شناسهٔ خبر: 26118338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آیا هکرها قادرند کنترل هواپیما را بدست گیرند؟

در دنیای امروز تقریبا هر چیزی که به اینترنت متصل باشد قابل هک شدن است. در این خصوص طی چند سال گذشته سئوالات و ابهامات گسترده ای در خصوص نفوذ هکرها به سیستم های خطوط هوایی مطرح گردیده و افزایش تدابیر امنیتی در حوزه دیجیتال سازی عملیات خطوط هوایی، کنترل پرواز و همچنین هواپیماهای در حال پرواز را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /. اخیرا گرگ فیلیپس (Greg Phillips) رئیس بخش مهندسی برق و کامپیوتر کالج نظامی سلطنتی کانادا اعلام کرده است: "نقض امنیت هواپیماهای تجاری توسط حملات سایبری، عمده ترین نگرانی صنعت هواپیماسازی در سراسر جهان بشمار می رود. موضوعی که تولیدکنندگان هواپیما نسبت به آن تا حدی کم توجه هستند".

وی تصریح می کند: "هر سیستمی در زندگی انسان که به وسیله کامپیوتر کنترل و ردیابی شود قابل هک شدن بوده و در این میان هیچ استثنایی میان شبکه تأمین آب، حمل و نقل زمین، راه آهن و حتی هواپیماهای غول پیکر وجود ندارد. بر این اساس ما باید همیشه نگران و گوش به زنگ بوده و با ایجاد تدابیر امنیتی مناسب احتمال رخداد حملات سایبری را مدیریت کنیم.

وی همزمان با تأیید وجود چنین خطرهایی در کمین سیستم حمل و نقل هوایی، تأکید می کند که خطوط هوایی با آگاهی از چنین تهدیدهایی، در حال بررسی و به روز کردن سیستم های خود می باشند.

فلیپس در پاسخ به این سئوال که آیا برای مجرمان سایبری امکان کنترل هواپیما از راه دور وجود دارد می گوید: احتمال بروز یک جنایت سایبری با هدف از بین بردن هواپیما از راه دور که بدون شک بزرگترین ترس مسافرین و کارشناسان صنعت را تشکیل می دهد، در تئوری ها امکان پذیر است اما در عمل کاری بس دشوار و سخت است؛ چرا که هواپیماها دارای سیستم های ارتباطی دیجیتالی هستند که از طریق رایانه ها اجرا می شود. آنها بسیار تخصصی بوده و هیچ وسیله ای نمی تواند از سطح زمین سیستم های پرواز را به طور کامل مختل کند.

علی رغم چنین اظهارنظرهایی، تحقیقات بسیاری ثابت کرده است که مجرمان سایبری می توانند از طریق کانال هایی همانند شبکه های کنترل سیستم های سرگرمی در هواپیما یا از طریق سیستم به روز رسانی نرم افزارها به سیستم های کنترل پرواز دسترسی پیدا کنند. هکرها در عین حال می توانند از بلندگوهای داخلی گوشی های هوشمند و دستگاه استفاده کرده و به سیستم های کنترل آن نفوذ کنند.

 

 

 

نظر شما