شناسهٔ خبر: 26141366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تغییر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر (عج) با نظر منتقدان

روزنامه جوان

خانه طراحان انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه‌اي از تغيير طراحي ديوارنگاره نصب شده در ميدان ولي‌عصر(عج) خبر داد.

صاحب‌خبر -

ديوارنگاره‌هاي ميدان ولي‌عصر(عج) طي يكي دو سال اخير همواره به موضوعاتي پرداخته كه در آن وحدت ملي محور بوده است. گروه جوان و باذوقي كه اين آثار را طراحي مي‌كنند همواره جذابيت، اميد و نشاط ملي را محور اين كارها قرار داده‌اند. اين موضوعات عناصري هستند كه همواره خود را نشان مي‌دهند. از سويي ديگر موضوعات روز در ديوارنگاره‌هاي ميدان ولي‌عصر(عج) اهميت ويژه‌اي دارند. همچنين حضور اقوام، قوميت‌ها و زنان در اين پوستر‌ها به عنوان نيمي از جمعيت كشور همواره مورد توجه بوده است.
طي روزهاي اخير به مناسبت جام جهاني فوتبال در ميدان ولي‌عصر(عج) ديوارنگاره‌اي جديد نصب شد كه برخي به دليل نبود هيچ كاراكتر زن در آن معترض آن شدند، البته مانند هميشه اين موضوع دستمايه سوءاستفاده رسانه‌هاي ضد انقلاب و البته برخي رسانه‌هاي داخلي هم قرار گرفت و آنها بهانه‌اي پيدا كردند براي اينكه خانه طراحان انقلاب اسلامي و بعضاً جمهوري اسلامي را به نديدن زنان و نيز مخالفت با ورزش زنان متهم كنند؛ رويكردي كه البته به طور طبيعي جواب نداد چراكه هنوز از قهرماني فوتباليست‌هاي زن جمهوري اسلامي در آسيا يك ماه هم نمي‌گذرد؛ قهرماني‌ای كه با استقبال همه طيف‌هاي فكري و سياسي كشور روبه‌رو شد، البته خانه طراحان انقلاب اسلامي نسبت به جنجال‌سازي رسانه‌هاي ضدانقلاب منفعل نماند و با صدور اطلاعيه‌اي از تغيير طراحي ديوارنگاره نصب شده در ميدان ولي‌عصر(عج) و اضافه شدن تصوير بانوان در آن خبر داد.
در بيانيه خانه طراحان انقلاب اسلامي آمده است: «وحدت» مهم‌ترين عامل پيش‌برنده كمپين جام جهاني بود؛ كمپيني كه قرار بود حال مردم را خوب كند! رويكرد «وحدت» از بين دهها مورد ديگر انتخاب شد تا در خدمت نزديك كردن دل‌ها به همديگر و كنار گذاشتن اختلافات و تفاوت‌ها باشد؛ كنار گذاشتن تفاوت‌ها و تحمل كردن همديگر براي يك هدف بزرگ‌تر؛ پيشرفت كشور عزيزمان ايران. اما به دليل برخي سوءبرداشت‌هاي پيش‌آمده و همچنين سوءاستفاده‌هاي رسانه‌هاي بيگانه از اين رويداد بزرگ، كاري كه قرار بود وحدت را يادآوري كند به صورتي توسط رسانه‌ها عرضه شد كه نتيجه معكوس داد. در حالي كه اين اثر، شروع يك كمپين بزرگ براي حمايت از تيم ملي ايران در جام جهاني بود. حالا ما تصميم گرفتيم براي احيا كردن هدف اصلي اين كمپين كه چيزي جز «در كنار هم بودن و وحدت» نيست، يكي ديگر از آثار اين كمپين را در ميدان ولي‌عصر(عج) اكران كنيم. در پويش مذكور بر وحدت تأكيد شده است: «كرد و فارس و تُرك و بلوچ و عرب و تركمن و لُر تفاوتي با هم ندارند و همه ما ايراني‌ها بايد با هم و در كنار هم براي پيشرفت كشورمان تلاش كنيم.»
طراح بنر جديد «با هم قهرمانيم» محمد شكيباست. طرح قبلي توسط محمدرضا دوست‌محمدي طراحي شده بود. او پيش‌تر در ديگر طرح‌هايش به دفعات از حضور زنان بهره جسته بود. خانه طراحان انقلاب اسلامي يكي از زيرمجموعه‌هاي سازمان هنري رسانه‌اي اوج است. محمد ذوقي، مدير روابط‌عمومي اين سازمان در پاسخ به اين سؤال روزنامه شرق كه چرا هيچ خانمي در طرح (قبلي) مربوط به جام جهاني در ميدان ولي‌عصر(عج) وجود ندارد، توضيح داده: اميدوارم صادقانه صحبت‌هاي من را منتقل كنيد. سؤال شما سؤالي حاشيه‌اي است. وقتي سؤال شما اين است كه چرا در اين يك طرح تفكيك جنسيتي صورت گرفته، اين سؤال شيطنت دارد. ما مشكلي با بانوان نداريم و اگر با زنان مشكلي داشتيم، در طرح‌هاي ديگرمان از حضور آنها استفاده نمي‌كرديم. من فكر مي‌كنم نبايد ترديدي داشت كه ما ضدزن نيستيم. در عالم هنر شش طرح ترافيكي زده مي‌شود و هر طرح ترافيكي براي رسيدن به ثمر چند مرحله از ايده‌پردازي تا طراحي گرافيكي و نصب را طي مي‌كند. در اين شش طرح برخي طرح‌ها حضور آقايان را دارد و اين به معناي ضدزن بودن نيست؛ كمااينكه در طرح نوروزي ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر(عج) فقط از تصوير يك دختر استفاده شده و اين هم به معناي ضدمرد بودن نيست. اگر در طرح گرافيكي ما فقط زنان باشند به معناي اين نيست كه ما ضدمرد هستيم.

نظر شما