعث انحراف مسیر افکار عمومی می‌شوند.


رئیس‌جمهور با اشاره به نوسانات در بازار ارز، خودرو و سکه در ایام اخیر، گفت: آمار مستند گواه آن است که تولید خودرو، سکه و تامین منابع ارزی کشور نسبت به پارسال حتی از رشد برخوردار بوده و نوسانات و تلاطم‌هایی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم بیش از آنکه ریشه در واقعیت داشته باشد، ناشی از جنگ روانی است.


درباره سخنان آقای روحانی چند ملاحظه قابل توجه است. نخست اینکه دولت در امر آمارسازی، سعی بر سیاه‌نمایی علیه دولت قبل از خود و سفیدنمایی عملکرد خود دارد حال آن که واقعیت‌ها بعضا 180 درجه خلاف این است. ادعای ایجاد 12 هزار شغل در دولت دهم، از آن ادعاهایی که دولت فعلی خود ساخته و خود باورش شده است. آنچه روشن است در ‌چند سال اخیر دولت آقای روحانی، سالانه 500 هزار شغل از بین رفته است، چیزی که در دولت نهم و دهم سابقه نداشت. همچنین در نگاه تولیدکنندگان و تجار و فعالان اقتصادی، رونق اقتصادی در سال‌های پایانی دولت دهم- با همه مضیقه‌ها و محدودیت‌ها- به مراتب بهتر از وضعیت امروز و آشفته بازار فعلی است.


دوم اینکه، اصل جنگ روانی دشمن حرف درستی است اما آنچه این حربه دشمن را موثر می‌کند، سوءتدبیرهای دولت است.


ثالثا آقای روحانی اکنون در حالی از آشفتگی فضای رسانه‌ها و رشد رسانه‌های بی‌نام و نشان در فضای مجازی شکایت می‌کند و آنها را عامل اصلی جنگ روانی در عرصه اقتصاد می‌شمارد که  تا همین چند ماه پیش از همین بی‌سر و سامانی فضای مجازی و رهاشدگی آن در پوشش مخالفت با فیلترینگ تلگرام و انتقال شبکه پیام‌رسان‌ها به داخل- که موجب شفافیت و امانتداری رسانه‌ها بود، مخالفت می‌کرد و تلاش داشت با دادن آدرس‌های گمراه‌کننده و خلاف واقع، دوقطبی کند.


نکته چهارم درباره بالا بردن بیجای توقعات مردم است که مدیران ارشد دولت از جمله شخص آقای روحانی و کسانی چون سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی و... در گل و بلبل‌نمایی فضای پسابرجامی و القای اینکه همه گره‌ها و مشکلات با برجام حل خواهد شد، سهم اصلی را داشتند. این روند غلط در تبلیغات انتخابات یک سال قبل از سوی دولتمردان و رسانه‌ها و محافل حامی تشدید شد و وعده بر وعده افزودند. در حقیقت دولتمردان ظرف 5 سال گذشته به ویژه یک سال اخیر، به خیال عملیات روانی با افکار عمومی و اداره و همراه کردن آن به هر قیمت، مقدمات شبیخون اقتصادی دشمن و فرصت‌طلبان را فراهم آورد.


طرح عفو عمومی یا حمایت از داعش و سازمان منافقین؟!


یک عضو فراکسیون امید از تهیه طرحی دوفوریتی برای عفو مجرمان و محکومان امنیتی-سیاسی خبر داد.


محمدجواد فتحی به ایسنا گفته براساس این طرح عفو عمومی، تخفیف و تبدیل برخی مجازات‌ها و همچنین مصونیت ایرانیان مقیم خارج از کشور از تعقیب قضایی پیش‌بینی شده است.
وی می‌گوید: ما در این طرح سراغ یک سری قوانین ارفاقی رفتیم و در ماده واحده‌ای که تقدیم هیئت رئیسه کردیم، یکی بحث تبدیل مجازات اعدام و حبس ابد تعزیری به تعزیر درجه یک که 20 تا 30 سال حبس است را پیش‌بینی کردیم چرا که به استناد قوانینی فقهی معتقدیم مجازات تعزیری نباید اعدام و حبس ابد باشد و حتما باید سبک‌تر از مجازات‌های حدی باشد. در واقع این ایراد از نظر فقهی  به قوانین عادی وارد است که برای جرایم تعزیری مجازات اعدام و حبس ابد در نظر گرفته بودند، لذا گفتیم تمام مواردی که مجازات اعدام و حبس ابد تعزیری دارد به مجازات تعزیری درجه یک از 20 تا 30 سال حبس تقلیل پیدا کند.


فتحی ادامه داد: در بند دوم این طرح پیش‌بینی شده که محکومان و متهمان جرایم سیاسی و امنیتی مشمول عفو عمومی شوند. عفو عمومی جزو حدود و صلاحیت و اختیارات قانونگذار است و همان‌طور که قانونگذار می‌تواند عنوان مجرمانه تعیین کند، می‌تواند نسبت به برخی مجازات‌ها هم فرمان عفو صادر کند البته این با عفو خصوصی که جزو اختیارات و صلاحیت‌های رهبری است متفاوت است.
فتحی خاطرنشان کرد: ما به استناد این اختیار قانونی گفتیم محکومان سیاسی، متهمان سیاسی و جرایم امنیتی مورد عفو عمومی قرار گیرند ولی استثناء و شروطی هم برای آن قائل شدیم از جمله اینکه این متهم به جرم امنیتی اقدام خرابکارانه فیزیکی انجام نداده باشد مثلا بانک آتش نزده باشد، یا به اموال عمومی تعرض نکرده باشد چرا که در این صورت عناوین مجرمانه دیگری برای او وجود دارد.
این قبیل تقلاها در خدمت مجرمان امنیتی و عناصر ضدانقلاب و نظام در حالی است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی - از جمله در مجلس- کمترین قدمی در خدمت قاطبه مردم و توده‌های شریف حامی نظام و انقلاب اسلامی و رفع مشکلات اجتماعی و معیشتی آنها انجام نداده بلکه همواره از نجومی‌بگیران و رانت‌خواران  حمایت کرده  و در مواردی با سرمایه‌گذاری همان‌ها در فهرست‌های انتخاباتی قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر باید سؤال کرد که آیا مگر ایرانیان خارج کشور - به جز معدود عناصر مجرم و سابقه‌دار- تحت تعقیب قرار دارند که بخواهم برای آنها «مصونیت» صادر کنیم؟ اگر هم کسانی مجرمند که نمی‌توان برایشان مصونیت دست و پا کرد؟


از طرف دیگر عنوان عفو عمومی برای کشورهای آشوب زده است. مگر قاطبه مردم مرتکب جرم شده‌اند که بخواهیم عفو عمومی صادر کنیم. اما مجرمان امنیتی و سیاسی را که در فعالیت‌های براندازانه آشوب‌طلبان و ضد ثبات و امنیت ملی فعال بوده‌اند، با کدام توجیه می‌توان مورد عفو قرار داد؟ آیا اگر کسی مستقیما خرابکاری فیزیکی انجام نداد، اما از طریق رسانه‌ها و سایت اقدام به شبکه‌سازی و تحریک به آدم‌کشی و جنایت و آشوب کرد و آموزش عملیات تروریستی و بمب‌گذاری را دارد، جرمش از پادوی میدانی کمتر است؟


اساسا در حالی که گروهک‌های تروریست و جنایتکار ضدانقلاب با تحریک سرویس‌های جاسوسی بیگانه، به  فعالیت‌های ضدامنیتی خود شدت بخشیده‌اند و خباثت خود را در اتفاقات در ماه گذشته در کشتن چندین شهروند بی‌گناه و همچنین آشوب و جنایت در خیابان پاسداران تهران نشان دادند، البته چنان طرحی جز چراغ سبز نوکری به سیا و موساد MI6، چیز دیگری می‌تواند باشد. چرا تعارف می‌کنند؟ صراحتا طرح مصونیت بخشی و حمایت از داعش و سازمان منافقین را تهیه و منتشر کنند؛ شبیه کاری که در ماجرای FATF و ملحقات آن انجام می‌دهند.

خراسان

مجوز ویژه کابینه برای مدیریت سوخت نیروگاه اتمی بوشهر

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رئیس سازمان انرژی اتمی، شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی مجاز است هر سال تا 4 درصد درآمد حاصل از فروش برق تاسیسات هسته ای کشور را به حساب اندوخته احتیاطی منظور کند تا این مبلغ، برای اقداماتی چون مقابله با حوادث اضطراری، مدیریت سوخت مصرف شده و مدیریت پسماندهای حاصل از فعالیت نیروگاه های اتمی کشور استفاده شود.

دستور رسمی دولت درباره تغییر نام مدارس خیریه

طبق بخشنامه جدید دولت به ابطحی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، تاکید شده پروژه هایی که حداقل 30 درصد آن ها از منابع اهدایی توسط خیران مدرسه ساز تامین و پرداخت شده و به بهره برداری می رسند، می توانند توسط این خیران نام گذاری شوند و تغییر نام آن ها بدون درخواست این افراد یا وارثان شان امکان پذیر نیست مگر آن که مدرسه دارای هویت ملی، دینی و فرهنگی ویژه باشد که با تشخیص وزارت آموزش و پرورش، از این دستور مستثنا شود.

ایران


احضار محمود صادقی به دادسرای تهران

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس از سوی دادسرای تهران احضار شد. به گزارش ایرنا، صادقی با بیان اینکه از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از این موضوع باخبر شده، گفت: دادستان تهران در نامه ارسالی به رئیس مجلس شورای اسلامی 2 برگ احضاریه نیز ضمیمه کرده بود و خواسته شده تا درخصوص شکایت شاکیان به دادسرا مراجعه کنم که آقای لاریجانی در پی‌نوشت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نوشت که در متن احضاریه شاکی کیست؟ و موضوع چیست؟ وی افزود: بنابراین، استعلام کتبی در هیأت نظارت مطرح شد تا پس از بررسی اگر تشخیص داده شده که رفتار بنده خارج از موضوعات مطرح شده، بوده است به دادسرا مراجعه کنم.

تکذیب خبرسازی‌ها درباره زندانیان زن در قرچک

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک در واکنش به خبری که در رسانه‌های معاند مبنی بر ضرب و شتم زنان با عنوان درویش در زندان قرچک منتشر شده، آن را کذب خواند. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام سینکایی این خبر را جوسازی رسانه‌های بیگانه دانست و افزود: در روز عید فطر تعدادی از همین خانواده‌های زندانیان با زندانیان خود ملاقات کردند.

خبرسازی کذب سعودی‌ها علیه ایران

مدیر دفتر الجزیره ادعای شبکه سعودی العربیه درخصوص فراخواندن سفیر اردن در تهران را تکذیب کرد. به گزارش تابناک، بر این اساس، اردن در دو سال گذشته سفیری در تهران نداشته که او را فرابخواند. گفتنی است، اردن پس از ماجرای حمله به سفارت عربستان سفیرش را از تهران بازگرداند و در حال حاضر سفیری نداشته که فرابخواند. بعد از دیدار کوتاه روحانی با شاه اردن در استانبول، سعودی‌ها نگران از احتمال بهبود روابط تهران و امان، چنین شایعاتی را راه انداخته‌اند.

سلامتی سرباز ربوده شده ناجا

گروهک تروریستی جیش الظلم بامداد دیروز با انتشار کلیپ و بیانیه‌ای از صحت و سلامتی «سعید براتی» سرباز ربوده‌شده خراسان شمالی در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان خبر داد. به گزارش فارس، در بیانیه صادرشده هیچ‌گونه درخواست یا مطلب دیگری در این خصوص داده نشده است و فقط با تشریح اتفاقات انجام ‌شده در عملیات تروریستی که از سوی این گروهک در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان صورت گرفت، از جراحت این سرباز از ناحیه پا اشاره‌کرده و اکنون بر سلامت و صحت این گروگان تأکید کرده است. سرباز یادشده اردیبهشت 96 ربوده شده است.

پایان درج مهر ورود و خروج بر گذرنامه شهروندان ایرانی در سفر به لبنان

سفارت لبنان در تهران اعلام کرد برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان ایرانی به لبنان از امروز در گذرنامه آنها در جریان سفر به این کشور مهر ورود و خروج فرودگاه بیروت زده نمی‌شود. به گزارش ایسنا، یک منبع مطلع در سفارت این کشور در تهران با اعلام خبر فوق در توضیح آن  گفت: پیش از این اتباع ایرانی در صورت سفر به لبنان از طریق خطوط هوایی ماهان و ایران‌ایر که هر کدام در هفته سه پرواز به این کشور دارند در فرودگاه بیروت در گذرنامه آنها مهر ورود و خروج از لبنان زده می‌شد ولی از امروز برای تسهیل در این رفت و آمد و افزایش رفاه مسافران ایرانی دیگر در گذرنامه این مسافران مهر فرودگاه زده نمی‌شود.

آرمان

آخرین وضعیت تحویل ایرباس‌ها به ایران

شرکت هواپیماسازی ایرباس انتظار دارد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به قرارداد این شرکت با ایران پایان دهد. گوئلام فائوری، مدیر بخش غیرنظامی ایرباس به روزنامه آلمانی هامبورگر آبند بلات گفته است: «درحالی که ما هنوز در انتظار جزئیات تحریم‌های جدید هستیم، اما بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش‌های ایران را تحویل دهیم.» ایرباس از تحریم‌های آمریکا متاثر می‌شود، زیرا در تمامی جت‌های این تولیدکننده اروپایی هواپیما، قطعات آمریکایی استفاده می‌شود. پیش از این نیز شرکت آمریکایی هواپیما سازی بوئینگ، قرارداد خود با ایران برای فروش هواپیما را به بهانه تحریم‌های جدید آمریکا لغو کرده بود.

انتقاد ابطحی به دولت روحانی

سید محمد ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در همین زمینه و در واکنش به روحانی، گفت: فاصله بین اتاق روسای دولتی با واقعیت‌های گرانیِ بازار مشکلی است که بار آن بر دوش مردم است. رئیس جمهور می‌گوید گرانی روی کاغذها و آمارها و جلسات ما وجود ندارد. این یک جنگ روانی است اما رابطه جیب مردم با اتاق جلسات هیأت دولت نیست. با واقعیت بازار است. ابطحی با تاکید بر اینکه اگر هم گرانی جنگ روانی است، این جو روانی باید توسط دولتی‌ها شکسته شود، دولت گُنگ و لال که نمی‌تواند فضاهای روانی را بشکند. خیلی از وزرای سوپر محافظه کار شما، عامل به وجودآمدن این فضای به قول شما روانی هستند. تو را به خدا زودتر تغییرشان دهید. دولت ساکت ومحافظه کار شما بهترین بستر جنگ روانی یا اقتصادی رقبا و یا دشمنان ایران است. میلیون‌ها ایرانی که‌به شما رای دادند و بزرگانی که از شما در انتخابات حمایت کردند، حالشان خوب نیست.

پاسخ واعظی به نمایندگان مجلس

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره ادعای برخی نمایندگان مخالف دولت که می‌گویند زمام امور اداره کشور از دست دولت و رئیس جمهور رها شده است، گفت: نمایندگان مخالف دولت همیشه همین حرف‌ها را می‌گویند. توقع داشتید چه بگویند؟ وی افزود: اصلا گرفتاری امروز ما این است که این آقایان هنوز قبول نکردند در انتخابات موفق و پیروز نشدند و بعد از 29 اردیبهشت 96، همچنان رقابت‌های انتخاباتی را حفظ کرده اند. واعظی با بیان اینکه دولت به فکر مردم است، اظهار کرد: خواهش ما از نمایندگان و گروه‌های مخالف دولت این است که انتخابات تمام شده، فرد پیروز هم مشخص است، حالا همه دست به دست هم دهیم برای مردم کار کنیم تا کشور را بسازیم.

سوال از رئیس‌جمهور کلید خورد

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: طرح سوال از رئیس‌جمهور با امضا ۸۰ تن از نمایندگان مجلس تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی‌شده است. احمد علیرضا بیگی با اشاره به این‌که برجام با وجود آن‌که برای کشور و مردم دستاوردی نداشت برای همگان درس عبرتی بزرگ است، اظهار کرد: متأسفانه در مجلس برجام در عرض ۲۰ دقیقه به تصویب رسید و رئیس‌جمهور این توافق را به‌قدری بزرگ دانست و خواستار درج آن در کتاب‌های درسی نیز شد اما اکنون شاهد هستیم که ماهیت آن بر همگان آشکار شده است.

وی، قانون مبارزه با حمایت مالی از تروریسم که اصطلاحا FATF گفته می‌شود را ادامه توافق ننگین برجام عنوان کرد و افزود: غربی‌ها ادعا می‌کنند برای مقابله با تروریسم کشورها باید قانون مبارزه با حمایت مالی از تروریسم را قبول کنند. آن‌ها در کمال بی‌شرمی می‌گویند اگر می‌خواهید معامله کنید بایستی این قانون را بپذیرید.

مذاکرات یک ماه آینده تعیین کننده است

نماینده تهران در مجلس معتقد است که قضاوت در مورد آینده برجام زود است و باید دید که اروپا در قبال حفظ برجام و مقابله با تحریم‌های آمریکا چه تضمینی می‌تواند به ایران بدهد. فاطمه ذوالقدر درباره آینده مذاکرات ایران و اروپا درباره برجام گفت: «این حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را داشته باشد.» وی افزود: «اکنون هم مقام معظم رهبری تاکید کردند که فعلا بر اساس برجام فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه بدهیم.»

نماینده تهران در مجلس در این باره که آیا برجام با اروپایی‌ها به نتیجه می‌رسد یا خیر، گفت: «مذاکرات با اروپا در حال انجام است و باید ببینیم در یک ماه آینده نتیجه این مذاکرات به کجا می‌رسد.» وی ادامه داد: «باید دید اروپایی‌ها برای حفظ برجام چه برنامه‌ای دارند و آیا می‌توانند برجام را ادامه دهند و تضمین‌های لازم را به ایران بدهند یا خیر؟» ذوالقدر ادامه داد: «‌البته هنوز برای قضاوت درباره ادامه برجام یا پایان آن زود است و باید دید اروپا به چه میزان می‌تواند برای حفظ برجام و مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا تضمین بدهد.»

تسهیل در رفت وآمد ایرانیان به لبنان

سفارت لبنان در تهران اعلام کرد برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان ایرانی به لبنان از امروز در گذرنامه آنها در جریان سفر به این کشور مهر ورود و خروج فرودگاه بیروت زده نمی‌شود.

یک منبع مطلع در سفارت این کشور در تهران با اعلام خبر فوق در توضیح آن گفت: پیش از این اتباع ایرانی در صورت سفر به لبنان از طریق خطوط هوایی ماهان و ایران‌ایر که هر کدام در هفته سه پرواز به این کشور دارند در فرودگاه بیروت در گذرنامه آنها مهر ورود و خروج از لبنان زده می‌شد ولی از امروز برای تسهیل در این رفت و آمد و افزایش رفاه مسافران ایرانی دیگر در گذرنامه این مسافران مهر فرودگاه زده نمی‌شود.

پیشنهاد دوباره تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران

یک عضو پارلمان اروپا پیشنهاد داده است که می‌توان برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران دفتر اتحادیه اروپا در تهران را تأسیس کرد. به‌گزارش ایسنا، «آنا گومز» نماینده پرتغال در پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ علیه برجام، گفت: ما نمی‌توانیم با قوانین آقای ترامپ قدرتمند شویم؛ قوانینی که متمدن نیستند، اما چگونه می‌توان توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرد؟ یک ایده خوب این است که یک دفتر اتحادیه اروپا در ایران تأسیس شود.»

وی ادامه داد: «این می‌تواند یک نشانه خوب باشد تا ببینیم که چه چیزهایی مهم‌ترین مشکلات در این کشور هستند. ما نیازمند یک وضعیت صلح‌آمیز در این منطقه هستیم. این برای ما و مردم این منطقه بسیار مهم است.» این ایده پیش‌تر نیز از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده بود. اگرچه منتقدان دولت در ایران در زمره مخالفان جدی تأسیس این دفتر هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما