شناسهٔ خبر: 26127871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کارشناس نظامی: بحران انتخابات عراق به درگیری های داخلی منجر نمی شود

وفیق السامرائی، کارشناس برجسته عراق در امور نظامی درباره بحران انتخابات این کشور گفت که عراق از مرحله وجود نگرانی از بروز درگیری های داخلی عبور کرده و چشم انداز شکل گیری دولت بعدی اکنون روشن تر از گذشته است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / السامرائی امروز جمعه در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: پس از عبور از مرحله نگرانی بروز درگیری های مسلحانه داخلی که طرفداران داعش در دوران پساداعش آن را دامن می زدند، اکنون چشم انداز شکل گیری دولت جدید روشن تر و اطمینان بخش تر شده است.

اشاره این کارشناس برجسته امور نظامی به نگرانی هایی است که در پی اختلاف سران احزاب عراق بر سر نتایج برخی مناطق این کشور در جریان انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت و نیز التهابات و نگرانی های است که پس از آتش سوزی عمدی مرکز نگهداری صندوق های رای پیش از آغاز بازشماری آرا بر اساس مصوبه پارلمان این کشور بوجود آمد.

وی افزود: آنچه در مرحله کنونی برای ما مهم است، شروع به مبارزه با فساد و سران آن، توجه به حقوق مردم، تلاش برای بهبود خدمات و محاکمه بدون ترحم اشخاصی که در این زمینه کوتاهی یا مرتکب فساد می شود، و قرار دادن موضوع مناصب و پست ها برای آخرین مرحله و سرانجام دادن پست به کسانی که خدمت می کنند و و به پاسخگویی و شفافیت تن می دهند.

وی گفت: ما خواهان دیدن عراقی مرفه هستیم که حقوق کارگران و فقرا را رعایت، دانش آموختگان را استخدام، برای بیکارکان اشتغال زایی و بازار را بهبود بخشد و همچنین برای فاسدان و کسانی که از داعش پشتیبانی کردند و آن را به هرگونه ای پوشش دادند، جائی نداشته باشد.

در پی افزایش نگرانی ها از بروز درگیری های داخلی بر سر نتایج انتخابات و رویدادهای پس از آن، 'حیدرالعبادی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز پنجشنبه شب در پیامی به مردم این کشور گفت: عراق متحد از چالش جدیدی که گریبانگر آن شده است، به سلامت عبور می کند.

وی خطاب به مردم عراق، گفت: بعنوان مردم عراق بار دیگر با چالش حفظ کشور و امنیت آن مواجه هستیم.

پیام نخست وزیر عراق در فضای صادر شد که در دو هفته اخیر برخی گروههای عمدتا ناکام در انتخابات بشدت برای ابطال بخش یا تمام نتایج انتخابات تلاش می کردند و در مقابل گروههای دیگر نسبت به ورود کشور به دوره خلا قانونی و مشروعیت و به بخطر افتادن امنیت کشور در صورت ابطال انتخابات هشدار می دادند.

آتش سوزی عمدی مرکز نگهداری صندوق های رای، فضای سیاسی عراق را بازهم دو قطبی تر کرد.

در همین فضای بشدت دو قطبی و شکننده بود که ائتلاف های اصلی پیروز در این انتخابات با کنارگذاشتن اختلاف ها بر تحرکات و گفتگوهای رمضانی خود افزودند و سرانجام از سه شنبه شب گذشته با اعلام تفاهم میان ائتلاف سائرون مورد حمایت سید متقدا صدر و الفتح به رهبری هادی العامری، آبی بر آتش این التهابات ریخته شد.

حمایت دو حزب عمده کردی از ائتلاف صدر - العامری و واکنش مثبت سایر ائتلاف های پیروز و احتمال پیوستن آنها به این ائتلاف و تشکیل یک ائتلاف (فراکسیون) بزرگتر پارلمانی (که مقدمه تشکیل دولت جدید خواهد بود)، فضای سیاسی عراق را بازهم آرام تر کرده است.

با این حال ائتلاف های مذکور هنوز قطعی نیست و قرار است مذاکرات در روزهای آتی بطور جدی تر ادامه یابد.

پیام حیدرالعبادی در چنین فضایی بار دیگر نشان می دهد که در صورت عدم توافق سریع ائتلاف های پیروز بر سر یک ائتلاف بزرگتر و نیز حل و فصل نشدن آرام اختلافات بر سر نتایج انتخابات، عراق ممکن است وارد شرایط غیر قابل پیش بینی دیگری شود./ ایرنا

 

نظر شما