شناسهٔ خبر: 26118292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هشدارهای العبادی به مردم عراق

ایرنا : حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح در پیامی به مردم عراق نسبت به مواجه شدن با چالشی جدید برای حفظ کشور هشدار داده است.

صاحب‌خبر -

 العبادی عصر پنجشنبه با صدور بیانیه ای خطاب به مردم عراق، گفت: بعنوان مردم عراق بار دیگر با چالش حفظ کشور و امنیت آن مواجه هستیم.

اشاره نخست وزیر عراق به بحرانی است که پس از انتخابات پارلمانی ۲۲ اردیبهشت و بر سر نتایج آن در برخی استان ها و مناطق بوجود آمد. 

در پی تشدید این بحران، پارلمان عراق با مصوبه ای خواستار بازشماری دستی کل آرا انتخابات شد اما دو روز قبل از موعد قانونی شروع بازشماری، یک مرکز عمده نگهداری صندوق رای در منطقه الرصافه شهر بغداد طعمه حریق شد. 

مقامات مسوول تاکنون چند بار از عمدی بودن این آتش سوزی و همچنین دستگیری چندین نفر در این ارتباط خبر داده اند. 

تحقیقات درخصوص این حادثه همچنان ادامه دارد. 

العبادی در پیام امروز خود در عین ابراز اطمینان کرده است عراقی ها چون متحد هستند و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح می دهند از این بحران هم می توانند بسلامت عبور کنند. 

وی با اشاره به تخلفات انتخاباتی بر ضرورت پیروی از راهکارهای قانونی و تن دادن به قانون بعنوان تنها راه حل مساله و حرکت به سمت تشکیل پارلمان و دولت جدید تاکید کرده است. 

العبادی همچنین از همه گروههای سیاسی دعوت کرده است بلافاصله پس از تعطیلات عید فطر در یک نشست عالیرتبه به منظور کمک و همیاری برای دفاع از کشور، شهروندان و تضمین سلامت و امنیت روند سیاسی و دستاوردهای دموکراسی در این کشور و توافق بر سر راهکارهای تسریع عبور از این مرحله و تشکیل نهادهای قانونی (مجلس و دولت جدید) بر اساس قانون و منافع کشور، گرد هم آیند. 

پیام نخست وزیر عراق در حالی است که در دو هفته اخیر برخی گروههای عمدتا ناکام در انتخابات بشدت برای ابطال بخش یا تمام نتایج انتخابات تلاش می کردند و در مقابل گروههای دیگر نسبت به ورود کشور به دوره خلا قانونی و مشروعیت و به بخطر افتادن امنیت کشور در صورت ابطال انتخابات هشدار می دادند. 

آتش سوزی عمدی مرکز نگهداری صندوق های رای، فضای سیاسی عراق را بازهم دو قطبی تر کرد. 

در همین فضای بشدت دو قطبی و شکننده بود که ائتلاف های اصلی پیروز در این انتخابات با کنارگذاشتن اختلاف ها بر تحرکات و گفتگوهای رمضانی خود افزودند و سرانجام از سه شنبه شب گذشته با اعلام تفاهم میان ائتلاف سائرون مورد حمایت سید متقدا صدر و الفتح به رهبری هادی العامری، آبی بر آتش این التهابات ریخته شد. 

حمایت دو حزب عمده کردی از ائتلاف صدر - العامری و واکنش مثبت سایر ائتلاف های پیروز و احتمال پیوستن آنها به این ائتلاف و تشکیل یک ائتلاف (فراکسیون) بزرگتر پارلمانی (که مقدمه تشکیل دولت جدید خواهد بود)، فضای سیاسی عراق را بازهم آرام تر کرده است. 

با این حال ائتلاف های مذکور هنوز قطعی نیست و قرار است مذاکرات در روزهای آتی بطور جدی تر ادامه یابد. 

پیام حیدرالعبادی در چنین فضایی بار دیگر نشان می دهد که در صورت عدم توافق سریع ائتلاف های پیروز بر سر یک ائتلاف بزرگتر و نیز حل و فصل نشدن آرام اختلافات بر سر نتایج انتخابات، عراق ممکن است وارد شرایط غیر قابل پیش بینی دیگری شود. 

 

نظر شما