شناسهٔ خبر: 26138550 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پنج قاب تاریخی ایران در جام‌های‌جهانی (عکس)

ملی پوشان فوتبال ایران روز گذشته برای اولین بار در جام جهانی روسیه به میدان رفتند. آنها در این دیدار توانستند بهترین نتیجه را در بازی های افتتاحیه خود در جام های جهانی به دست بیاورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته توانست اولین بازی خود را در جام جهانی با پیروزی پشت سر سربگذارد. این اتفاق در حالی افتاد که تیم ملی در چهار بازی قبلی خود در جام های جهانی مختلف به سه شکست و یک تساوی دست پیدا کرده بود.


یک – ایران و هلند؛ 1978 - ورزشگاه مالویناس آرژنتیناس
اولین بازی تیم ملی در آرژانتین بود. دیداری که در شهر مندوزا و در ورزشگاه مالویناس آرژنتیناس برگزار شد و ملی پوشان فوتبال ایران اولین حضور خود در جام جهانی را تجربه می کردند. حشمت مهاجرانی برای رویارویی با هلندی ها تیمش را با ترکیب ناصر حجازی، آندرانیک اسکندریان، حسن نظری، حسن نایب آقا، حسین کازرانی، نصرالله عبداللهی، محمود صادقی، علی پروین، ابراهیم قاسمپور، حسین فرکی و غفور جهانی به میدان فرستاد.


این بازی در نهایت با پیروزی سه بر صفر هلندی ها به پایان رسید. این شکست در حالی برای ایران به دست آمد که دو گل نارنجی پوشان از روی ضربه پنالتی به دست آمد. رابی رانسنبرینگ ستاره هلندی ها در این بازی بود که توانست در دقایق 40 ، 62 و 79 دروازه ایران را باز کند.

 

 


دو – ایران و یوگسلاوی؛ 1998 – ورزشگاه سنت‌آتین فرانسه
دومین حضور تیم ملی در جام جهانی بیست سال پس از حضور اول رقم خورد. ملی پوشان فوتبال ایران پس از انواع و اقسام ناکامی ها پس از طی کردن مسیری عجیب و غریب در جام جهانی 1998 به فرانسه رسیدند تا در اولین دیدار برابر یوگسلاوی پرمدعا قرار بگیرند. در آن دیدار که در ورزشگاه سنت آتین فرانسه برگزار می شد جلال طالبی تیم ملی را با ترکیب نیما نکیسا، نادر محمدخانی، محمد خاکپور، مهدی پاشازاده، جواد زرینچه، مهرداد میناوند، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، حمید استیلی، خداداد عزیزی و علی دایی به میدان فرستاد.


بازیکنان تیم ملی در این بازی، تدبیر خوبی برای رویارویی با تیم یوگسلاوی اندیشیده بودند و دقایق زیادی موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود شدند ورپ در حالی که چیزی نمانده بود تا یک امتیاز شیرین نصیب تیم ملی ایران شود در دقیقه 73 و از روی یک ضربه ایستگاهی، میهایلوویچ توانست دروازه ایران را باز کند تا از این دیدار حسرتی تاریخی نصیب هواداران تیم ملی شود.

 

 


سه – ایران و مکزیک؛ 2006 – ورزشگاه نورنبرگ آلمان
پس از یک دوره غیبت، ملی پوشان فوتبال ایران باز هم به آوردگاه جهانی رسیدند. آنها در اولین بازی خود در آلمان باید برابر تیم ملی مکزیک به میدان می رفتند. دیداری که با توجه به بازیکنان سطح بالای مکزیک هیچ نتیجه ای برای آن نمی شد متصور شد. برانکو ایوانکوویچ برای این بازی مهم تیمش را با ترکیب ابراهیم میرزاپور، یحیی گل محمدی، رحمان رضایی، حسین کعبی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام، آندو تیموریان، علی کریمی، وحید هاشمیان و علی دایی در ورزشگاه نورنبرگ به میدان فرستاد.


این بازی که نیمه اول آن با تساوی یک بر یک به پایان و در نهایت با پیروزی سه بر یک مکزیکی ها به پایان رسید. در ابتدا براوو در دقیقه 28 دروازه ایران را باز کرد اما تا پیش از پایان نیمه اول و در دقیقه 36 یحیی گل محمدی توانست بازی را به تساوی برساند. اما در نیمه دوم در عرض سه دقیقه ورق برگشت و باز هم براوو در دقیقه 76 و ژینا در دقیقه 79 توانستند دوبار دروازه ایران را باز کنند تا بازی با پیروزی مکزیکی ها به پایان برسد.

 


چهار – ایران و نیجریه؛ 2014 – ورزشگاه کوریتیبا برزیل
باز هم پس از یک دوره غیبت به جام جهانی رسیدیم و این بار توانستیم برای اولین بار در دیدار افتتاحیه خود امتیاز کسب کنیم. کارلوس کی روش برای بازی تیم ملی مقابل نیجریه، ترکیب ایران را با بازیکنانی همچون علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، مهرداد پولادی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، احسان حاج صفی، آندو تیموریان، جواد نکونام، اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد به میدان فرستاد.
ملی پوشان فوتبال ایران در ورزشگاه کوریتیبا برابر نیجریه به میدان رفتند و با استفاده مناسب از تاکتیک دفاع و ضدحمله موفق شدند حملات نیجریه ای ها را خنثی کنند و در نهایت بتوانند به امتیاز مهم این دیدار دست پیدا کنند.

 


پنج – ایران و مراکش؛ 2018 – ورزشگاه سن پترزبورگ روسیه

ملی پوشان فوتبال ایران باز هم با سرمربی پرتغالی خود در جام جهانی حضور پیدا کردند و توانستند به اولین پیروزی خود در اولین بازی دست پیدا کنند. برای این بازی که در ورزشگاه سن پترزبورگ برگزار می شد کارلوس کی روش تیم ملی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، روزبه چشمی، احسان حاج صفی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، مسعود شجاعی، کریم انصاری فرد، وحید امیری، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون به میدان فرستاد.


این بازی که 20 دقیقه ابتدایی آن برای ایران تبدیل به جهنم شده بود با گذشت نیمی از 45 دقیقه ابتدایی اوضاع تغییر کرد و تیم ملی توانست نفس راحت بکشد و پس از آن هم چشم به دروازه حریف داشته باشد تا در نهایت بتواند با استفاده مناسب از فرصت به دست آمده در آخرین دقایق بازی گل پیروزی را به ثمر برساند تا دومین پیروزی تیم ملی ایران در تاریخ جام جهانی شکل بگیرد.

 

نظر شما