شناسهٔ خبر: 26118378 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

دومین همایش دوسالانه «آزفا» برگزار می‌شود

دومین همایش دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) با همکاری بنیاد سعدی و مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی، ۲۱ و ۲۲ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، این همایش این‌بار با محوریت موضوع «استانداردسازی مواد آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان» برگزار می‌شود. مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۱ خرداد ماه است و بررسی نتایج چکیده های ارسالی نیز دوم تیر ماه اعلام می شود.

در این همایش دوروزه، دو نشست «آسیب شناسی روندهای تولید محتوا و منابع آموزشی در آزفا» و « آموزش زبان فارسی مبتنی بر فناوری های نو؛ مصادیق و استانداردها» برنامه ریزی شده است.

رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی که به اتفاق مهین‌ناز میردهقان دبیری علمی این همایش را نیز بر عهده دارد در این خصوص گفت: یکی از وظایف مهم بنیاد سعدی، که در صدر وظایفش هم هست، استانداردسازی آموزش زبان فارسی در جهان است. با توجه به تجربه خوبی که دانشگاه شهید بهشتی دو سال پیش در همایش «واکاوی منابع آموزش زبان فارسی» کسب کرد، از بنیاد سعدی دعوت کرد تا همایش دوسالانه دوم را با همکاری یکدیگر انجام دهند. از آنجا که این همکاری در راستای وظایف بنیاد سعدی محسوب می شد این همکاری را پذیرفتیم و با تغییری در عنوان همایش اول، همایش دوم را با عنوان «استانداردسازی مواد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان» برنامه‌ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه از طریق اینگونه همایش ها می توان جهشی در کیفیت و آموزش زبان فارسی ایجاد کرد، گفت: این همایش به دنبال آن است که نگاه عالمانه و حرفه ای به آموزش زبان فارسی به عنوان یک زبان دوم را در خارج از ایران تبیین کند. تبیین این نگاه چند بعد دارد. یکی از این ابعاد  ایجاد عملکرد مبتنی بر پژوهش است به آن معنا که معلم آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان می تواند از دستاوردهای حوزه علمی «آموزش زبان دوم به طور عام»، مولف در تدوین محتوای آموزشی، از یافته های علمی حوزه «طراحی آموزشی در زبان دوم»، آزمونگر در تولید آزمون زبان فارسی از  پژوهش های علمی «آزمون سازی زبان دوم» و نیز مدیر موسسه آموزشی از یافته های علمی در بحث «مدیریت آموزشی» بهره برند و از تکرار تجربه های غلط پرهیز کنند.  

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در ادامه توضیحات خود به نقش دیگر استانداردسازی منابع آموزشی اشاره کرد و گفت: اگر برای همین تعداد مخاطب خارجی زبان فارسی، سرمایه گذار ی مناسب صورت گیرد، این زبان آموزان خود مخاطبان دیگری را جذب خواهند کرد. آموزش نیز مانند هر حوزه دیگر در روابط انسانی، کاملا مشتری مدار است. مشتری ما زبان آموزان ما هستند بنابراین اگر آموزشی که ارائه می دهیم بر اساس نیاز، علاقه و  دانش پیشین زبان آموز و  همچنین یافته های علمی باشد یقینا این مشتری نه تنها خود در این فرآیند یادگیری زبان فارسی  باقی خواهد ماند، بلکه خود او در جذب دیگر فارسی آموزان یاری خواهد کرد.

صحرایی در خصوص وضعیت آموزش زبان فارسی در دانشگاه های جهان نیز گفت: اکنون برای بسیاری رشته ها در دانشگاه های نقاط مختلف جهان، آموزش زبان فارسی به عنوان آموزش زبان دوم محسو ب می شود. دانشجویان برخی رشته ها مانند شرق شناسی باید زبانی را به عنوان زبان دوم  فراگیرند و اکثرا این زبان را، فارسی، انتخاب می کنند. بنابراین باید جذابیت ها و ابعاد زیبایی شناختی زبان فارسی را در تدریس خود، منابع آموزشی مانند کتاب های درسی و سایر امکانات نشان دهیم و چنین امری تحقق پیدا نمی کند مگر  آنکه آموزش خود را استاندارد و مبتنی بر پژوهش استوار کنیم.

وی در همین باره به تجربه موفق آموزش زبان فارسی در صربستان اشاره کرد و گفت: یک استاد حرفه ای و باتخصص زبان فارسی در دانشگاه بلگراد صربستان توانست تعداد ۱۱ زبان‌آموز فارسی در سال ۹۱ را به بیش از ۳۰۰ زبان آموز در سال ۹۷ افزایش دهد.  اهمیت این موضوع در این نکته است که در دانشگاه معروف و باسابقه بلگراد بیش از ۳۰ زبان خارجی ارائه می شود و اکنون پس از زبان انگلیسی، فارسی زبان دومی است که انتخاب می شود.

صحرایی افزود: اگر از من به عنوان یک پژوهشگر آموزش زبان بپرسند که مهم ترین دلیل موفقیت آموزش زبان فارسی در دانشگاه بلگراد چیست، رفتار حرفه ای و استاندارد مدرس زبان فارسی در این دانشگاه را که پیامد آن آموزش، منابع و آزمون استاندار است  عنوان خواهم کرد.

وی در ادامه این توضیحات خود در اهمیت استانداردسازی آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم، اظهار کرد: امیدوارم با این همایش بتوانیم «گفتمان علمی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان» به عنوان یک تخصص را بیش از پیش نهادینه سازیم  و از تجربه افراد دیگر در حوزه‌های علمی دیگر که با زبان فارسی مرتبط هستند نظیر روانشناسی، تکنولوژی آموزشی، علوم تربیتی، آموزش چندزبانگی، زبانشناسی، زبان و ادبیات فارسی و... بهره برده و آموزش زبان فارسی را در جهان متحول کنیم.

این عضو هیات علمی و سر پرست مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی همچنین در پایان گفت: تا ۳۱ خرداد برای ارائه چکیده مقالات فرصت باقی هست و با توجه به آثار دریافتی تا این لحظه، پیش بینی ما این است که مشارکت گسترده ای از دانشگاه های مختلف ایران و نقاط دیگر جهان رخ دهد.

بر اساس این گزارش، این همایش در راستای محورهای: اصول مدیریت آموزش زبان فارسی، اصول و مبانی برنامه ریزی آموزشی مبتنی بر نیاز، اصول و مبانی سطح بندی منابع آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه، اصول و مبانی تربیت مدرس زبان فارسی، فنون و شیوه های آموزش زبان فارسی، فنون و شیوه های اموزش ادبیات فارسی، فنون و شیوه های آموزش ایرانشناسی، شیوه های نوین آزمون سازی، شیوه های سنجش توانش آموزشی، شیوه های نوین تدوین منابع آموزشی، اصول و مبانی آموزش زبان فارسی مبتنی بر وب، استاندادسازی نرم افزارهای آموزش زبان فارسی، مبانی طراحی و تدوین منابع آموزشی مبتنی بر وب و فنون و شیوه های تولید ویکی های آموزشی پذیرای مقالات پژوهشگران حوزه های مرتبط است.

پژوهشگران علاقه مند  این حوزه می توانند اطلاعات بیشتر را در وبگاه مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه شهید بهشتی به آدرس PLTC.sbu.ac.ir   جست‌وجو کنند. ثبت نام و ارسال چکیده مقالات نیز از طریق سایتwww.AZFA2.ir  امکان پذیر است.

بنا بر اعلام این خبر، دبیران علمی این همایش دکتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مهین‌ناز میردهقان،  عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اجرایی آن  نیز دکتر سید مهدی طباطبائی معاون مرکز آزفای شهید بهشتی هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما