شناسهٔ خبر: 26142707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان یزد:

کمک‌های مردمی هر شهر تنها در همان شهر هزینه می شود/مشاوره و آموزش؛دلیل وجود شعبات خارجی امداد

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تأکید کرد: تمامی حساب‌های مالی کمیته امداد در هر شهرستانی مستقل و مجزا بوده و حتی امکان جابه‌جایی کمک‌ها به شهرستان‌های دیگر یک استآن‌هم وجود ندارد و باید تمامی درآمد یک شهرستان در همان شهرستان هزینه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛غلامرضا مشعل چی معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان یزد در مصاحبه با یزدرسا؛ بابیان اینکه کمیته امداد بزرگ‌ترین دستگاه حمایتی کشور است گفت: اهمیت رسیدگی به فقرا و نیازمندان به‌اندازه‌ای است که حضرت امام خمینی (ره) پس از فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمان تشکیل کمیته امداد را به‌عنوان دومین نهاد انقلاب صادر فرمودند.

مشعل چی در ادامه با اشاره به این مطلب که 75 درصد اعتبارات کمیته امداد دولتی است تصریح کرد: تنها 25 درصد اعتبارات امداد از کمک‌های خیرین و مردم است و این‌گونه نیست که تمامی کمک‌ها به نیازمندان را مردم تأمین کنند.

وی افزود: دریافت و هزینه کمک‌های مردمی در کمیته امداد کاملاً هدفمند و مشخص است و بر اساس نیات خیرین صرف می‌شود به‌طور مثال وجوه دریافتی به‌عنوان صدقه بر اساس دستورات دینی و قران کریم هزینه می‌شود و نمی‌توان آن را درزمینهٔ های دیگر هزینه کرد و یا در بحث نذورات؛ شخصی نذر می‌کند برای ساخت خانه یتیم کمک کند که ما تنها می‌توانیم در همین زمینه هزینه کنیم واصلا حق هزینه کرد در مورد دیگری را نداریم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تأکید کرد: تمامی حساب‌های مالی کمیته امداد در هر شهرستانی مستقل و مجزا بوده و حتی امکان جابه‌جایی کمک‌ها به شهرستان‌های دیگر یک استآن‌هم وجود ندارد و باید تمامی درآمد یک شهرستان در همان شهرستان هزینه شود و تنها کمک‌هایی که بین شهرستان‌ها آن‌هم با اولویت مناطق محروم توزیع می‌شود کمک‌ها و اعتبارات دولتی است.

مشعل چی تأکید کرد: تمام فعل‌وانفعالات در کمیته امداد به‌صورت سیستمی و الکترونیکی انجام می‌شود و به همین دلیل ضمن افزایش سرعت و دقت در انجام کار، دخالت نیروی انسانی و درصد تخلفات در آن بسیار کاهش‌یافته ضمن اینکه اقدامات انجام‌شده به‌صورت لحظه‌ای قابل رصد و گزارش‌گیری است.

وی تصریح کرد: البته در کنار این موضوع نظارت دستگاه‌های نظارتی نظیر دیوان محاسبات، سازمان مفید راهبر که دستگاه نظارتی دفتر مقام معظم رهبری است و همچنین دستگاه‌های نظارتی کمیته امداد هم بر عملکردها نظارت دقیق دارند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان در بخش دیگری از سخنانش به تشریح گروه‌های هدف کمیته امداد پرداخت و گفت: سه گروه هدف برای امداد تعریف‌شده که شامل کودکان ایتام وزنان فوت سرپرست، خانواده‌های با سرپرست زن مثل خانواده زندانیان، زنان متارکه و مطلقه و خانواده‌های با سرپرست مرد مثل مردان دارای بیماری صعب‌العلاج یا ازکارافتاده و یا سالمند و سالخورده هستند که البته اولویت کمک‌ها نیز با کمک‌هزینه‌های معیشتی، رفع سو تغذیه، درمان، جهیزیه، مسکن، اشتغال و توانمندسازی است.

مشعل چی با اشاره به رویکرد الکترونیکی شدن جذب کمک‌ها و نذورات مردمی در کمیته امداد گفت: با این رویکرد تمامی کمک‌های مردمی بدون دخالت انسانی به‌طور مستقیم به حساب‌های امداد واریزشده و امکان بروز خطای انسانی نظیر سرقت صندوق صداقت یا اشتباه در شمارش وجوه به‌شدت کاهش پیداکرده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اقدامات شعبات کمیته امداد در خارج از کشور هم گفت: شعبات خارج از کشور تنها برای ارائه خدمات مشاوره و آموزش به مردم آن کشورها برای جذب کمک‌های مردمی است و حق ارسال هیچ نوع کمک دولتی و مردمی به آن‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: البته در مواقع خاص با دستور مقام معظم رهبری تحت شرایط خاص به‌طور مثال برای کمک به مسلمانان میانمار صندوق‌هایی با نشان خاص و بااطلاع رسانی به مردم که این کمک‌ها در کجا هزینه می‌شود کمک‌ها هدفمند جمع‌آوری‌شده و ارسال می‌شوند.

وی در پایان اذعان داشت: کمیته امداد امام (ره) اجازه دریافت تمامی وجوهات شرعی به‌جز خمس، هدایا و نذورات مردمی را دارد و مردم می‌توانند کمک‌های خود را از روش‌های الکترونیکی نظیر uss کمیته با شماره‌گیری #8877*، تلفن‌بانک با شماره 0968877، سیستم پیامکی-8877 و یا مراجعه به سایت امداد به نشانی https://portal.emdad.ir مستقمیا پرداخت کنند.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما