شناسهٔ خبر: 26119635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عید فطر در ترکیه؛ مناسبت شُکر و شِکر

آنکارا- ایرنا- عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در ترکیه و مناسبت شُکر و شِکر به شمار می رود به طوری که مردم این کشور در آیین های مرتبط، علاوه بر شکرگزاری به درگاه خداوند در نماز عید فطر، به توزیع شیرینی در میان اقوام و مهیمانان می پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، فردا جمعه عید فطر در ترکیه اعلام شده و از چند روز پیش مردم این کشور خود را برای اجرای آیین های ویژه عید فطر آماده می کند.
مردم ترکیه به عید فطر عید شِکر (شکر بایرامی) هم می گویند که علت آن هم مصرف زیاد شیرینی و آب نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به کودکان است.
مراسم ویژه عید فطر در ترکیه با برپایی نماز عید فطر و شکرگزاری به درگاه خداوند برای توفیق یک ماه عبادت و روزه داری شروع می شود و در ادامه مردم مسلمان این کشور، به زیارت اهل قبور رفته و با پوشیدن لباس های نو، به دید و بازدید از خویشان، دوستان و آشنایان می پردازند.
نماز عید فطر در ترکیه با شکوه تمام و با حضور سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محل در سراسر کشور برگزار می شود.
عید فطر به عنوان نخستین روز ماه شوال پس از عید قربان دومین عید رسمی و بزرگ ترکیه به شمار می رود و امسال به مدت سه روز تعطیل رسمی است.
مردم این کشور چند روز مانده به عید فطر خانه تکانی ها و پخت و پز شیرینی مخصوص عید را در منازل شروع می کنند و خریدهای عید به ویژه تهیه لباسهای نو برای کودکان که از ویژگیهای اعیاد بزرگ است، شور و شعف وصف ناپذیری را در مردم ترکیه ایجاد می کند.
برخی از سنن عید فطر در ترکیه شباهت زیادی به آئین های عید نوروز در ایران دارد به طوری که در گزارش یک شبکه تلویزیونی ترکیه، حال و هوای کودکان ترکیه در عید فطر به هیجان کودکان ایرانی در عید نوروز تشبیه شد.
در ترکیه یک شور کودکانه به رسمی دیرینه بدل شده است به گونه ای که در شب عید بیشتر کودکان کفش و لباسهای نو خود را بر سر بالین گذاشته و با هیجان روز عید به خواب می روند و روز بعد، صبح زود از خواب بیدار شده و لباسهای نو را بر تن کرده و از والدین خود به هنگام بازگشت از نماز عید فطر استقبال می کنند.
قریب به اتفاق مردان و فرزندان پسر ترکیه در نمازهای عید فطر و قربان که در همه مساجد محل در سراسر کشور برگزار می شود، شرکت می کنند.
هنگام بازگشت والدین از نماز عید فطر، همه اعضای خانواده از بزرگ تا کوچک با یکدیگر روبوسی می کنند، کام خود را شیرین کرده و همگی با هم بر سر سفره عید می نشینند.
در سفره عید فطر شهروندان ترکیه انواع شکلات و شیرینی، به همراه میوه و برخی اقلام دیگر و بنا به وسع صاحبخانه چیده می شود.
در این عید کودکان دست بزرگان را بوسیده عیدی های خود را می گیرند و سپس به سوی تک تک همسایه ها رفته و شروع به جمع کردن آب نبات و شیرینی می کنند و در ادامه بحث بر سر این که چه کسی بیشتر از همه شیرینی جمع کرده، در میان آنها شروع شده و شیرینی و شکلات ها یک به یک شمرده می شود.
بر این اساس عید فطر رنگ و بوی عید کودکان را هم دارد.
شیرینی در زندگی اجتماعی ترکیه نقش مهمی دارد و همه شهروندان این کشور در اعیاد، مراسم عروسی، دید و بازدیدها و در بهترین روزهای زندگی کام خود را با شیرینی و شکلات متنوع و رنگین شیرین می کنند.
شیرینی چنان نقش مهمی در روزهای خوش مردم ترکیه دارد که این واژه در ادبیات آنها نیز به گونه ای محسوس وارد شده است و به همین علت عید فطر هم در دوران عثمانی و هم در دوره جمهوری نوین ترکیه نام 'عید شکر' به خود گرفته است.
در ترکیه کسانی که به دید و بازدید عید فطر می روند، شیرینی، شکلات و راحت الحلقوم که ترک ها آن را با گونه های بسیار متنوع تهیه می کنند، هدیه می برند.
مردم این کشور در منزل نیز از شیرینی های که به صورت خانگی پخته شده، از میهمانان پذیرایی می کنند.
همچنین در عید فطر ترکیه رسم است کسانی که با هم کدورتی داشته و یا به اصلاح با هم قهر باشند، به یمن این روز بزرگ به سراغ هم رفته و با هم آشتی می کنند.
ترک ها در این روز اول از همه به دست بوسی سالخوردگان و عیادت بیماران می روند و از آنها دلجویی کرده و برای سلامتی آنها دعا می کنند و در این روز برای کودکان یتیم لباسهای نو تهیه کرده و به آنها هدیه می دهند، چرا که مانند تمامی مسلمانان معتقدند شاد کردن دل کودکان به خصوص یتیمان، اجر زیادی نزد خداوند دارد.
مردم ترکیه روز جمعه(فردا) که در این کشور عید فطر اعلام شده است، بار دیگر این رسم و آئین زیبا را به جای خواهند آورد و جامعه ترکیه از چند روز پیش در تدارک و تکاپوی گذراندن سه روز تعطیل رسمی عید فطر، برنامه های مسافرتی، خرید و خانه تکانی است.
اگر مسافری در این ایام که روزهای آخر ماه مبارک رمضان است، وارد ترکیه شده، به خوبی شور و اشتیاق مردم این کشور را که در تکاپوی تدارک روز عید فطر هستند، مشاهده کرده است.
خاورم/1905

نظر شما