شناسهٔ خبر: 26128094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عهد شکني زود هنگام دولت ترامپ

مایک پمپئو: تحریم های سخت علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور فرآیند خلع سلاح هسته ای را به طور کامل تکمیل نکند همچنان پابرجا خواهند بود.

صاحب‌خبر -

­هنوز چند روز از ملاقات ترامپ و رهبر کره شمالی در سنگاپور نمی گذارد خلف وعده های دولت آمریکا آغاز شده است.
­مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در اظهاراتی متناقض با محتوای آنچه پس از نشست سنگاپور مطرح شده است گفت تحریم های سخت علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور فرآیند خلع سلاح هسته ای را به طور کامل تکمیل نکند همچنان پابرجا خواهند بود.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به نشست پنج ساعته خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ابراز صمیمیت و امیدواری برای " آینده ای جدید و روشن " برای کره شمالی پایان داد.
در پایان این نشست همچنانکه ترامپ اذعان کرد خلع سلاح هسته ای یک شبه محقق نخواهد شد، کره شمالی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد ترامپ از خواست خود برای خلع سلاح هسته ای کامل پیش از لغو تحریم های آمریکا علیه این کشور کوتاه آمده است.
رسانه های رسمی کره شمالی نیز اعلام کردند مقامات دو کشور بر اهمیت پایبندی به اصل اقدامات گام به گام و همزمان در مسیر دستیابی به صلح، ثبات و خلع سلاح شبه جزیره کره تاکید کردند. بر اساس گزارش این رسانه ها ترامپ اعلام کرده است قصد دارد طی یک دوره گفتگوهایی با حسن نیت تحریم ها علیه کره شمالی را لغو کند.
اما امروز ­مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی و وزیر امور خارجه ژاپن در سئول گفت «رئیس جمهور به صراحت در مورد توالی خلع سلاح هسته ای و برداشته شدن تحریم ها صحبت کرد و در این مورد کاملا شفاف بود. ما قصد داریم شاهد خلع سلاح کامل هسته ای باشیم. تنها پس از آن شرایط برداشته شدن تحریم ها وجود دارد.»
پمپئو در حالی چنین ادعایی می کند که در چند روز گذشته نه ترامپ و نه دیگر مقامات آمریکا ادعا های رهبر و رسانه های کره شمالی را تکذیب نکرده اند و طبیعتا عهد شکنی زود هنگام مقامات آمریکایی ادامه روند مذاکرات بین دو کشور را با چالش های جدی روبرو می سازد.
این نخستین عهد شکنی ترامپ نیست پیش از این نیز وی در اجرای معاهدات بین المللی- مانند توافق نامه پاریس، پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، نفتا و برجام - کارشکنی کرده و به تعهدات دولت آمریکا در این زمینه ها عمل نکرده است. اما عهد شکنی زود همگام ترامپ پس از نشست سنگاپور منحصر بفرد است زیرا دولت وی به وعده های خود - نه دولت های پیشین آمریکا - در قابل کره شمالی عمل نمی کند.
علاوه بر این، اگر فرض را بر این بگیرم که پایبندی دو کشور به اصل اقدامات گام به گام و همزمان در مسیر دستیابی به صلح، ثبات و خلع سلاح شبه جزیره کره ادعای رسانه های کره شمالی بوده و
ترامپ هم نگفته باشد که قصد دارد طی یک دوره گفتگوهایی با حسن نیت تحریم ها علیه کره شمالی را لغو کند، این پرسش مطرح می شود که پیونگ یانگ چگونه می تواند به ترامپ با این همه سابقه عهد شکنی در عرصه جهانی اعتماد کند؟ بخصوص اینکه هنوز زمانی از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران (برجام) نمی گذرد.
ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز سه شنبه در نشست سنگاپور با امضاء بیانیه ای مشترک توافق کردند در مسیر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره گام بردارند. سران دو کشور در این نشست همچنین ابراز خوشبینی کردند و نشان دادند که فصل جدیدی در مناسبات دو کشور آغاز شده است.
ترامپ اعلام کرد وی و کیم جونگ اون مناسبات بسیار ویژه ای را برقرار کرده اند و رهبر کره شمالی نیز به نوبه خود اعلام کرد دو طرف تصمیم گرفته اند گذشته را کنار بگذارند و متعهد شده اند جهان شاهد تحولی چشمگیر باشد.

-----------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

نظر شما