شناسهٔ خبر: 26137985 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سفینه‌های فضایی در آینده با منجنیق به فضا پرتاب می‌شوند

هزینه بالای پرتاب سفینه های فضایی و نیزایجاد گازهای آلاینده به وسیله آنها درجو زمین سبب شده است تا روشی ابتکاری برای دستیابی به فضا ابداع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استارت آپی (SpinLaunch) در دره سیلیکون سانفرانسیسکوی آمریکا با سرمایه گذاری افزون بر 40 میلیارد دلاری شرکت های گوگل و ایرباس درصدد است نوآوری ویژه ای برای پرتاب سفینه های فضایی به فراسوی جو زمین انجام دهد.
فضاپیماهایی که به وسیله این استارت آپ به فضا پرتاب می شوند وزن کمی دارند و می توانند برای هدف های مخابراتی، شناسایی وضعیت آب و هوا، عکس برداری، حمل برخی محموله های سبک و نیز انجام پژوهش های علمی به کار روند.


نکته قابل توجه دراین استارت آپ استفاده از نوعی فناوری جدید پیشرانه (منجیق) سفینه فضایی به خارج از جو زمین بدون استفاده از سوخت های سنتی است که امروزه برای پرتاب سفینه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این شرکت اکنون درحال آماده سازی پیشرانه خود است تا بتواند موشک را در یک دایره با سرعت 5000 مایل برساعت قراردهد پیش از آنکه موشک را جدا کند.


اسپین لانچ  نمونه اولیه ای از پرتاب کننده منحصربه فرد خود را تولید کرده اما جزئیات چندانی از آن منتشر نکرده است، کارشناسان اسپین لانچ اعلام کرده اند نمونه نهایی پرتاب کننده آنها درسال 2022 به اتمام می رسد.

به گزارش بلومبرگ، پرتاب سفینه های فضایی با این روش نوظهور می تواند سبب صرفه جویی 500 هزاردلاری در هر بارپرتاب شود، مرکز نهایی راه اندازی این نسل جدید پرتاب کننده های سفینه های فضایی به گفته مقام های اسپین لانچ در آمریکا خواهد بود.

کارشناسان هدف از راه اندازی این استارت آپ را اجتناب از استفاده از سوخت های سنتی چون نفت سفید یا اکسیژن مایع اعلام کرده اند، که سبب تمایز در کار آنها با سایر شرکت های پیشتاز درصنعت هوا فضا چون اسپیس ایکس می شود.

مقام های اسپین لانچ حتی در نظر دارند برای پرتاب سفینه های فضایی از انرژی های تجدید پذیر چون انرژی خورشیدی یا باد استفاده کنند تا میزان کمتری سوخت سمی در اتمسفر کره زمین رها شود.


اسپین لانچ اولین شرکتی نیست که از سیستم پرتاب منجنیق (catapult-assisted launch systems) برای ارسال سفینه های فضایی استفاده می کند.
ناسا نیز در حال بررسی و توسعه سیستم هایی مشابه برای پرتاب درعوض سانتریفیوژ(centrifuge) است.


هنوز کارشناسان درسازمان های مختلف فضایی برسرمقرون به صرفه بودن این فناوری جدید به اشتراک نظر جمعی دست نیافته اند.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

 

نظر شما