شناسهٔ خبر: 26120805 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

بنادر غرب هرمزگان آماده حضور سرمایه‌گذاران/ تبدیل محور بیرجند- قاین به آزادراه/ کاهش زمان سیر قطارها در لرستان / تبدیل بندر خشک کرمانشاه به یک مرکز مهم مبادلات در غرب

در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات خوبی در حوزه بنادر بودیم و که رشد صادرات، پیشرفت مراحل لایروبی و ثبت رکورد در تخلیه و بارگیری از اهم این اخبار در بنادر کشور بود. در بحث ریلی نیز همراه با حوزه جاده هم شاهد رویدادهای مهمی بودیم که یکی از آنها کاهش زمان سیر قطار لرستان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است.

قم

درراستای ارتقا سطح ایمنی و کاهش و رفع نقاط حادثه ساز جاده‌ای ، طرح احداث پل خور آباد واقع در مور قم – کهک عملیاتی شد.  عباس شکوری رییس اداره نگهداری ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم ضمن اعلام خبر فوق تصریح کرد : عملیات اجرایی طرح احداث پل خور آباد همزمان با سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر آغاز که امید است با توجه به تمهیدات به عمل آمده، حد اکثر تاپایان آذرماه سال جاری تکمیل و مورد بهره برداری قرارگیرد.

هرمزگان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه مجموعه بنادر غرب هرمزگان را کانون ثقل تجارت دریایی در منطقه خلیج فارس دانست و از آمادگی این مجموعه برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه گردشگری دریایی، حمل و نقل و راه اندازی خط مسافری لنگه به قطر خبر داد.

"قاسم عسکری نسب" در دیدار با یک هیأت سرمایه گذار داخلی اظهار کرد: زیرساخت‌‌های اقتصادی بنادر غرب هرمزگان برای سرمایه گذاران را فراهم است.

وی ضمن استقبال از مشارکت سرمایه گذاران داخلی و اعلام آمادگی کامل برای خدمات رسانی و ارائه هرگونه تسهیلات به منظور تسهیل فرآیند سرمایه گذاری گفت: بنادر غرب هرمزگان کانون ثقل تجارت دریایی در منطقه خلیج فارس و گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری دریایی، حمل و نقل و راه اندازی خط مسافری لنگه به قطر است.

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از ۱۶ میلیون تن انواع کالا و ترابری بیش از ۴میلیون و ۹۰۰هزار نفر سفر در کارنامه عملیاتی بنادر این استان طی دو ماهه سال ۹۷ خبر داد.

اله مراد عفیفی پور طی نشستی به تشریح عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان در دوره زمانی دو ماهه نخست سال ۹۷ پرداخت و با اشاره به وجود پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور در این استان، اظهار داشت: طی این مدت، ۳۸۶ هزار و ۳۳ TEU کانتینر در مجموعه بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد .

لرستان

در سال گذشته دو هزار و ۲۰۵ نفر از رانندگان حرفه‌ای از دوره‌های آموزشی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان بهره‌مند شدند.

کیومرث محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: در مجموع طی سال ۹۶، قریب به ۵۵ هزار و ۸۳۶ نفر- ساعت آموزش برای دو هزار و ۲۰۵ راننده فعال در بخش حمل‌ونقل کالا و مسافر استان برگزار شده است.

وی افزود: ۴۸ هزار و ۸۰۴ نفر- ساعت از دوره‌های یادشده به آموزش بدو خدمت باری، پنج هزار و ۵۳۸ نفر- ساعت آموزش بدو خدمت مسافر و یک‌هزار و ۴۹۴ نفر- ساعت به آموزش آشنایی با حمل مواد خطرناک اختصاص داشته است.

همچنین در دو ماهه نخست امسال تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی استان ۱۱.۸۷ درصد افزایش یافته است.

بنا به اعلام مرکز مدیریت راه‌های استان، در دو ماهه اول امسال ۲۲ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۶۶۱ وسیله نقلیه در محورهای استان تردد داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سهم وسایل نقلیه سنگین از تردد دوماهه، چهار میلیون و ۴۵۶ هزار و ۹۱۷ وسیله نقلیه بوده که ۷.۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

در ادامه مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: بازسازی خطوط ریلی ایستگاه قارون بیشه منجر به افزایش سرعت کاهش زمان سیر قطارها و افزایش چشمگیر ایمنی و همچنین کاهش سوانح و آلودگی صوتی می‌شود.

رحمت رحمت‌نژاد مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: عملیات بازسازی خطوط ریلی حدفاصل ایستگاه‌های قارون بیشه به طول ۱۷ کیلومتر و آخرین بلاک بازسازی نشده محور جنوب در ناحیه لرستان از پنجم خردادماه امسال آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط کوهستانی راه‌آهن لرستان این بلاک از شرایط سخت هندسی پیچیده برخوردار و فنی‌ترین بلاک ناحیه لرستان است.

مدیرکل راه‌آهن لرستان بیان کرد: این بلاک دارای ۱۹ دهانه تونل به طول ۹۰۱۹ متر، ۶ دهانه پل به طول ۵۶۷ متر و ۴۴ دهانه قوس با شعاع‌های مختلف است.

همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: در بازه زمانی تعطیلات از تاریخ دوازدهم تا هجدهم خردادماه سال جاری، سه میلیون و ۴۰۰ هزار تردد وسایط نقلیه در محورهای مواصلاتی استان همدان ثبت شد.

محمد رودباری در گفتگویی با اشاره به اینکه این میزان تردد نسبت به هفته گذشته در همین ماه ۲۱ درصد افزایش داشته است، گفت: طبق بررسی سامانه‌های ترددشمار ۱۸ درصد از این ترددها، تردد خودروهای سنگین بوده است.

وی با بیان اینکه سرعت متوسط وسایط نقلیه عبوری ۸۱ کیلومتر بر ساعت بوده است، افزود: از این میزان تردد ۸ درصد سرعت غیرمجاز و ۱۵ درصد فاصله غیرمجاز نیز ثبت شده است.

همچنین معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه سنتی‌نگری نباید گریبانگیر حمل‌ونقل مسافربری شود، گفت: خدمات حمل‌ونقل مسافربری باید به روز باشد.

مصطفی پناهنده در پنجمین نشست کارگروه ارتقاء سطح خدمات مسافری استان تسهیل در ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافربری را امری ضروری برشمرد و افزود: توسعه خدمات شرکت‌های مسافربری باید در قالب ارتقای سطح خدمات، افزایش رقابت‌پذیری و رونق فضای کسب و کار باشد.

وی اظهار کرد: توسعه خدمات باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌ها بتوانند خدمات مناسب و مطلوبی را به مردم ارائه دهند.

خراسان جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: محور بیرجند- قاین جزو ۱۰ کریدور اصلی کشور است که با مشارکت بخش خصوصی به آزادراه تبدیل می‌شود.

جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی امروز در نشست مرتفع شدن مشکلات آزاد راه شدن محور بیرجند_ قاین، گفت: طول این آزاد راه ۱۰۰ کیلومتر است که با مشارکت بخش خصوصی ساخته می‌شود.

جعفری افزود: محور بیرجند– قاین جزو ۱۰ کریدور اصلی کشور است که تبدیل شدن آن به بزرگراه و آزادراه از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است.

خوزستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه سال گذشته ۵۷۷ نفر در تصادفات جاده‌ای فوت شده‌اند، گفت: از مجموع تلفات در سال ۹۶ تعداد ۳۷۹ نفر، معادل ۶۶ درصد دارای تحصیلات راهنمایی و کمتر بوده‌اند.

غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با اعلام این خبر که در سال گذشته ۵۷۷ نفر در تصادفات جاده‌ای استان خوزستان فوت شدند، گفت: از این تعداد ۲۴ درصد مربوط به موتورسواران و ۱۱.۶ درصد مربوط به عابران پیاده بوده است.

وی بیان کرد: موتورسواران و عابران پیاده از آسیب‌پذیرترین کاربران جاده هستند که همواره حدود یک‌سوم تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین صادرات بندر اروندکنار به کشور های حاشیه خلیج فارس در دو ماه نخست سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرد.

رضا سفاری؛ مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: در  دو ماه ابتدای سال جاری، صادرات بندر اروندکنار۱۰۰ درصد افزایش داشت.

وی افزود: ۱۷۷ تن کالا در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری از این بندر به کشورهایی از جمله عراق و کویت صادر شد.احشام و سفال از عمده کالا های صادراتی این بندر به کشور های حاشیه خلیج فارس است.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان از ثبت بیش از ۴۹ میلیون تردد در محورهای این استان خبر داد.

غلام عباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۱۹ خردادماه بیش از ۴۹ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی دارای تردد شمار برخط فعال استان خوزستان ثبت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان با اشاره به کنترل تردد وسایل نقلیه با ۹۴ دستگاه تردد شمار برخط در محورهای بین‌شهری استان گفت: از ابتدای سال تا ۱۹ خردادماه تعداد ۴۹ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۷۳ دستگاه وسیله نقلیه در ۴۷ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای تردد شمار برخط فعال استان خوزستان (۹۴ مسیر به‌صورت رفت‌وبرگشت) تردد داشتند.

گلستان

معاون فرماندار بندرگز در جلسه ستاد ساماندهی سواحل این شهرستان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه گردشگری دریایی و ساماندهی مسیرهای خطرآفرین عملکرد خوبی داشته است.

شهربانو برهانی معاون فرماندار بندرگز در جلسه ستاد ساماندهی سواحل شهرستان بندرگز گفت: بندرگز هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است و گردشگران سهم مهمی در اقتصاد منطقه دارند و باید در تعطیلات تابستان از این فرصت بهره برد.

سیستان و بلوچستان

با ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات برای اولین بار حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار از مرز ۳۵ هزار تن در یک روز گذشت.

حسین شهدادی معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: برای اولین بار حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار از مرز ۳۵ هزار تن در یک روز گذشت.

وی افزود: با پهلوگیری کشتی پرارین با ظرفیت ۳۳۰۰ TEU کانتینر بیش از ۷۶۲ دستگاه کانتینر که از بنادر شرق دور و هندوستان وارد بندر چابهار شده بود، ظرف کمتر از ۳۰ ساعت تخلیه شد.

اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از آغاز عملیات روکش آسفالت ۲۵۶ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان اردبیل خبر داد.

علی رحمتی در بازدید از عملیات روکش آسفالت محور گردشگری موئیل به قینرجه مشکین‌شهر با اعلام این خبر افزود: روکش آسفالت در تمامی شهرهای استان اردبیل شروع شده و طی آن ۲۵۶ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی استان در برنامه آسفالت‌ریزی قرار گرفته است.

وی افزود: از مقدار مصوب آسفالت‌ریزی، ۱۵۹ کیلومتر مربوط به راه‌های اصلی و ۹۷ کیلومتر نیز حوزه راه‌های فرعی و روستایی است.

کرمانشاه

شریفی در نشستی با حضور استاندار،معاون عمرانی و اعضای دفتر فنی استانداری با رویکرد پیگیری احداث بندر خشک با بیان اینکه مطالعات توجیه فنی و اقتصادی احداث بندر خشک در استان کرمانشاه ، انجام شده، خلاصه گزارشی از بررسی لازم شورای فنی این اداره کل را در نشست مذکور ،‌مطرح کرد و در نهایت پس از اخذ نقطه نظرات مقرر گردید در اولین شورای برنامه ریزی استان مطرح شود .

وی افزود: ایجاد بندر خشک می‌تواند کرمانشاه را به یک مرکز مهم مبادلاتی در غرب کشور تبدیل کند و به رونق اقتصادی بیشتر استان و همچنین ایجاد اشتغال کمک کند.

مازندران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: عملیات لایروبی در حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر طی سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد یافت.

محمد تقی انزان پور در نشست هم اندیشی لایروبی بنادر شمالی افزود: طی سال گذشته به میزان ۲۲۷۶۱۰ متر مکعب لایروبی در حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

 وی با اشاره به لزوم کار مطالعاتی در خصوص انباشت رسوب در بنادر شمالی خاطر نشان کرد : متأسفانه  برداشت بی رویه از جنگل و همچنین استقرار کارخانه های شن و ماسه  درکنار رودخانه ها موجب فرسایش خاک و سرازیر شدن حجم زیاد رسوب به دریای خزر و بنادر شمالی می شود که نیازمند پیش بینی اقدامات اساسی در این زمینه است.

خراسان رضوی

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی از بهره برداری۳۱ كیلومتر بزرگراه با ۵۵۰میلیارد ریال اعتبار طی سال جاری خبرداد.

محمدرضا اخوان عبداللهیان با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر عملیات احداث ۳۱.۱ كیلومتر راه و كنارگذر  به عنوان بخشی از احداث بزرگراه مشهد - سنگ بست - فریمان – تربت جام –تایباد – دوغارون در حال اجراست.

گیلان

سومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان در سالجاری به ریاست شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و با حضور سردار اسحاقی فرمانده نیروی انتظامی استان وسایردستگاه‌های عضواین کمیسیون برگزار شد.

در این جلسه شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ازکلیه دستگاه های خدمات رسان وامدادی که در تعطیلات اخیر با حضور تمام وقت در جاده ها ومحورهای مواصلاتی استان بویؤه محور رشت- قزوین با وجودحجم زیاد تردد در تسهیل و روانسازی مساعدت نمودند تشکر وقدردانی کرد.

زنجان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: با ابلاغ معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از اول تیرماه تمامی مبادلات مالی بین رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل از طریق دستگاه کارت‌خوان انجام می‌شود.

ایرج دست‌نشان افزود: از سوی معاونت حمل‌ونقل سازمان، به منظور افزایش شفافیت، استفاده از ظرفیت پرداخت‌های الکترونیکی و انجام بهینه امور رانندگان وسایل نقلیه بار و مسافر جاده‌ای، به کلیه شرکت‌های حمل کالا و مسافر ابلاغ می‌شود از تاریخ ۹۷/۰۴/۰۱ تمامی مبادلات مالی فی‌مابین رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل اعم از کارمزد (کمیسیون) و سایر کسورات قانونی مطابق مندرجات بارنامه و صورت‌وضعیت صادره از طریق دستگاه کارتخوان (pos) انجام و رسید آن را به رانندگان تحویل نمایند.

نظر شما